Like Blog Ini...

Friday, December 24, 2010

Multaqa Huffaz DQ

DARUL Quran (DQ), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah menganjurkan Multaqa Huffaz 2010 pada 16 Disember lalu di Auditorium Al-Shafie, Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Bangi, Selangor.

Multaqa yang menghimpunkan para lepasan tahfiz al-Quran itu dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Teks ucapannya dibaca oleh Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan Insan), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Abd. Halid Sintol.

Turut hadir, Pengarah Darul Quran, Paimuzi Yahya, Imam Besar Masjid Negara, Tan Sri Syaikh Ismail Muhamad, Pengarah ILIM, Che Ibrahim Che Man serta para pengetua Maahad Tahfiz al-Quran negeri dan swasta.

Multaqa yang julung kali diadakan ini disertai oleh lebih 200 orang yang terdiri daripada lepasan tahfiz daripada pelbagai institusi tahfiz seluruh negara.

Jamil Khir dalam ucapan perasmiannya menekankan tentang kepentingan penyatuan di antara penghafal al-Quran di negara ini bagi memperkasa dan mempertingkatkan profesionalisme para huffaz.

Katanya, telah tiba masanya untuk mewujudkan suatu hubungan yang kukuh di kalangan para huffaz al-Quran, seterusnya memberi sumbangan besar dalam membentuk generasi al-Quran pada masa hadapan.

"Multaqa ini adalah salah satu program selepas tertubuhnya Dewan Huffaz Kebangsaan, Jun lalu di mana ia bakal berperanan mengangkat martabat penghafaz al-Quran di kalangan masyarakat," katanya.

Penubuhan DQ bermula pada tahun 1966 apabila Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman Putera Al-Haj melahirkan hasrat mewujudkan sebuah Institut Pengajian al-Quran di Malaysia.

Hasrat itu dinyatakan sewaktu perasmian Masjid Negara di mana idea ini timbul ekoran Musabaqah Al-Quran yang diadakan sejak tahun 1960 serta lawatan Rektor Universiti Al-Azhar, Sheikh Mahmud Syaltut, di perasmian Masjid Negara tersebut.

Multaqa kali ini turut membentangkan kertas kerja bertajuk I'jazul Quran oleh Othman Hamzah, dan Peranan Huffaz Sebagai Ulama Masa Depan oleh Pegawai Kor Agama Angkatan Tentera, Kapten Dr. Azmil Hashim.

Hasrat Nabi Ibrahim

NABI Ibrahim telah meyakini dengan sepenuh hati akan kekuasaan dan penciptaan Allah SWT. Kepercayaannya tidak berbelah bahagi malah berjanji akan menghapuskan perbuatan syirik dan penyembahan berhala yang dilakukan oleh penduduk Mesir.

Baginda juga selalu memohon kepada Allah agar dirinya dikuatkan iman dan ditambahkan keyakinan di samping menghilangkan keraguan yang ada kalanya wujud dalam dirinya. Kadangkala baginda tertanya-tanya, bagaimanakah Allah SWT menghidup dan mematikan makhluk di dunia ini.

Suatu hari, baginda telah bermunajat kepada Allah agar ditunjukkan bagaimana Allah menghidupkan kembali makhluk setelah dimatikan. Allah SWT telah menjawab permintaan Nabi Ibrahim itu.

"Tidakkah engkau beriman dan percaya kepada kekuasaan-Ku?"

Setelah mendengar jawapan daripada Allah SWT itu, Nabi Ibrahim pun menjawab: "Betul, wahai Tuhanku, aku telah beriman dan percaya kepada-Mu dan kepada kekuasaan-Mu. Tetapi aku ingin sekali melihatnya dengan mataku sendiri. Semoga ianya akan mendatangkan ketenteraman dan ketenangan dalam hatiku. Biarlah ia makin bertambah tebal dan mendalam keyakinanku kepada-Mu serta kekuasaan-Mu."

Permintaan Nabi Ibrahim itu telah diperkenankan oleh Allah SWT. Allah SWT telah memerintahkan agar Nabi Ibrahim menangkap empat ekor burung. Burung-burung itu hendaklah dipotong menjadi kepingan-kepingan yang kecil dan dicampurkan semuanya. Selepas itu bahagikan pula kepada empat bahagian. Setiap bahagian perlulah diletakkan di atas puncak bukit yang berasingan dan jauh jaraknya antara satu sama lain.

Setelah selesai mengerjakan apa yang telah diperintahkan oleh Allah SWT, Nabi Ibrahim pun memanggil semula burung-burung berkenaan. Dengan izin dan kekuasaan-Nya, semua kepingan burung yang telah dipotong itu berterbangan di udara mencari bahagian badan masing-masing. Walaupun jarak antara satu longgok dengan longgok yang lain jauh, namun ia tetap bertemu dengan bahagian masing-masing. Setelah semuanya selesai, keempat-empat ekor burung itu pun datang kepada Nabi Ibrahim sebagaimana asalnya. Tiada terlebih dan terkurang satu bahagian pun. Setelah Nabi Ibrahim melihat segala kejadian tadi dengan matanya sendiri, maka bertambahlah keyakinannya terhadap kekuasaan Allah SWT. Allah SWT menghidupkan dan mematikan makhluk-Nya dengan sendiri tanpa ada bantuan daripada sesiapa pun. Tidak ada sesiapa pun yang menyuruh dan tidak ada sesiapa pun yang mampu menghalang kekuasaan Allah itu.

Tuesday, December 21, 2010

Mimpi Atikah dan Perang Badar

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

MIMPI Atikah yang merupakan ibu saudara Nabi Muhammad seolah-olah memberi petanda akan ada musibah buruk menimpa Mekah atau lebih tepat lagi, golongan kafir Quraisy.

Pada mulanya Atikah hanya menceritakan kepada saudaranya, Abbas mengenai mimpi itu dan meminta agar kisah mimpinya itu dirahsiakan. Tetapi apabila Abbas memberitahu kepada sahabat baiknya, Walid Utbah, tanpa Abbas menyangka akhirnya kisah mengenai mimpi ngeri itu tersebar luas ke seluruh Mekah.

Lalu Abu Jahal, musuh ketat umat Islam terus bertanyakan kepada Abbas mengenai mimpi saudara perempuannya itu.

Abbas yang tidak tahu menahu cerita mimpi itu telah tersebar, berasa pelik dengan kata-kata Abu Jahal.

"Apa yang telah berlaku sebenarnya Wahai Abu Jahal? Apa maksud kamu ada perempuan di kalangan keluarga Abdul Mutallib hendak menjadi nabi pula," tanya Abbas.

Abu Jahal pun berterus terang: "Mimpi Atikah!"

"Mimpi apa," tanya Abbas yang sebenarnya terpaksa menafikan mengenai mimpi itu kerana bimbang apa yang dimimpikan oleh Atikah itu dikhuatiri akan benar-benar terjadi.

Namun Abu Jahal tetap bimbang mengenai mimpi itu terus mencabar Abbas sebagai wakil kepada Suku Abdul Mutalib.

"Kalau tidak berlaku apa-apa dalam tempoh tiga hari mulai dari hari ini, kami akan membuat satu kenyataan bertulis supaya semua orang tahu bahawa Suku Abdul Mutalib adalah suku yang paling suka menipu di kalangan orang Arab," cabar Abu Jahal.

Apabila berita mengenai cabaran ini sampai kepada keluarganya, Abbas menjadi mangsa apabila ahli-ahli keluarga itu begitu marah kerana membiarkan Abu Jahal mempersenda-sendakan suku Abdul Mutalib, yang begitu terkenal sebagai suku bangsawan dan sangat disegani oleh pihak lawan dan kawan.

Abbas yang berasa kesal atas kejadian itu lalu berazam selepas tiga hari andai Abu Jahal hendak memperkecilkan lagi Suku Abdul Mutalib dia akan bertindak kasar terhadap Abu Jahal.

Namun persoalannya, benarkah mimpi Atikah itu benar-benar memberikan alamat buruk kepada mereka yang memusuhi Islam dan akan berlaku satu peristiwa besar membabitkan kedua-dua belah pihak?

Mimpi itu, sama ada secara kebetulan mahupun tidak, dianggap sebagai satu petanda atau alamat yang sangat besar kerana yang berlaku selepas itu adalah Perang Badar, antara musuh kafir Quraisy dengan umat Islam yang sangat signifikan dalam sejarah dan pengajarannya kepada seluruh umat manusia.

Namun sebelum itu, perang tersebut tidak akan mudah meletus kecuali dengan melalui arahan atau perintah yang tegas daripada Allah sendiri.

Kem Ibadah Masjid Negara

SELAGI belum berlabuh tirai 2010, selagi itulah rancak kedengaran promosi penganjuran pelbagai program perkhemahan serta tidak terkecuali bermacam-macam reaksi positif kanak-kanak yang berpeluang mengikuti kem-kem sempena musim cuti sekolah tahun ini.

Menariknya, penganjuran kem-kem seumpama ini yang membawa bermacam-macam konsep dan pendekatan, semuanya bertujuan memastikan golongan sasaran mereka melakukan penghijrahan diri ke arah yang lebih baik. Jika tidakpun, sekurang-kurangnya berjaya memenuhi cuti persekolahan secara berhemah.

Masjid Negara juga adalah antara institusi yang aktif menganjurkan kem-kem perkhemahan, acap kali bila tibanya cuti sekolah.

Pada cuti panjang persekolahan baru-baru ini, Masjid Negara menganjurkan Kem Ibadah Kanak-Kanak.

Program tiga hari itu berlangsung pada 10 hingga 12 Disember di Masjid Negara, Kuala Lumpur.

Seramai 98 peserta dari sekitar Lembah Klang termasuk dari Sabah menyertai program tahunan ini.

Tujuan kem itu diadakan ialah untuk memberi peluang dan ruang kepada ibu bapa mengisi musim cuti sekolah anak-anak mereka dengan aktiviti berbentuk kerohanian.

Objektif yang lain ialah memberi didikan dan kesedaran peserta tentang tanggungjawab mereka terhadap agama dan kedua ibu bapa.

Pengisian Kem Ibadah pada kali ini lebih kepada Latihan Dalam Kumpulan (LDK) atau permainan yang mampu memberi mesej dan kesan yang lebih mendalam berbanding dengan pengisian yang berbentuk ceramah.

Uniknya, pada penganjuran kali ini, para peserta ditempatkan dalam khemah-khemah bagi menimbulkan rasa seronok dan kelainan berbanding dengan kem-kem yang dianjurkan sebelum ini.

Malah sepanjang program, ia dikendalikan oleh penceramah dan fasilitator-fasilitator daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sendiri termasuklah dari Pusat Pemantapan Akidah Jelebu, Negeri Sembilan, Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) dan Bahagian Kemajuan Islam.

Majlis penutup disempurnakan oleh wakil Imam Besar Masjid Negara, Ustaz Amru Al-Haz Adnan.

Abu Amru pakar ilmu nahu

Oleh KHAIRUL ANUAR MOHAMAD

SENARAI urutan Qura Tujuh yang dibuat oleh Imam Syatibiy (meninggal pada tahun 590 hijrah) menjadikan Imam Abu Amru berada pada giliran yang ketiga.

Senarai tersebut diterima pakai oleh seluruh pengkaji ilmu Qiraat di mana urutan senarai dimulai dengan Imam Nafie yang mewakili kota Madinah al-Munawarah, diikuti Imam Ibnu Kathir yang mewakili kota Mekah al-Mukarramah dan seterusnya Imam Abu Amru Ibn al-Ala al-Basri yang mewakili kota Basrah.

Basrah adalah kota Islam yang terkenal satu masa dahulu. Ramai para sahabat yang datang ke sini menyebar dakwah Islam.

Natijah daripada hasil dakwah tersebut, maka lahirlah ramai ulama tabien yang terkenal antaranya ialah Imam Hasan al-Basri yang masyhur dalam beberapa disiplin ilmu antaranya hadis, fiqh dan al-Quran.

Dalam bidang al-Quran di kota Basrah, ramai ulama yang memberi sumbangan pengajaran tetapi yang paling masyhurnya ialah Imam Abu Amru Ibn al-Ala al-Basri.

Sorotan yang dibuat kepada tulisan tentang biodata Imam Abu Amru mendapati, beliau merupakan tokoh ulama yang mempunyai kepakaran dalam banyak bidang.

Ketinggian ilmunya menjadikan muridnya Yunus Ibn Habib memujinya dengan berkata jika dibahagikan ilmu Abu Amru dan zuhudnya kepada seratus manusia nescaya mereka semua akan menjadi ulama yang zahid.

Demi Allah, jika sekiranya Rasulullah SAW melihatnya nescaya Baginda gembira melihatnya.

Imam Abu Amru lahir pada tahun 68 hijrah dan meninggal pada tahun 154 hijrah. Guru yang paling ramai antara tujuh Qurra ialah Imam Abu Amru.

Antara gurunya ialah Imam Hasan al-Basri, Abi al-Aliyah, Said Ibnu Jubair, Asim Ibnu Abi al-Najud, Ibnu Kathir al-Makki dan lain-lain. Beliau juga sempat belajar dengan beberapa orang sahabat r.a antaranya Anas Ibnu Malik r.a.

Selepas beliau mempelajari banyak ilmu di kota Islam yang masyhur ketika itu seperti Mekah, Madinah, Kufah dan Basrah sampailah waktunya beliau mencurah ilmu kepada orang ramai.

Antara muridnya yang masyhur ialah Abu Zaid al-Ansari, al-Asmuei, Sibawaih, Khalil Ibnu Ahmad, Yunus Ibnu Habib, al-Akhfasy dan lain-lain.

Nama Imam Abu Amru juga amat terkenal dalam bidang ilmu tata bahasa arab atau disebut ilmu nahu. Cukuplah dengan Khalil Ibn Ahmad dan Sibawaih yang merupakan rujukan utama dalam ilmu nahu. Dan mereka berdua adalah hasil didikan atau anak didik Imam Abu Amru.

Sewaktu dahulu ramai ulama yang mahir dalam pelbagai disiplin ilmu. Mereka bukan hanya alim dalam satu ilmu sahaja tetapi menekuni juga ilmu lain.

Dalam ilmu Qiraat sememangnya mempunyai kaitan yang rapat dengan ilmu tata bahasa arab. Amat bertepatan satu masa dahulu di Universiti al-Azhar, Jabatan Qiraat diletak di bawah Fakulti Bahasa Arab.

Namun sekarang, keadaan sudah berubah di mana yang alim dalam disiplin tata bahasa arab tidak lagi mendalami dalam bidang ilmu Qiraat. Sama juga dengan yang mengikuti pengajian ilmu Qiraat tidak lagi menekuni ilmu tata bahasa Arab.

Justeru, jika ada peluang dan ruang tekunilah dua bidang ini dan jadikan ia dua ilmu yang melengkapi antara satu sama lain.

Pujuk ibu peluk Islam

ABU Hurairah atau nama Islamnya, Abdul Rahman, dilahirkan 19 tahun sebelum Hijrah. Beliau berasal daripada kabilah al-Dusi yang tinggal di Yaman adalah pelopor hadis yang terkenal. Selama hidupnya, Abu Hurairah melaporkan sebanyak 5,374 hadis.

Gelaran Abu Hurairah diberi oleh Nabi Muhammad kepadanya kerana beliau suka bermain anak kucing.

Menurut cerita, semasa Abu Hurairah berjumpa Nabi SAW, beliau membawa bersama seekor anak kucing. Anak kucing itu disorokkan di dalam lengan bajunya.

Apabila ditanya oleh Nabi Muhammad mengenai hal itu, Abu Hurairah segera mengeluarkan seekor anak kucing yang berada dalam lengan bajunya. Bermula pada hari itu, Nabi Muhammad menggelarnya Abu Hurairah. Beliau suka gelaran itu.

Semasa hidupnya, Abu Hurairah tergolong sebagai ahli suffah. Ia adalah golongan yang miskin yang tidak mempunyai sumber pendapatan tetap atau penuntut ilmu. Mereka juga penghuni yang tinggal di Masjid Nabawi. Nabi Muhammad selalu menyuruh Abu Hurairah mengumpul ahli suffah lain apabila ada makanan yang mahu diberikan kepada mereka.

Abu Hurairah memeluk Islam pada 7 Hijrah, semasa Nabi Muhammad berangkat pergi ke Khaibar. Abu Hurairah meninggal dunia pada 57 atau 58 Hijrah iaitu pada usia 78 tahun. Beliau meninggal dunia di kota Madinah.

Walaupun Abu Hurairah sudah memeluk agama Islam, beliau masih bimbang mengenai ibunya sendiri. Pada masa itu, ibunya masih belum dapat menerima ajaran Islam.

"Ibu, sekarang saya sudah menjadi orang Islam. Mahukah ibu ikut jejak langkah saya sebagai seorang Islam?" Tanya Abu Hurairah kepada ibunya.

"Ibu tetap dengan agama nenek moyang kita. Ibu tidak mahu ajaran Nabi Muhammad yang sesat itu dibawa ke rumah ini. Nabi Muhammad memesongkan fikiran kamu. Beliau menyesatkan kamu. Semua ajaran-ajaran yang dibawanya adalah sesat," kata ibunya selepas menolak ajakan Abu Hurairah supaya memeluk agama Islam.

Selepas Abu Hurairah mendengar kata-kata ibunya, beliau cuba mempertahankannya: "Tidak. Ajaran Nabi Muhammad adalah ajaran dan ilmu-ilmu yang diberikan oleh Allah kepadanya. Nabi Muhammad tidak mengajar ajaran yang salah kecuali semuanya adalah ajaran yang baik bagi kita. Ibu silap, ibu perlu mendengar ajarannya dahulu."

"Tidak . Kamu jangat sebut lagi nama Muhammad di hadapan ibu. Ibu tidak suka!" jawab ibunya dengan suara yang tinggi.

Kemudian, Abu Hurairah dengan sedih terus keluar dari rumahnya dan berjumpa Nabi Muhammad.

Sampai sahaja di hadapan Nabi Muhammad, Abu Hurairah menceritakan kisahnya bersama ibunya tadi: "Hari ini sekali lagi saya cuba memujuk mengajak ibu saya memeluk Islam. Tetapi ibu saya menolak dan mengeluarkan kata-kata yang kesat kepada Nabi Muhammad. Saya tidak dapat menahan kesedihan atas perbuatan ibu saya. Tolonglah Rasulullah doakan supaya ibu saya terbuka hatinya menerima ajaran Islam dan memeluk agama ini."

Melihat kesedihan Abu Hurairah, Nabi Muhammad terus berdoa kepada Allah: "Ya Allah, bukakanlah pintu hati ibu Abu Hurairah, semoga beliau dapat menerima ajaran ini. Berilah petunjuk kepada ibunya."

Selepas Nabi Muhammad selesai berdoa, Abu Hurairah segera pulang mendapatkan ibunya di rumah. Sampai sahaja di rumah Abu Hurairah mendapati pintu rumahnya tetutup rapat. Ibunya mengetahui anaknya sudah pulang, lalu ibunya memberitahu, "Tunggu sebentar. Nanti, ibu bukakan pintu itu". Rupa-rupanya, ibu Abu Hurairah mandi.

Selesai sahaja mandi, segera ibunya membuka pintu. Diizinkan Allah, doa Nabi Muhammad termakbul. Ibunya sendiri berubah dan mahu mengucap dua kalimah syahadah di hadapan Abu Hurairah.

"Aku naik saksi tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah," kata ibunya di hadapan Abu Hurairah.

Melihat peristiwa itu, Abu Hurairah berasa terharu dan gembira. Beliau terus berjumpa Nabi Muhammad dan memberitahu perkara yang terjadi. Nabi Muhammad tersenyum dan bersabda: "Syukur kepada Allah kerana memperkenankan doa tadi. Mulai hari ini, ibu kamu adalah orang Islam."

lPetikan daripada buku Sayap dari Syurga terbitan PTS Islamika Sdn. Bhd.

Syiah, Asyura dan Karbala

Oleh Mohd Aizam Mas'od

Kedatangan 10 Muharam sering ditunggu-tunggu oleh penganut Syiah. Mereka seringkali mengaitkannya dengan semangat Asyura dan Karbala. Sehinggakan sesetengah penganut Syiah mengambil kesempatan menjadikan 10 Muharam sebagai hari memerangi Zionis.

Apakah umat Islam perlu disyiahkan terlebih dahulu agar Zionis mampu ditumbangkan?

Menyeru umat Islam di sebuah negara berpegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah (ASWJ) supaya meniru sambutan Asyura dengan mengingati peristiwa Karbala seperti di Iran, Iraq dan Pakistan adalah sesuatu yang biadap.

Sesetengah penganut Syiah cuba beralasan dengan mengiaskan sambutan tersebut tiada bezanya dengan sambutan Maal Hijrah yang juga tiada dalilnya menurut al-Quran dan al-sunnah.

Kiasan palsu yang direka-reka ini langsung tidak mengenai 'illah (alasan) antara dua sambutan tersebut. Bukankah sambutan Maal Hijrah adalah sambutan memperingati perjuangan Rasulullah SAW dan umat Islam dalam melakukan hijrah dari Mekah ke Madinah al-Munawwarah.

Tiada sesiapa pun di kalangan umat Islam tanpa mengira apa jua ideologi dan mazhab yang mengingkari fakta sejarah ini. Justeru, apa pula 'illah sambutan mengingati peristiwa Karbala diadakan?

Perjuangan apakah sebenarnya yang mahu dibangkitkan melalui peristiwa tersebut? Atau ia hanya satu bentuk penyesalan dan keinsafan yang kononnya mahu ditonjolkan oleh satu pihak terhadap pengkhianatan yang dilakukan oleh tangan mereka sendiri!

Bidaah Asyura tajaan Syiah

Mengaitkan hari Asyura iaitu 10 Muharam sebagai hari memperingati peristiwa Karbala adalah amat menyalahi konsep kesyukuran yang dinyatakan oleh Nabi SAW pada hari tersebut.

Ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh hadis Rasulullah SAW yang sahih: Rasulullah SAW tiba di Madinah, lalu beliau melihat orang-orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura (tanggal 10 Muharam), maka beliau bertanya: "Hari apakah ini?" Mereka menjawab: "Ini adalah hari yang baik. Ini adalah hari di mana Allah menyelamatkan Bani Israel daripada musuhnya, maka Musa a.s berpuasa pada hari itu kerana syukur kepada Allah. Dan kami berpuasa pada hari itu untuk mengagungkannya". Nabi SAW bersabda: "Aku lebih berhak atas Musa daripada kalian", maka Nabi berpuasa Asyura dan memerintahkan puasanya. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Namun apabila syahidnya Saidina Husin r.a di bumi Karbala pada 10 Muharam tahun 61 hijrah, tercetuslah satu bidaah yang menyesatkan. Asyura mula dijadikan oleh Syiah sebagai hari berkabung, duka cita, dan menyiksa diri sebagai ungkapan daripada kesedihan dan penyesalan.

Pada setiap kali Asyura, mereka memperingati kematian Saidina Husin dengan melakukan perbuatan-perbuatan tercela seperti berkumpul sambil menangis dan meratapi bagaikan histeria.

Mereka juga mengadakan perarakan di jalan-jalan dan pasar-pasar sambil memukul tubuh dengan rantai besi, melukai kepala dengan pedang, mengikat tangan dan sebagainya. (Al-Tasyayyu' Wasy-Syi'ah, Ahmad al-Kisrawiy al-Syi'iy, hal. 141, Tahqiq Dr. Nasyir al-Qifari).

Persoalannya mengapakah Syiah tergamak melakukan perbuatan sehingga ke tahap yang sedemikian rupa? Apakah pendorong yang menyebabkan peristiwa Karbala menjadi sesuatu yang amat signifikan bagi puak Syiah?

Jawapannya mudah. Ini kerana Syiah sendiri adalah pencetus kepada peristiwa pembunuhan Saiyidina Husin di Karbala!

Sinar baru Palestin

Mengapa rundingan damai Israel-Palestin boleh dikatakan gagal?

DR. HAFIDZI: Ia dikatakan gagal kerana Israel tidak mahu berganjak daripada meneruskan membina penempatan haram Yahudi yang menjadi antara tiga isu utama syarat rundingan berkenaan yang dibangkitkan oleh Palestin.

Apabila Israel berdegil, maknanya rundingan yang dimulakan pada 2 September 2010 di Washington, Amerika Syarikat (AS) menemui jalan buntu, gagal dan sia-sia.

Israel sebaliknya mendesak Palestin menerima syarat-syarat rundingan damai yang ditentukan oleh mereka. Namun, Israel tidak pernah mahu akur dengan syarat damai oleh Palestin.

Sebab itu, Presiden Israel, Mahmoud Abbas tetap mengisytiharkan negara Palestin yang bebas (merdeka) pada tahun 2011.

Pastinya Israel tidak mengendahkan kenyataan Mahmoud Abbas itu. Tetapi, baru-baru apa yang menarik perhatian dunia termasuk AS berkaitan isu ini?

DR. HAFIDZI: Isu ini kembali menjadi perhatian disebabkan peralihan sokongan secara terbuka beberapa negara Amerika Selatan. Ia bermula dengan keputusan Brazil mengiktiraf Palestin sebagai negara bebas pada 3 Disember lalu.

Diikuti oleh Argentina beberapa hari kemudian dan Uruguay dijangka akan mengisytihar sokongan yang sama.

Apa yang menjadi persoalan, mengapa negara-negara Amerika Selatan ini mendahului negara lain dalam memberi sokongan terbuka kepada Palestin?

Pertama, situasi ekonomi negara-negara berkenaan sangat baik. Brazil yang dulu menanggung hutang dengan Bank Dunia sebanyak RM45 bilion pada tahun 2005 sudah pun melangsaikan hutang mereka.

Malah pada tahun 2009, Brazil memberi pinjaman kepada Bank Dunia sebanyak RM30 bilion. Maknanya, mereka sudah mencapai tahap ekonomi yang sara diri.

Begitu juga dengan Argentina dan Uruguay. Ini yang menjadi asas membentuk sikap dan ketegasan negara-negara berkenaan kepada Israel dan sekutu rapatnya, AS.

Adakah sokongan mereka ini baru timbul sekarang?

DR. HAFIDZI: Sebenarnya sokongan mereka kepada Palestin bukan baru. Cuma, ini kali pertama dibuat secara terang-terang.

Sejak empat lima tahun lalu, negara-negara Amerika Selatan ini paling kehadapan dalam memperjuangkan isu-isu berkaitan Palestin.

Contohnya, apabila Israel menyerang Lubnan pada tahun 2006 disebut juga Perang Israel-Hizbullah, Presiden Venezuela, Hugo Chavez bertindak balas dengan memanggil pulang duta negara itu dari Israel.

Chavez kemudiannya bertindak mengusir duta Israel ke Venezuela apabila Israel melancarkan dasar genoside (pembersihan etnik) di Palestin.

Bolivia turut mengusir duta Israel ke negara itu ekoran serangan rejim zionis ke atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza, Mavi Marmara yang diserang dan ditawan oleh Israel pada 31 Mei lalu.

Malah, Presiden Bolivia, Evo Morales juga pernah mengusir duta AS ke negara itu pada tahun 2006 kerana mencampuri urusan dalaman Bolivia.

Bolehkah kita menaruh harapan kepada Kesatuan Eropah (EU) dalam isu ini?

DR. HAFIDZI: Dalam tempoh sehari dua ini, EU dikatakan akan membuat pendirian jika Israel terus gagal menghentikan projek penempatan haram Yahudi di Palestin.

Jika Israel teruskan juga, maka EU akan mengiktiraf Palestin sebagai negara yang bebas. Ini adalah suatu perkembangan yang di luar jangkaan. Sebabnya, selama ini EU memihak kepada AS dalam menentukan dasar luarnya. Inilah kali pertama EU mengambil dasar yang berlainan dengan AS.

Kali ini EU tidak merujuk kepada dasar luar AS dalam mengiktiraf negara Palestin. Bagi mereka, penyelesaian secara kedua-dua negara perlu dibuat. Malah, EU juga sudah tidak boleh lagi terima dolak dalih Israel selama ini.

EU pun sudah menukar nada sokongannya. Kalau dulu, mereka sehaluan dengan AS tetapi kini mereka ada pendirian sendiri. Ini sudah tentu boleh ditafsir sebagai mencabar AS sebagai penentu dasar di Timur Tengah.

Selain itu, Perjanjian Palestin kini tidak lagi tertumpu kepada masyarakat Arab. Sebaliknya isu politik antara Hamas dan Fatah akan menjadi konflik dunia.

Bertawassul selepas kewafatan Nabi SAW

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

SESUDAH kita menghuraikan tentang bolehnya bertawassul dengan Nabi SAW sebelum hayat Baginda SAW, mari pula kita melihat hukum tawassul semasa hayatnya dan selepas wafat Baginda SAW. Untuk itu marilah kita merujuk kepada beberapa dalil utama yang berkaitan.

Diriwayatkan daripada Uthman ibn Hunaif RA berkata: Aku mendengar, seorang lelaki buta datang kepada Rasulullah SAW, lalu mengadu tentang penglihatannya yang hilang. Dia berkata, "Wahai Rasulullah! "Doakanlan keafiatan untukku." Maka Rasulullah SAW bersabda, "Jikalau kamu mahu, aku akan lewatkannya (tidak mendoakannya supaya dia dapat balasannya di Akhirat) dan jikalau kamu mahu, aku akan mendoakan keafiatan untuk kamu." Lelaki itu menjawab "Doakanlah." Maka Baginda SAW menyuruh lelaki buta itu berwuduk dan memperelokkan wuduknya serta melakukan solat dua rakaat, kemudian berdoa dengan doa ini:

"Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu dan bertawajjuh kepada-Mu dengan (hak) Nabi-Mu; Muhammad SAW; Nabi pembawa rahmat, wahai Muhammad! Sesungguhnya aku bertawajjuh denganmu kepada Tuhanmu, agar engkau tunaikan hajatku ini. Ya Allah! Syafaatkanlah dia untukku dan syafaatkanlah aku padanya."

Telah berkata al-Hakim: Hadis ini adalah sohih sanadnya dan tidak dikeluarkan oleh al Bukhari dan Muslim (Al Mustadrak, Jld 1, H: 519). Telah berkata al-Zahabi tentang hadis ini: Ia adalah sohih. Telah berkata al-Tirmizi di dalam bab-bab Berdoa di bahagian akhir kitab Sunannya: Ini ialah hadis hasan sohih gharib, kami tidak mengetahuinya melainkan daripada wajah ini daripada hadis Abu Ja'far, dan dia bukan al Khatmi.

Aku berkata: Yang benarnya, Abu Ja'far ialah al Khatmi al Madani sebagaimana yang didatangkan dengan jelas di dalam riwayat-riwayat al-Tabrani, al-Hakim dan al-Baihaqi. Al-Tabrani menambah di dalam al Mu'jam al Soghir bahawa namanya ialah 'Umair ibn Yazid dan dia adalah seorang yang thiqah (dipercayai).

Telah berkata al 'Allamah al Muhaddith Abdullah ibn Siddiq al Ghumari di dalam risalahnya Ittihaf al Azkiya': Tidak diterima akal, para hafiz bersatu di dalam mentashihkan hadis yang ada di dalamnya sanadnya yang majhul, terutamanya al-Zahabi, al-Munziri dan al-Hakim.

Telah berkata al-Munziri: Ia juga diriwayatkan oleh al-Nasaie, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah di dalam Sohihnya.(al Targhib wa al Tarhib pada kitab al Nawafil, bab al Targhib fi Solat al Hajah (Jld 1, H: 474).

Kesimpulan daripada kisah yang diberikan, Uthman ibn Hunaif RA yang merupakan periwayat hadis ini dan menyaksikan kisah tersebut, telah mengajar orang yang mengadu kepadanya tentang kelewatan Khalifah Uthman RA menunaikan hajatnya doa ini yang terkandung di dalamnya tawassul dengan Nabi SAW dan seruan kepada Baginda SAW untuk meminta tolong dengan Baginda SAW selepas kewafatannya. Setelah lelaki itu menyangka bahawa hajatnya terlaksana disebabkan pemberitahuan Uthman ibn Hunaif RA kepada Khalifah RA, lekas-lekas Uthman ibn Hunaif RA menafikannya. Lantas beliau menceritakan kepadanya tentang peristiwa yang telah didengari dan dilihatnya untuk menjelaskan bahawa hajatnya diterima kerana tawassul, doa dan istighathahnya dengan Rasulullah SAW. Bahkan, dia menguatkan lagi hal tersebut dengan sumpahnya bahawa dia tidak memberitahu khalifah tentang aduan lelaki itu. Maka jelaslah bahawa ada asas yang kukuh bagi membolehkan bahkan menggalakkan bertawassul dengan Nabi SAW semasa hayatnya dan selepas wafat Baginda SAW.

Kepentingan fiqh sirah

Oleh Mohd. Radzi Mohd. Zin

Mengikut Kamus Dewan, sejarah atau tawarikh antara lain bermaksud peristiwa yang benar-benar berlaku pada masa lampau. Ia juga diertikan sebagai kajian atau pengetahuan mengenai peristiwa-peristiwa yang telah lalu.

Bagaimanapun, ramai di kalangan kita yang tidak mengambil berat tentang sejarah. Bukan sahaja tarikh sesuatu peristiwa itu yang tidak diingati, pengajarannya juga tidak dipedulikan.

Inilah yang cuba diperbetulkan oleh tokoh ilmuwan Islam dari Syria, Prof. Dr. Mohammad Said Ramadan Al-Bouti yang juga pengarang buku Fiqh Sirah.

Siri-siri buku Fiqh Sirah karya beliau mengandungi tiga jilid yang diberi tajuk Fiqh Al-Sirah 1, Fiqh Al-Sirah 2 dan Fiqh Al-Sirah 3.

Fiqh dari sudut bahasa adalah pemahaman yang mendalam. Sirah pula adalah perjalanan. Perjalanan yang dimaksudkan di sini adalah perjalanan nabi dan rasul terakhir iaitu Muhammad SAW.

Maka, Fiqh Sirah bermaksud memahami perjalanan hidup Nabi SAW. Ia memberi penekanan kepada aspek-aspek yang tersirat di sebalik Sirah Rasulullah.

Hal ini perlu bagi memperlihatkan dengan jelas hakikat pengajaran-pengajaran dan aspek-aspek penting di sebalik perjalanan yang telah dilalui oleh baginda SAW.

Menurut Dr. Said Ramadan, pendekatan memahami sirah itu perlu diberi nafas baru agar ia memberi kesan kepada pengkaji dan pembacanya.

Katanya, pada zaman silam, orang Muslim apabila diberitahu tentang sesuatu peristiwa dalam sirah, ia terus terkesan dalam diri mereka.

"Lalu, apabila dibacakan sirah timbul rasa kecintaan dan terus berubah yakni mencontohi sebagai mana yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW.

"Namun, kini keadaannya tidak begitu. Kajian sirah tidak banyak memberi kesan kepada orang yang mengkajinya," jelas beliau.

Beliau berkata demikian pada syarahan umum bertajuk 'Aplikasi Fiqh Sirah dalam Realiti Semasa' di Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Turut hadir ialah Ketua Pengarah IKIM, Datuk Nik Mustapha Nik Hassan dan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh.

Dalam syarahan selama kira-kira sejam setengah itu, Dr. Said Ramadan turut menjawab pelbagai pertanyaan para peserta dari dalam dan luar negara.

Moderator program yang juga Ahli Lembaga Pengarah IKIM, Ir. Dr. Muhammad Fuad Yeoh kemudiannya menterjemah syarahan tokoh tersebut daripada bahasa Arab ke bahasa Melayu.

Dr. Said berkata, sirah itu mengandungi pelbagai aspek menyeluruh Nabi SAW yang menyentuh kehidupan baginda sebagai seorang suami, pemimpin, guru dan sebagainya.

"Adalah penting bagi setiap kita mengamal dan menghayati sirah nabi dalam diri masing-masing terlebih dahulu sebelum menyebarkannya kepada orang lain," jelas beliau.

Dr. Said Ramadan juga tidak bersetuju dengan pandangan sesetengah pihak yang mengaitkan perlunya ubah dan perubahan dalam fiqh sirah.

Sebab itu, beliau tidak suka menggunakan kalimat perubahan kerana ia mungkin membawa kepada pemahaman mengubah hukum Islam kepada hukum lain.

"Islam itu adalah tetap dan tidak berubah. Sepatutnya kita sama-sama menjaga agama suci ini tidak membiarkan ia diubah (taghyir)," tegas beliau.

Ditanya bagaimana mengaplikasi fiqh sirah jika ada kekangan seperti politik dan undang, Dr. Said Ramadan berkata, sebenarnya kekangan itu ada daripada dalaman dan luaran.

Bagaimanapun, kata beliau, hanya kekangan luar yang akan mengambil sedikit masa untuk diatasi kerana siapa yang menjadi kekangan itu perlu dikenal pasti.

Menurutnya, kekangan dalaman akan dapat diatasi apabila mewujudkan rasa cinta pada Rasulullah daripada segi akhlak. Apabila berlaku demikian, maka sirah itu boleh terus diaplikasi.

"Bagi kekangan luaran pula, sepatutnya kita mengajak golongan ini sama-sama menimbulkan kasih sayang pada nabi SAW selain bekerjasama dengan para pemimpin yang bertanggungjawab untuk melaksanakan fiqh sirah.

"Cuma cabaran luaran ini tidak akan dapat diatasi jika metod Rasulullah SAW itu tidak dilaksanakan dalam diri terlebih dahulu," tegasnya.

Mengenai konsep syura, Dr. Said Ramadan menjelaskan, syura itu memang diperintahkan oleh Allah SWT.

Cuma, katanya, isu yang boleh dibawa dalam syura adalah yang tidak ada dalam nas al-Quran dan hadis nabi SAW serta dibincang oleh ahli fuqaha dan ulama yang memahami hukum hakam Islam dengan baik.

"Cuma jika pemimpin itu alim dan faqih, syura boleh dilaksanakan tetapi pemimpin tersebut tidak terikat dengan keputusan syura," jelas beliau.

Friday, December 17, 2010

Motivasi remaja dengan Al-Quran

Oleh ZUARIDA MOHYIN

APABILA tiba musim cuti sekolah, banyak kem cuti sekolah yang ditawarkan. Apatah lagi ia dipromosikan dengan pelbagai pendekatan dan nama.

Ada yang memfokus kem ibadah, kem motivasi, kem tarbiah dan tidak kurang juga kem-kem tahsin. Kesemuanya boleh dikatakan bermatlamat mengisi ruang waktu cuti persekolahan dengan aktiviti bermanfaat.

Lumrahnya, rata-rata ibu bapa yang beragama Islam suka menjurus dengan mendaftarkan anak-anak mereka ke kem-kem yang berunsur keagamaan.

Pun begitu, sejauh manakah keberkesanan kem-kem tersebut kepada individu selepas menghadiri kem-kem berkenaan?

Segelintir kanak-kanak ini berjaya berubah daripada baik kepada lebih baik. Malahan ibu bapa yang pernah menghantar anak-anak mereka ke kem-kem cuti sekolah, memberikan reaksi positif. Tidak kurang juga yang tiada perubahan dan sedikit sangat yang menjadi semakin teruk.

Ramai pesertanya yang pernah mengikuti program ini mengakui asalnya mereka mengikuti program Motivasi al-Quran ala Madrasah anjuran Tahsin Al-Quran Training Centre (TQTC) ia diiringi dengan perasaan yang berat kerana tempoh programnya yang panjang serta tidak kurang juga yang pergi sekadar mengikut arahan ibu bapa masing-masing.

Namun, selepas 14 hari berjauhan dengan keluarga serta tinggal di kawasan terpencil, perasaan 'terpaksa' telah bertukar menjadi seronok, bersyukur dan ia dianggap pembuka peluang menimba suatu pengalaman yang lain daripada lain. Malah tidak kurang juga, ada di antara mereka telah dan sanggup menyertainya untuk beberapa kali.

Di samping itu juga, pengasas program ini yang juga selaku Pengarah Urusan TQTC, Mohd. Nasir Rustam al-hafiz berkata, perkhemahan itu sebenarnya memberi peluang para peserta yang terdiri daripada golongan remaja untuk meningkatkan kemahiran dalam pembacaan al-Quran dan mempelajari perkara-perkara lain berkaitan pembinaan sahsiah peribadi Muslim.

"Kita perlu menjadikan al-Quran sebagai cara hidup. Isikan hati-hati mereka dengan ayat-ayat suci al-Quran sebelum melangkah lebih jauh lagi. Sebab itulah, modul latihan yang dianjurkan menekankan matlamat untuk melahirkan anak yang menjadikan al-Quran sebagai budaya hidup, di samping menerapkan nilai-nilai murni di dalam kehidupan seharian mereka.

"Anak-anak yang dididik dengan nilai-nilai agama lebih mudah menerima pendidikan akademik kerana hati mereka yang sudah dibersihkan," kata Mohd. Nasir yang memiliki cita-cita yang sama bersama isteri tercinta, Asni Mansor Al-Hafizah iaitu mengelakkan remaja terlibat dengan gejala tidak sihat pada peringkat awal pengwujudan program ini, kira-kira 10 tahun yang lalu.

Dengan keyakinan dan kepercayaan bahawa kebanyakan ibu bapa tidak mahu anak mereka menghabiskan cuti sekolah yang panjang dengan perkara yang sia-sia. Maka, mereka suami isteri bertekad menganjurkan perkhemahan yang memberi peserta pengalaman menikmati suasana riadah sambil mendapat pengetahuan tambahan. Apatah lagi, ilmu yang ditimba itu adalah pengukuhan al-Quran.

Malah tambah Mohd. Nasir, penekanan program ini bukan sahaja kepada bacaan dan hafalan al-Quran tetapi penerapan nilai-nilai positif agar mereka memiliki motivasi diri yang tinggi dan berkeyakinan melalui kelas-kelas penampilan diri yang diadakan.

"Di sini kami bukan mencari peserta yang pandai membaca al-Quran tetapi mengajak mereka meningkatkan kefasihan membaca dengan bimbingan fasilitator. Malah, bagi yang tidak tahu membaca al-Quran, di dalam program ini mereka akan diajar asas untuk mendalami ilmu tersebut," kata Mohd. Nasir, baru-baru ini.

Pada program siri pertama pada cuti akhir tahun 2010 bermula pada 21 November hingga 4 Disember, seramai 115 pelajar yang terdiri daripada 83 pelajar lelaki dan 32 pelajar perempuan dari seluruh negara berumur antara sembilan hingga 16 tahun telah mengikuti program perkhemahan menyerupai pengajian di madrasah.

Manakala siri kedua pula akan tamat pada esok hari. Sesi ketiga pula, khas untuk pelajar lepasan Sijil pelajaran Malaysia (SPM) akan bermula pada 19 Disember dan berakhir pada 1 Januari 2011.

Seiring dengan slogan 'Al-Quran Budaya Hidup', program yang memasuki tahun ke-10 itu mendedahkan peserta kepada ilmu tajwid, kepentingan menunaikan solat wajib dan solat sunat dan ilmu fardu ain melalui kaedah pembelajaran latihan dalam kumpulan kecil serta bengkel.

Maklumat lanjut mengenai program Motivasi al-Quran Latihan Ala Madrasah boleh diperoleh dengan menghubungi Mohd. Nasir di talian 019-6955930 atau layari laman web www.tahsinquran.com

Doa Nabi Nuh untuk anaknya

ALLAH SWT mengutuskan Nabi Nuh untuk menyeru kaumnya supaya beriman kepada-Nya. Akan tetapi mereka enggan menurut seruan Nabi Nuh termasuklah keluarganya sendiri. Hanya sebilangan sahaja yang menerima seruan Nabi Nuh dan beriman kepada Allah SWT.

Pada suatu hari Nabi Nuh berkata kepada anaknya Kan'an: "Wahai anakku, berimanlah kamu kepada Allah SWT. Sesungguhnya Dia sahaja yang berhak disembah."

"Aku tidak akan menyembah Tuhanmu," jawab anaknya.

Nabi Nuh tidak berputus asa dan terus menjalankan dakwahnya namun tetap tidak diterima oleh kaum dan keluarganya. Sehinggalah suatu ketika, Nabi Nuh berdoa kepada Allah SWT supaya tidak meninggalkan seorang pun daripada azab Allah.

Sekiranya mereka terus hidup, pasti mereka akan terus melakukan kemungkaran dan menyesatkan hamba-hamba Allah SWT yang lain.

Maka Allah SWT memakbulkan doa Nabi Nuh dan memerintahkan Nabi Nuh agar membuat sebuah kapal. Dengan segera Nabi Nuh membuat kapal dengan menggunakan kayu dan paku. Nabi Nuh dan pengikut-pengikutnya membuat kapal itu sehingga siap dan sempurna.

Setelah kapal itu siap, Allah SWT memerintahkan Nabi Nuh dan pengikut-pengikutnya naik ke atas kapal itu dan membawa bersama binatang-binatang ternakan. Kemudian turunlah hujan yang sangat lebat.

Dalam masa yang singkat, air memenuhi negeri mereka sehingga tenggelam rumah-rumah dan bukit-bukit. Sedangkan ketika itu Nabi Nuh bersama pengikut-pengikutnya sudahpun berada di atas kapal.

Ketika Nabi Nuh berdiri tinggi di atas kapal, baginda terpandang anaknya terkapai-kapai di dalam banjir yang besar itu. Oleh kerana belas kasihan, Nabi Nuh pun memanggil anaknya itu: "Wahai anakku, marilah naik kapal bersama-sama kami, janganlah kamu kufur dan mengingkari perintah Allah SWT lagi. Janganlah kamu mengikut orang-orang yang ingkar itu."

"Aku akan mendaki gunung yang tinggi itu sehingga aku terlepas daripada banjir besar ini," jawab anaknya.

"Sesungguhnya hari ini tidak ada seorang pun yang akan selamat kecuali yang mengikuti aku dan mereka yang dirahmati Allah SWT sahaja," kata Nabi Nuh lagi.

Selepas Nabi Nuh berkata-kata, anaknya pun lenyap daripada pandangan baginda. Anaknya telah ditenggelami banjir.

"Ya Allah, bukankah Kan'an itu anak aku dan daripada keluarga aku sendiri," rintih Nabi Nuh. Baginda merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya anakku itu daripada keluargaku sendiri dan bahawa janji-janji-Mu adalah benar dan Engkaulah sebijak-bijak hakim yang menghukum dengan seadil-adilnya."

Dengan itu Allah SWT menurunkan wahyu kepada Nabi Nuh bahawa Allah SWT hanya memberi pertolongan kepada orang-orang beriman sahaja.

Allah berfirman: Wahai Nuh! Sesungguhnya anakmu bukanlah daripada keluargamu (kerana dia telah memutuskan hubungan denganmu disebabkan kekufurannya), sesungguhnya amalannya bukanlah soleh, maka janganlah kamu memohon kepada-Ku sesuatu yang engkau tidak tahu mengenainya. Sebenarnya Aku memperingatkan kepadamu supaya kamu tidak termasuk orang-orang yang tidak berpengetahuan. (Nuh: 46)

Nabi Nuh insaf dan memohon ampun kepada Allah SWT. Kaumnya tidak dapat diselamatkan lagi. Mereka yang ingkar itu telah tenggelam dalam banjir besar tersebut.

Wednesday, December 8, 2010

Setiap hari baca al-Quran

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

Al-Quran adalah kitab yang penuh hikmah dan petunjuk untuk seluruh umat manusia. Ia juga adalah mukjizat yang dijamin terpelihara sehingga hari kiamat.

"Keajaibannya tidak pernah berakhir dan sangat sesuai untuk segala tempat dan waktu," demikian kata seorang bekas diplomat Jerman, Dr. Murad Willfried Hofmann.

Justeru, Hofmann, 79, tidak pernah berhenti membaca al-Quran kerana baginya kitab suci itu selalu memberikannya jawapan-jawapan yang sempurna.

Beliau adalah pemenang Anugerah Personaliti Islam Terbaik Tahun 2009 yang disampaikan di Majlis Penghargaan Kitab Suci al-Quran Antarabangsa Dubai (DIHQA) tahun lalu.

Bagi Hofmann anugerah yang diterima itu adalah penghargaan dan penghormatan yang sangat tinggi bagi dirinya dan seluruh Muslim di Eropah dan dunia Barat.

"Ini merupakan isyarat baik bagi lebih 30 juta umat Islam di Eropah. Hal seperti ini membuktikan bahwa Muslim di seluruh dunia adalah satu bangsa," katanya mengenai anugerah yang diterima pada 10 September 2009 itu.

Hofmann dilahirkan dalam keluarga katolik di Aschaffenburg Jerman pada tahun 1931. Setelah lulus dari Union College di New York, beliau melanjutkan pengajiannya di Universiti Munich, Jerman sehingga ke tahap doktor falsafah dalam bidang undang- undang pada tahun 1957. Ini diikuti pada tahun 1960, Hofmann mendapat gelaran LL.M dari Universiti Harvard.

Dalam aspek kerjaya terutamanya dari tahun 1983 hingga 1987 beliau merupakan Pengarah Informasi Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) di Brussel, Belgium.

Ini diikuti sebagai Duta Besar Jerman di Algeria pada tahun 1987 dan pada tahun 1990 beliau berpindah ke Maghribi sebagai Duta Besar Jerman untuk tempoh empat tahun.

Buat pertama kali hatinya tersentuh terhadap Islam ketika bertugas sebagai atase di kedutaan Jerman di Algeria pada tahun 1961. Ketika itu sedang berlaku perang gerila antara tentera Perancis dengan tentera Algeria, Algerian National Front (ANF) yang berjuang untuk kemerdekaan negara itu.

Beliau menyaksikan sendiri kekejaman dan pembantaian massa yang dialami oleh rakyat Algeria.

Menurutnya, setiap hari hampir berpuluh penduduk dibunuh dari jarak dekat, hanya kerana mereka berbangsa Arab atau kerana berbicara mengenai tuntutan kemerdekaan.

"Saya menyaksikan kesabaran dan ketabahan penduduk Algeria yang menghadapi penderitaan yang sangat ekstrem. Kepatuhan mereka yang tinggi selama bulan Ramadan, keyakinan diri bahwa mereka pasti merdeka dan juga rasa perikemanusiaan mereka di tengah penderitaan yang dialaminya sendiri.

"Saya selalu penasaran bagaimana penduduk Algeria masih begitu disiplin, meskipun mereka menderita lalu saya temui bahawa agama merekalah, iaitu Islam yang menjadikan mereka kuat seperti itu.

"Kerana itu, saya lantas membaca kitab suci mereka, al-Quran yang sehingga kini saya tidak pernah berhenti membacanya," tambah Hofmann.

Pertanyaan lain yang selalu bermain difikirannya, bagaimana tuhan berkomunikasi dengan manusia bagi membolehkan manusia itu dapat dibimbing oleh-Nya.

Ini membuat beliau mengakui perlu adanya wahyu. Tetapi manakah yang lebih benar, kitab suci Yahudi, Kristian atau Islam?

Lalu yang dipilih dengan tepat oleh Hofmann adalah wahyu Islam berupa kata-kata Allah yang terkandung dalam kitab suci al-Quran.

"Ini kerana seorang Muslim yang hidup di dunia ini tanpa perlu ada pendita dan tanpa hierarki keagamaan. Ketika berdoa, mereka tidak berdoa melalui sesiapa kecuali dirinya sendiri bersemuka terus kepada tuhan sebagai seorang umat yang benar-benar bebas untuk berhubung terus dengan tuhan.

"Dan ini adalah agama yang bebas dari misteri," katanya yang memeluk Islam pada 25 September 1980.

Ibn Kathir qari terkenal Mekah

Oleh Khairul Anuar Mohamad

Imam Ibn Kathir adalah tokoh al-Quran di Mekah al-Mukarramah. Nama penuhnya ialah Abdullah Ibn Umar Ibn Abdullah Ibn Zadan. Beliau lahir pada tahun 45 hijrah dan meninggal dunia pada tahun 120 hijrah.

Ibn Kathir yang dibincangkan di sini ialah qari yang terkenal di kota Mekah dan bukannya Ibn Kathir yang menulis kitab tafsir yang dikenali sebagai tafsir Ibn Kathir.

Penulis kitab tafsir Ibn Kathir bernama Ismail Ibn Umar Ibn Kathir, lahir pada tahun 700 hijrah dan meninggal dunia pada tahun 774 hijrah di Syria.

Penjelasan sebegini amat penting kepada awam supaya tidak terkeliru dengan nama Ibn Kathir. Di mana terdapat Ibn Kathir yang alim dalam bidang qiraat dan Ibn Kathir yang alim dalam bidang tafsir.

Di kalangan Qurra Tujuh, jika dilihat dari sudut tarikh lahir, qari yang paling senior ialah Imam Ibn Kathir.

Beliau sempat berjumpa dengan beberapa sahabat Rasulullah SAW dan meriwayat daripada mereka. Antara mereka ialah Abdullah Ibn al-Zubair, Abu Ayyub al-Ansari, Anas Ibnn Malik dan lain-lain.

Dalam pengajian al-Quran, Ibn Kathir menekuni bacaan al-Quran daripada beberapa guru antaranya ialah Dirbas iaitu hamba Ibn Abbas ra, Mujahid Ibn Jabr, Abdullah Ibn al-Saib dan lain-lain. Jalur sanad Ibn Kathir daripada gurunya Abdullah Ibn al-Saib adalah amat hampir dengan Rasulullah SAW.

Di mana Abdullah Ibn al-Saib mengambil al-Quran daripada gurunya Ubay Ibn Kaab dan Umar Ibn al-Khattab r.a. Dan kedua-dua sahabat r.a ini mengambil al-Quran daripada Rasulullah SAW.

Perlu diberi perhatian bahawa Imam Syafie yang membesar di Kota Mekah telah menjadikan qiraat Ibn Kathir sebagai amalannya.

Beliau memujinya dengan berkata: "Qiraat kami adalah qiraat Ibn Kathir dan aku mendapati ia menjadi amalan penduduk Mekah."

Semasa hayatnya, Ibn Kathir adalah rujukan utama penduduk Mekah dalam permasalahan bacaan al-Quran. Ramai di kalangan mereka yang bertalaqqi al-Quran dan menjadi muridnya.

Antara mereka ialah al-Khalil Ibn Ahmad, Hammad Ibn Salamah, Sufiyan Ibn 'Uyainah, Abu Amru Ibn al-Ala' dan lain-lain.

Abu Amru Ibn al-Ala' pernah menyatakan: "Aku khatam al-Quran di hadapan Ibn Kathir selepas aku khatam di hadapan Mujahid dan Ibn Kathir lebih alim dalam ilmu bahasa arab berbanding Mujahid."

Walaupun Ibn Kathir mempunyai ramai murid namun perawinya mengambil qiraatnya secara perantaraan.

Perawi pertamanya ialah al-Bazzi. Beliau lahir pada tahun 170 hijrah dan meninggal pada tahun 250 hijrah. Beliau bertugas sebagai bilal di Masjid al-Haram dan juga imam selama 40 tahun.

Perawi keduanya ialah Qunbul. Lahir pada tahun 195 hijrah dan meninggal pada tahun 291 hijrah. Jika dilihat tarikh meninggal Ibn Kathir iaitu pada 120 hijrah dan tarikh lahir kedua perawinya iaitu 170 hijrah dan 195 hijrah, satu persoalan bermain di fikiran kita bagaimana al-Bazzi dan Qunbul boleh menjadi perawi kepada Ibn Kathir?

Jawapannya adalah kedua-duanya adalah perawi Ibn Kathir dan mengambil Qiraat Ibn Kathir secara perantaraan atau disebut wasitah.

Kedua-duanya mengamal Qiraat Ibn Kathir dan mengajarnya kepada penduduk Kota Mekah.

Qiraat Ibn Kathir dan perawinya tidak berkembang sebagaimana Riwayat Hafs, Riwayat Warsy, Qalun atau al-Duri. Maskipun begitu, Qiraat Ibn Kathir boleh dipelajari di pusat pengajian al-Quran sama ada dalam atau luar negara.

Operasi Sariyyah Nakhlah berbeza

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

SEBELUM tercetusnya Perang Pertama dalam Islam, iaitu Perang Badar Al Kubra, dikatakan terdapat lapan Operasi Sariyyah atau Ghazwah yang disebutkan sebelum ini. Tujuannya menyekat penguasaan jalan perdagangan yang dilalui oleh kafir Quraish antara Mekah-Madinah-Syam.

Namun sebelum bercerita lanjut sejarah Perang Badar, mungkin menarik untuk berkongsi kisah mengenai Operasi Sariyyah Nakhlah yang berlaku pada bulan Rejab tahun 2 Hijrah, iaitu beberapa bulan sebelum meletusnya Perang Badar, pada bulan Ramadan tahun tersebut.

Operasi Nakhlah ini agak berbeza dengan yang lain kerana Islam dituduh melakukan satu kesalahan yang sangat besar. Umat Islam dituduh sengaja melanggar adat dan budaya yang dipegang dan diamalkan, iaitu berperang di bulan haram.

Operasi ini bermula apabila Rasulullah SAW mengutuskan Abdullah bin Jahsyi Al Asadi ke Nakhlah bersama 12 lelaki Muhajirin di mana setiap dua orang bergilir-gilir menunggang seekor unta untuk mengintip pergerakan puak Quraisy.

Dalam operasi itu Rasulullah memberi sepucuk surat kepada Abdullah dan meminta surat itu dibaca selepas dua hari mereka berjalan.

Selepas dua hari Abdullah membaca surat tersebut yang antara lain, baginda menulis: "Apabila engkau membaca suratku ini maka teruslah berjalan hingga sampai ke Nakhlah, iaitu yang terletak antara Mekah dan Taif. Di situ engkau intiplah rombongan dagang pihak Quraisy dan kumpulkan maklumat mereka untuk kami."

Lalu Abdullah pun memberitahu para sahabat dalam anggota misinya itu bahawa beliau tidak memaksa mereka untuk terlibat dalam menjayakan operasi ini.

"Siapa yang takut mati, sampai setakat di sini sahaja, kamu boleh pulang. Tetapi siapa yang ingin mati syahid, dia boleh terus bersama-sama denganku kerana aku sendiri akan meneruskan misi ini," katanya.

Tidak ada seorang pun yang berpatah balik dan pulang. Semuanya berikrar untuk terus bersama Abdullah. Soal hidup atau mati mereka berserah kepada Allah menentukannya.

Bagaimanapun, di pertengahan jalan, Saad bin Abi Waqas dan Utbah bin Ghazwan tidak dapat menyertai operasi ini. Sebabnya unta tunggangan mereka didapati hilang dan terpaksalah mereka berundur untuk mencari unta tersebut.

Abdullah dan ahli-ahli rombongan yang lain tetap meneruskan perjalanan mereka sehinggalah mereka sampai ke Nakhlah.

Di situ rupa-rupanya telah ada rombongan dagang Quraisy yang sedang dalam perjalanan pulang ke Mekah.

Mereka dikatakan membawa pelbagai aneka barang dagangan termasuk anggur kering dan lauk pauk.

Antara yang mengikuti rombongan itu termasuklah Amru bin al Hadrami, Uthman dan Nawfal yang kedua-duanya merupakan anak Abdullah bin Al Mughirah dan seorang lagi al Hakam bin Kaysan, iaitu khadam kepada Bani Al Mughirah.

Pasukan umat Islam yang diketuai oleh Abdullah bin Jahsy kemudiannya berbincang sesama mereka mengenai rancangan terhadap rombongan dagang pihak Quraisy itu.

Lalu ada yang berkata: "Sekarang kita berada di hari terakhir bulan Rejab, iaitu bulan haram. Kalau kita memerangi rombongan pihak Quraisy itu bererti kita menceroboh kesucian bulan haram. Tetapi kalau kita biarkan, pasti pada malam ini mereka dapat memasuki Mekah tanpa sebarang halangan. Misi kita pasti gagal untuk menyekat dan memberi pengajaran kepada puak-puak kafir Quraisy itu."

Akhirnya mereka bersetuju untuk menghalang rombongan kafilah Quraisy itu walaupun bakal mencetuskan satu pertempuran.

Rombongan tersebut akhirnya diserang oleh Abdullah Jahsy dan anak-anak buahnya menyebabkan seorang rombongan Quraisy, Amru bin al Hadrami mati akibat dipanah oleh mereka.

Pasukan dari Madinah itu juga berjaya menawan Uthman dan al Hakam sementara saudara si Uthman, Nawfal berjaya melarikan diri.

Wujudkan garis panduan guna al-Quran

AL-QURAN adalah kitab suci bagi umat Islam. Dengan demikian ayat-ayatnya sebanyak 6,236 itu tidak boleh dipermainkan oleh sesiapa.

Ia mengandungi petunjuk, cahaya dan penjelasan bagi seluruh umat manusia yang bertakwa. Ini dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya yang bermaksud: Kitab al-Quran ini, tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa. (al-Baqarah: 2)

Lebih-lebih lagi apabila kini ada kecenderungan ahli-ahli politik termasuk yang bukan Islam menggunakannya dalam ceramah atau kempen mereka.

Hal ini kembali dibangkitkan berikutan tindakan Ahli Dewan Negeri Hutan Melintang, S. Kesavan membaca terjemahan petikan ayat al-Quran secara salah.

Kesavan dilaporkan membacakan terjemahan yang salah membabitkan ayat 190 dan 191 dari surah Ali-Imran ketika sesi perbahasan Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat 2010, pada 28 November lalu.

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN menemu bual Ketua Jabatan Al-Quran dan al-Hadith, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Prof. Madya Dr. Mustafa Abdullah bagi mengulas isu ini.

Mega: Dalam aspek dakwah di negara kita, apakah kesan polemik berhubung isu ini?

DR. MUSTAFA: Dalam sistem di Malaysia, apabila orang bukan Islam cuba merujuk kepada al-Quran mereka patut diberi bimbingan.

Bimbingan itu boleh sahaja diperolehi oleh institusi atau parti yang diwakilinya melalui lujnah di dalam parti ataupun mana-mana institusi agama Islam yang diiktiraf.

Kalau di Malaysia, institusi tertinggi mengenai hal ehwal agama Islam adalah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim). Yang terbaik rujuk kepada Jakim.

Ini supaya tidak berlaku sebarang kesilapan dalam memetik mana-mana ayat Allah. Kita kena ingat al-Quran itu adalah kalam Allah maka ia perlu dibaca dengan betul. Terjemahannya juga perlu tepat dan betul.

Sepatutnya di Malaysia, bab merujuk ini tidak jadi isu. Sebabnya, ada banyak pihak atau tokoh-tokoh Islam. Baik dalam parti-parti politik, Jakim atau pun yang non partisan seperti di institusi pengajian tinggi (IPT).

Jika ahli politik pembangkang misalnya tidak selesa untuk merujuk hal ini kepada Jakim mereka boleh saja merujuknya kepada pakar-pakar agama Islam di IPT.

Ini juga yang diajar oleh al-Quran menerusi firman Allah yang bermaksud: Bertanyalah kamu kepada orang yang mempunyai pengetahuan kalau kamu tidak mengetahui. (an-Nahl: 43).

Saya berpendapat, kesilapan yang berlaku dalam memetik atau membaca terjemahan itu mungkin kerana terlepas pandang atau kerana tidak menggunakan kemudahan-kemudahan untuk merujuk yang sedia ada bagi menjelaskan maksud sebenar ayat al-Quran.

Apabila bukan Islam rujuk al-Quran, bagaimana sepatutnya sambutan atau respons umat Islam kepada perkara itu?

DR. MUSTAFA: Al-Quran itu membawa mesej sejahtera kepada umat sejagat. Ia merentasi ras, warna kulit, tempat dan sebagainya.

Justeru, apabila ada orang bukan Islam yang cenderung rujuk kepada al-Quran, kita patut memberi respons positif kepada mereka.

Kesempatan ini sepatutnya kita gunakan sepenuhnya untuk menggerakkan dakwah dengan memberi pemahaman tentang Islam kepada mereka. Bukannya mereka dikritik dan dihentam.

Ingatlah firman Allah yang bermaksud: Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik... (an-Nahl: 125)

Ini juga yang ditekankan oleh Nabi SAW melalui sabda baginda yang bermaksud: Permudahkanlah dan jangan menyusahkan, gembirakanlah dan jangan menakutkan... (riwayat Bukhari)

Sebab itu, saya mencadangkan kita menyediakan garis panduan supaya mereka ini boleh dibimbing. Kalau kesilapan itu (S. Kesavan) tidak disengajakan maka kita bantu dia mendapat maklumat yang tepat. Kalau disengajakan pun, kita betulkan kesilapan itu.

Ini supaya akhirnya, maksud sebenar al-Quran itu dapat dihayati dan supaya al-Quran itu mesra umat.

Apakah antara garis panduan yang perlu ada?

DR. MUSTAFA: Bagi yang Muslim, kita telah didedahkan dengan adab dan etika apabila menafsir dan menterjemah al-Quran. Namun, dalam pengetahuan saya, garis panduan bagaimana bukan Islam boleh merujuk al-Quran masih belum ada.

Dalam tradisi Islam, kita ada dua kaedah dalam membuat tafsiran al-Quran.

1) Tafsir bil ma'tsur: kaedah yang Nabi SAW gunakan iaitu dengan merujuk kepada firman Allah dan juga wahyu melalui hadis.

Kaedah ini jika digunakan, pasti tafsirannya tepat. Inilah juga kaedah yang digunakan oleh para ulama terutama ahli tafsir.

2) Tafsir bil ra'yi- tafsir dengan menggunakan akal atau ijtihad. Tetapi akal di sini perlulah berilmu dan terbimbing sifatnya.

Maknanya, orang yang menafsir itu mestilah terikat dengan wahyu dan ilmu al-Quran. Ini untuk membebaskan mereka daripada nafsu.

Bagi orang Islam, kita tidak menghadapi masalah. Masalahnya adalah kepada yang bukan Islam.

Justeru, ada keperluan untuk kerajaan menyediakan badan khusus bagi menguruskan interaksi sebegini dan penjelasan berhubung al-Quran itu hendaklah mengikut kedua-dua kaedah yang disebut tadi.

Apabila ada badan khusus, setiap kali ada masalah yang berkaitan bolehlah orang bukan Islam merujuk ke sana supaya kesilapan boleh dielakkan.

Dalil tentang bertawassul

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

SETELAH melihat asas-asas kefahaman tentang tawassul atau mengambil wasilah di minggu lepas, kita menyambung pula dengan meninjau dalil-dalil yang membolehkan tawassul.

Di antara dalil utama adalah firman Allah SWT: Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah yang boleh menyampaikan kepada-Nya. (al-Maaidah: 35)

Wasilah dalam ayat ini adalah semua yang dijadikan oleh Allah sebagai sebab untuk mendekatkan diri di sisi-Nya dan penghubung atau penyampai kepada terlaksananya segala hajat daripada-Nya.

Paksi dalam perkara ini, hendaklah orang yang diwasilahkan itu mempunyai kedudukan dan kemuliaan di sisi Allah.

Lafaz wasilah dalam ayat ini berbentuk umum. Sebagaimana yang dapat dilihat, ia meliputi bertawassul dengan zat-zat yang mulia daripada kalangan para nabi dan orang-orang soleh; sama ada ketika mereka hidup atau pun setelah mati, dan juga dengan mengamalkan amalan-amalan soleh mengikut sebagaimana suruhan-Nya, dan bertawassul dengannya setelah melakukannya.

Seterusnya, kita akan meninjau hadis-hadis dan athar-athar yang akan membuka kepada kita maksud ayat yang umum ini dengan jelas. Maka dengarilah dan kita akan menjadi saksi terhadap kebenarannya.

Kita akan lihat, bahawa telah thabit hukum bertawassul dengan Baginda SAW; sebelum dan selepas kewujudannya di dunia, selepas kewafatannya di alam barzakh, dan selepas kebangkitannya di Padang Mahsyar pada hari kiamat.

Wednesday, December 1, 2010

Remaja dan hijrah sikap

Oleh NURUL IZZAH SIDEK

SIKAP hidup adalah sesuatu yang utama membentuk tingkah laku remaja. Ia terbina hasil adanya persepsi terhadap sesuatu dan sedikit pengalaman yang ditempuh. Kadangkala ia tidak terbina hasil daripada ilmu dan kefahaman yang baik.

Sikap hidup remaja lazimnya belum teruji lagi. Ia baru separuh matang dan memerlukan pengukuhan. Oleh itu perlu berlaku proses hijrah di kalangan remaja membina sikap hidup yang lebih sempurna.

Pendedahan dalam hidup yang dilalui oleh remaja adalah pelbagai. Naluri ingin tahu, keinginan mencuba rasa ingin bergaya, suka terpengaruh dengan rakan sebaya banyak mengambil tempat dalam membentuk sikap remaja.

Remaja yang matang memerlukan ilmu, pengalaman dicampur dengan rasa kedewasaan dalam menanggapi atau membuat persepsi terhadap sesuatu.

Ada sikap yang bertanggungjawab di kalangan remaja yang sentiasa merasakan sesuatu sikap yang diambil dalam hidupnya belum sempurna lalu ia terdorong bertanya mendapat penjelasan, membanding-bandingkan, dan membuat analisis yang kritis supaya terdapat keserasian antara sikap yang dibina dan persepsi yang dilakukan.

Hasil proses ini menyebabkan sikap hidup yang dibina menuju ke arah kematangan dan kedewasaan. Sering berlaku tanggapan terhadap sesuatu berasaskan cakap dengar semata-mata.

Tidak wujud ketelitian terhadap fakta kajian terhadap maklumat dan penelitian terhadap perkhabaran. Akhirnya ramai remaja terjebak di blog-blog, forum atau rangkaian Internet yang menyebabkan elemen propaganda dan sangka buruk menjadi subur.

Semangat Hijrah

Sempena peristiwa hijrah yang bakal berlangsung dan peristiwa pengorbanan serta haji, para remaja harus menginsafi perlu wujudnya perganjakan minda daripada sikap berprasangka melulu ke arah sikap yang rasional dan objektif.

Orang yang berdaya maju dalam pemikiran dan tindakan terdiri di kalangan mereka yang melakukan sesuatu berasaskan hujah ilmu dan pemikiran kritis.

Dalam Islam, al-Quran dan Sunnah dijadikan sumber rujukan menentukan salah benarnya sesuatu perkara.

Dengan bahasa yang mudah, sesuatu perkhabaran yang tersebar atau diterima harus diperiksa dari mana datangnya supaya kesahihan ditemui.

Proses ini menuntut kejujuran dan keikhlasan remaja kerana mengutip maklumat yang tidak sahih boleh membawa kepada salah faham keliru.

Jika kaedah ini dijadikan pegangan dan sikap hidup para remaja, ia bakal mengelakkan remaja daripada terus melakukan kesilapan yang serupa.

Hijrah sikap hidup di sini bermakna para remaja harus bersikap peka dan prihatin terhadap sesuatu yang dibaca, ditonton, didengar atau disebarkan lalu ia mendorong remaja untuk mencari dan meneliti hujah-hujah ilmu dan rasional supaya ia menjadi lebih objektif.

Maksud objektif di sini adalah tidak berlaku cetusan sentimen negatif dan propaganda yang cuba mencorakkan sikap hidup remaja. Remaja Islam adalah kelompok manusia yang berpotensi dipengaruhi dan mempengaruhi.

Oleh itu, amat penting proses pemikiran remaja berasaskan ilmu yang bermanfaat dan latihan berfikir yang baik. Kesukaan remaja kepada ilmu yang bermanfaat bakal menjadikan para remaja berfikir secara objektif.

Pemikiran yang objektif mampu membina sikap yang bertanggungjawab. Proses ini akan menjadikan para remaja yang mengamalkan budaya ilmu yang tinggi dan jalur berfikir yang berkualiti.

Apa lagi peristiwa hijrah memberi anjakan antara sistem berakidah dengan kejahilan. Sistem berakidah membentuk sikap hidup dan watak remaja supaya sentiasa menghubungkan remaja dengan Pencipta.

Rasa ketuhanan yang tinggi mampu memberi pedoman kepada remaja mengambil jalan berfikir dan sikap hidup yang Allah redai.

Sekiranya para remaja menerima jalur berfikir yang membimbing ke arah kebaikan, natijah akhirnya kehidupan remaja adalah ke arah kebaikan jua. Demikian sebaliknya.

Melihat gelagat dan kecenderungan di kalangan sesetengah remaja hari ini, ada kebimbangan bahawa ketidakmatangan dalam sikap hidup dan kecelaruan remaja dalam pemikiran boleh menyebabkan zaman dewasanya menjadi kacau-bilau.

Keengganan merujuk sumber ilmu khasnya al-Quran dan hadis menyebabkan remaja hilang petunjuk dan terjebak dalam kejahilan dan kefasadan.

Yang tertampil adalah ego yang tinggi, merasakan diri sudah sempurna, tidak perlu dinasihati. Akhirnya tidak mampu menyumbang ke arah pembangunan diri dan umat di zaman dewasanya.

Sebaliknya remaja yang menginsafi bahawa hidup ini adalah proses bertatih, jatuh dan bangun, proses kehidupan itu menjadi guru yang terbaik untuk sumber teladan dan ikutan walaupun citarasa remaja selalunya meluap-luap dan remaja dapat mengimbangi antara cita-cita yang ideal dengan realiti yang serba mencabar. Daripada situ para remaja mampu bertitik tolak dengan idealisme yang tinggi untuk dijadikan pedoman secara strategik supaya sesuatu yang dilakukan bertitik tolak daripada jiwa yang matang dan dewasa.

Khadijah rasai belas kasihan Allah

Susunan Zuarida Mohyin

SESUATU yang agak pelik dan jarang berlaku apabila seorang yang dikategorikan pengikut agama Kristian yang warak, berlatar belakang keluarga yang kuat mempraktikkan agama itu, dilahirkan dan dibesarkan di bahagian tengah Amerika Syarikat (AS), malah langsung tidak mengetahui agama Islam, apatah lagi mengenali seorang Muslim sehinggalah pada usia 40-an, akhirnya memeluk Islam.

Inilah yang dikatakan 'sentuhan' kasih sayang Allah SWT, kepada-Nyalah segala pujian diberi.

Inilah kisah penghijrahan akidah Khadijah Jandhli, rakyat AS kelahiran Oklahoma. Katanya, keluarganya akan ke gereja sekurang-kurang tiga kali seminggu. Malah, dia dibesarkan dalam sebuah keluarga yang amat menekankan aspek ketinggian moral seperti tidak merokok, minum arak, mengambil dadah dan tidak mengadakan seks sebelum berkahwin secara sah. Malah Khadijah mampu menghafal hampir keseluruhan isi kandungan kitab Injil.

"Datuk dan nenek saya adalah pengkhutbah. Saya dikurniakan dengan suara yang merdu dan pada usia 14 tahun, saya dibayar oleh pihak gereja untuk menyanyi sambil bermain piano serta bertanggungjawab ke atas kumpulan koir kanak-kanak.

"Malah sebenarnya, kali pertama saya mendengar mengenai Islam dan mengenali individu Muslim iaitu ketika di sebuah universiti, pada usia saya 49 tahun dan masih aktif di gereja.

"Sepanjang hidup, saya gambarkan diri saya seorang yang suka mengajukan soalan. Boleh dikatakan pelbagai tajuk bacaan yang terdapat di perpustakaan telah saya baca. Asbab daripada ini jugalah yang memungkinkan kepada penemuan saya kepada kebenaran Islam," akui Khadijah yang pernah beberapa kali berkahwin dan melahirkan anak.

Selepas perceraian kali kedua, kawan dan keluarga mencadangkannya melanjutkan pengajian dalam bidang muzik di Universiti Tulsa, yang terletak berhampiran kediamannya.

"Ketika di universiti, saya berpeluang berkenalan dengan ramai orang dari seluruh dunia dan meneruskan dunia pembacaan yang terhenti sekian lama. Saat itulah, saya terbaca tentang Muhammad SAW dan agama yang dibawanya.

"Di universiti, saya mula memberi kelas tutorial kepada atlet kolej dan tidak lama kemudian, lebih ramai pelajar dari kolej lain yang memintanya membuat kelas tutorial terutamanya subjek penulisan.

"Ketika inilah, saya mengenali kira-kira 90 pelajar Muslimah dari Malaysia. Saya mula tertarik dengan budi pekerti, layanan, kesopanan dan cara mereka meminta izin keluar kelas untuk solat. Terdetik di dalam hati, tentu ini semua ada kaitan dengan pegangan agama mereka.

"Bukan itu sahaja, saya juga tertarik dengan pemakaian mereka, apatah lagi dengan tudung kepala. Sangkaan saya, itu semua berkaitan dengan kebudayaan. Sedangkan hakikatnya, itulah caranya Allah melindungi kaum wanita Islam," ceritanya lagi.

Beberapa tahun kebelakangan, Khadijah seringkali mengalami migrain yang sangat teruk sehingga dia terpaksa mengambil pelbagai ubatan penahan sakit.

Acap kali mengalami serangan, Khadijah hanya akan menghabiskan masanya di atas katil dan sehingga ke peringkat dia tidak berdaya lagi ke sekolah.

Menurut Khadijah, pada waktu inilah kumpulan pelajar wanita dari Malaysia ini akan bergilir-gilir menjaganya siang dan malam. Keikhlasan yang dipamerkan mereka begitu menyentuh hati kecil Khadijah. Apa lagi tidak seorangpun ahli keluarga mahupun ahli gereja yang datang menjenguknya, waima jarak rumah dengan gereja itu hanya seberang jalan.

Penderitaan yang ditanggung selama dua tahun bagai sudah jatuh ditimpa tangga, apabila dia hilang sumber pendapatan dan kemudian dianggap bebanan oleh anak dan keluarga.

Penolakan demi penolakan ini menghancur dan mengguris hatinya sehinggalah dia meminta Amina, salah seorang daripada pelajar Malaysia untuk menerangkan tentang agama Islam.

"Amina memperkenalkan saya kepada Mahmoud (dari Oman). Kemudian saya berkenalan pula dengan Saif (dari Yemen). Mereka berdua menjawab semua soalan yang saya utarakan dan gantinya saya mengajar mereka penulisan. Kemudian, murid saya bertambah kepada Tariq dan Khalid (dari Oman) dan Yousif (dari UAE). Uniknya, tingkah laku dan budi pekerti pelajar lelaki ini sama seperti pelajar wanita yang saya kenali dari Malaysia itu.

"Oleh kerana sentiasa teruja untuk belajar sesuatu yang baru, saya meminta Saif untuk mencarikan bahan bacaan berkaitan Islam. Dia membawakan saya buku karangan Jamal Badawis, The Status of Women in Islam dan beberapa salinan hadis berikaitan kedudukan dan hak wanita di dalam agama Islam.

"Saya juga pernah bertanyakan kepada Saif mengenai kitab al-Quran. Kemudian dia membawakan saya kitab al-Quran terjemahan dalam bahasa Inggeris."

Sejak itu jugalah kata Khadijah, sukar baginya melepaskan kitab al-Quran meskipun untuk tempoh yang singkat.

"Walaupun saya sekadar membaca terjemahan daripada maksud kata-kata Allah itu, tetapi kecantikan kata-kata Allah daripada bahasa Arab itu menjadi semakin jelas kepadanya.

Kesakitan disebabkan daripada migrain bagai tidak terasa kerana keasyikan Khadijah dengan kitab al-Quran itu. Biarpun belenggu penyiksaan itu masih ada tetapi keindahan kata-kata Allah itu, mengatasi segalanya.

Bengkel latihan saudara Muslim

DAKWAH adalah ungkapan yang mudah disebut tetapi sukar dilaksanakan. Lebih-lebih lagi jika ia melibatkan usaha dakwah kepada golongan bukan Islam daripada pelbagai kaum yang ada di negara kita.

Justeru, Bahagian Dakwah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengadakan bengkel bagi melahirkan pendakwah profesional di kalangan saudara baru.

Bengkel Training of Trainers (TOT) itu diadakan selama tiga hari di Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) Bangi mulai 26 November 2010.

Ia disertai oleh seramai 31 peserta yang mewakili lapan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Antaranya, Pertubuhan Kebangsaan Islam Malaysia (Perkim), Persatuan Cina Muslim Malaysia (Macma), Persatuan Tionghua Muslim Melaka (PERTIM), Pertubuhan Ansarul Islam Malaysia (AL-ANSAR) dan Persatuan Darul Saadah.

Antara fokus utama TOT kali ini adalah penumpuan kepada pemahaman dan pelaksanaan Sistem dan Modul Pengajaran dan Pembelajaran Saudara Muslim (SMPPSM).

Selain itu, peserta turut mendalami kaedah-kaedah Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) yang bersesuaian agar meningkatkan keberkesanan pendidikan kepada golongan sasaran.

Antara penceramah yang menjayakan bengkel ialah pensyarah dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof. Madya Dr. Abdul Ghafar Don dan Anuar Puteh, Pensyarah Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam, Fardilah Mustaffa dan wakil Perkim, Amran Ambarassu Abdullah.

Perasmian penutupannya dilakukan oleh Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan Insan) Jakim, Abdul Halid Sintol.

Wajib jaga kesihatan

Oleh MOHD. RADZI MOHD. ZIN

Rasulullah SAW bersabda: "Mukmin yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah". (riwayat an-Nasa'ie)

Hadis di atas membuktikan bahawa Islam mementingkan umatnya yang sihat dan kuat. Sebabnya, badan yang sihat bukan sahaja membolehkan kita melaksanakan pelbagai ibadat khusus tetapi ia juga mampu menyumbang kepada peningkatan produktiviti bekerja.

Justeru, kita wajib menjaga kesihatan kerana tanpanya nikmat hidup akan berkurang. Ia juga bertepatan dengan firman Allah SWT yang bermaksud: Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan. (al-Baqarah: 195)

Menyedari hal ini, Persatuan Penduduk Saujana Utama 1 (Sutra1), Sungai Buloh, Selangor dengan kerjasama Masjid An-Nur mengambil inisiatif menganjurkan 'Hari Sihat', November lalu.

Program seawal pukul 7 pagi itu dimulakan dengan acara senamrobik yang disertai oleh kira-kira 40 peserta.

Selepas membakar kalori selama hampir sejam, diadakan pula sesi taklimat mencegah denggi oleh Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran Pejabat Daerah Kuala Selangor, Nik Azmi Nik Muhamad.

Turut diadakan adalah kempen derma darah dengan kerjasama Tabung Darah Negara yang menyediakan sembilan kakitangan termasuk seorang doktor.

Seramai 33 penduduk menderma darah pada kempen yang berlangsung daripada pukul 10 pagi hingga 3 petang itu.

Kaunter pemeriksaan tahap kandungan gula yang disediakan oleh syarikat Green Farmasi turut menjadi tumpuan penduduk.

Ia menunjukkan bahawa masyarakat kini semakin peka tentang tahap kesihatan masing-masing dan mahu mengambil langkah awal mengesan dan mencegah penyakit.

Setiausaha Sutra1, Wan Ismail Hashim berkata, program itu antara lain bertujuan meningkatkan kesedaran penduduk tentang pentingnya penjagaan kesihatan.

Katanya, ini kerana kesihatan amat mahal nilainya dan tidak boleh dibeli atau diganti dengan wang ringgit.

"Pada masa yang sama, program begini dapat mengeratkan lagi silaturahim sesama penduduk di taman ini yang dibuka 10 tahun lalu," katanya.

Bagi memeriahkan acara, turut diadakan pertandingan melukis berkaitan 'Hari Sihat'. Acara itu mendapat sambutan menggalakkan daripada kanak-kanak berusia tujuh hingga 12 tahun.

Pertandingan diadili oleh pensyarah Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, Selangor, Prof. Dr. Muliyadi Mahamood.

Kepada ibu bapa, diadakan teka silang kata berkaitan kesihatan di mana para pemenang mendapat hadiah hamper yang disediakan oleh penganjur.

Warsy Perawi kedua Imam Nafie'

Oleh KHAIRUL ANUAR MOHAMAD

SABAN tahun Malaysia menganjurkan majlis tilawah al-Quran peringkat antarabangsa. Banyak negara Islam yang menghantar wakil sebagai peserta sama ada yang serantau dengan negara kita seperti Indonesia, Brunei atau negara dari benua afrika seperti Algeria, Mauritania, Morocco dan lain-lain.

Menariknya, apabila peserta dari benua Afrika diundang mempersembahkan bacaan al-Quran mereka akan membacanya mengikut riwayat yang diamalkan di negara mereka.

Kebanyakan negara di utara benua Afrika seperti Morocco, Algeria, Mauritania membaca al-Quran mengikut riwayat Warsy dari Imam Nafie'.

Warsy adalah satu gelaran yang diberikan oleh gurunya Imam Nafie'. Nama sebenar Warsy ialah Uthman Ibn Said al-Qibti al-Misri.

Kalimah warsy mempunyai dua makna, pertama terlalu putih. Ia diberikan kepada warsy kerana tubuhnya yang sangat putih. Kedua, ringan pergerakan atau aktif.

Warsy sangat aktif dan Imam Nafie' selalu bertanya di manakah Warsy? Mari ke sini Warsy dan lain-lain.

Warsy lahir pada tahun 110 hijrah di Mesir dan meninggal pada tahun 197 hijrah. Pada tahun 155 hijrah, Warsy bermusafir ke Madinah al-Munawarah untuk menuntut ilmu Qiraat.

Ketika itu, tokoh al-Quran yang masyhur di Madinah ialah Imam Nafie'.

Imam Syafie pernah menyatakan untuk menuntut ilmu dan memperolehinya mesti ada enam syarat iaitu cerdik, berkehendak, bersungguh-sungguh, bekalan, melazimi guru dan tempoh yang panjang.

Ciri pertama iaitu cerdik adalah syarat utama. Dan syarat ini wujud pada Imam Warsy. Beliau telah membaca al-Quran sebanyak empat kali khatam sahaja di hadapan gurunya Imam Nafie'.

Ada juga ulama yang menyatakan tempoh empat kali khatam di hadapan Imam Nafie' berlangsung hanya selama sebulan.

Ciri bacaan Warsy adalah membaca dengan enam harakat pada kebanyakan mad seperti mad wajib muttasil dan mad jaiz munfasil.

Mad wajib muttasil berlaku apabila huruf mad iaitu alif, wau yang sebelumnya berbaris hadapan dan ya yang sebelumnya berbaris d bawah berada bersama dengan huruf hamzah dalam satu kalimah seperti

Dan jika huruf mad dan huruf hamzah berpisah dalam dua kalimah seperti

Ia dipanggil mad jaiz munfasil. Kedua-dua mad ini Warsy membaca dengan kadar enam harakat.

Selain itu kalimah yang mempunyai huruf ya seperti warsy membacanya dengan taqlil. Kaedah bacaan taqlil ini tidak wujud dalam bacaan Hafs. Justeru untuk menyebutnya dengan tepat perlu kepada talaqqi atau mempelajarinya dari guru.

Di Terengganu, Maahad Tahfiz al-Quran yang sekarang dikenali Institut Quran Terengganu menganjurkan kelas pengajaran Qiraat Imam Nafie' melalui dua perawinya Warsy dan Qalun.

Kelas Qiraat tersebut yang terbuka kepada golongan dewasa mendapat sambutan orang ramai sejak ia mula diwujudkan pada tahun 1996 hingga ke hari ini.

Pada peringkat permulaan, penulis pernah menjadi tenaga pengajar untuk kelas tersebut. Alhamdulillah, dengan wujudnya kelas pengajian Qiraat di kebanyakan tempat pada hari ini sama ada dari pihak berwajib atau persendirian dapat memenuhi keperluan fardu kifayah.

Hukum mewarna rambut

Soalan 1:
APAKAH hukum mewarnakan rambut bagi lelaki dan perempuan. Adakah ia boleh dibuat untuk suka-suka?

Jawapan:

Menurut keputusan Mesyuarat Panel Kajian Syariah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kali ke-29 pada tahun 2000, hukum mewarna rambut dan seumpamanya hendaklah mematuhi syarat-syarat berikut:

i. Bahan pewarna itu bersih dan suci daripada benda-benda yang diharamkan syarak.

ii. Telap air ketika wuduk dan berhadas besar.

iii. Tidak memudaratkan pengguna.

Perbuatan mewarna rambut juga hendaklah dengan tujuan yang halal seperti untuk berubat, menyenangkan suami dan sebagainya, bukan untuk tujuan yang terlarang atau taqarrub (dekat) kepada zina.

Dilakukan oleh orang yang halal melakukannya, seperti dilakukan sendiri, atau oleh wanita lain, tetapi jika dilakukan oleh lelaki yang bukan mahram, maka yang demikian itu tidak dibenarkan di sisi syarak.

Uwais rindu bertemu Rasulullah

TERDAPAT seorang pemuda tinggal di negeri Yaman. Pemuda itu bernama Uwais bin al-Qarni. Beliau berasal daripada keluarga yang miskin. Beliau bekerja sebagai pengembala unta. Unta-unta itu adalah milik abangnya yang terletak di sebuah tempat bernama Qarni.

Selain itu, Uwais juga membuat kerja-kerja sampingan seperti membersihkan kebun orang dan memetik buah kurma. Rezeki yang diperolehinya itu, hanya kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.

Ayahnya sudah meninggal dunia. Uwais bergantung kasih sayang kepada ibunya yang sudah tua dan lumpuh. Beliau anak yang baik. Beliau sanggup menjaga ibunya yang lumpuh pada malam hari, sedangkan pada siang harinya, beliau sibuk mencari nafkah bagi menyara diri dan ibunya.

“Uwais adalah seorang anak yang taat dan patuh kepada ibunya. Beliau sanggup menjaga ibunya yang lumpuh dan buta. Beliau juga tidak pernah mengeluh atau menyesal mempunyai ibu seperti itu,” kata seorang penduduk yang tinggal di kampung itu.

Sikap Uwais yang sangat baik menjadi sebutan orang ramai di kampung itu. Malah, ibunya yang tua itu menjadi semakin kasih dan sayang pada anaknya itu.

Pada suatu hari, Uwais mendapat berita, Nabi Muhammad SAW dan tentera Islam berperang di Bukit Uhud.

Peperangan itu dinamakan Perang Uhud. Uwais al-Qarni mendapat tahu Nabi Muhammad tercedera dalam perang itu. Malah, gigi Nabi Muhammad juga turut patah kerana diserang oleh musuh.

“Gigi Nabi Muhammad patah. Saya sepatutnya melawat Nabi Muhammad sekarang. Saya mahu merawat kesakitan beliau. Tetapi saya tidak dapat pergi ke sana,” bisik Uwais seorang diri.

Uwais sedih sendirian apabila mengenangkan kecederaan yang berlaku pada Nabi Muhammad. Kemudian, beliau mengambil seketul batu.

“Saya mahu mengetuk batu ini pada gigi saya supaya saya dapat merasakan kesakitan seperti mana yang ditanggung oleh Nabi Muhammad pada masa ini,” kata Uwais seorang diri.

Rasa cintanya kepada Nabi Muhammad tidak dapat diungkap dengan kata-kata lagi. Tanpa berfikir panjang, Uwais mengambil seketul batu dan mengetuk giginya sehingga patah. Darah mengalir keluar dan beliau merasai kesakitannya.

Uwais al-Qarni mahu berjumpa Nabi Muhammad di kota Madinah. Tetapi beliau tidak dapat pergi lama kerana dia mempunyai ibu yang sudah tua dan lumpuh. Tetapi, ibu Uwais mengizinkannya pergi berjumpa Nabi Muhammad.

“Saya Uwais al-Qarni. Saya datang mahu berjumpa Nabi Muhammad. Saya datang dari Yaman,” kata Uwais kepada Aisyah binti Abu Bakar.

“Maafkan saya, Nabi Muhammad tiada di rumah. Beliau berada di medan Perang Uhud,” jawab Aisyah.

Uwais tergamam seketika.

“Perlukah saya menunggu Nabi Muhammad pulang. Ibu saya sakit di rumah. Tiada sesiapa menjaganya,” bisik Uwais.

Akhirnya, Uwais terpaksa pulang ke rumahnya segera. Ibunya sakit di rumah. Beliau berasa kecewa kerana tidak dapat berjumpa Nabi Muhammad.

“Sampaikan salam saya kepada Nabi Muhammad dengan lafaz assalamualaikum,” kata Uwais dan beredar pergi.

Selepas berjaya melawan musuh dalam Perang Uhud, Nabi Muhammad pulang ke rumah. Seperti biasa, beliau bertanya kepada isterinya, “Adakah sesiapa mahu berjumpa saya selama saya tiada di rumah?”

“Ada. Seorang pemuda bernawa Uwais al-Qarni. Beliau datang mahu berjumpa tuan. Saya lihat beliau begitu kecewa selepas mengetahui tuan tiada di rumah,” kata Aisyah kepada Nabi Muhammad.

“Beliau memberitahu saya, beliau tidak dapat menunggu tuan kerana ibunya sakit di rumah. Tambahan pula, tiada sesiapa menjaga ibunya,” jelas Aisyah, isteri Nabi Muhammad.

Nabi Muhammad tersenyum mendengar penjelasan itu.

Kemudian Nabi Muhammad berkata kepada kepada sahabat yang lain, “Sekiranya kamu mahu mengenali Uwais al-Qarni, kamu dapat lihat di tengah tapak tangannya ada tanda berwarna putih”.

Kemudian Nabi Muhammad berkata kepada Ali dan Umar al-Khattab, “Apabila kamu berdua berjumpa Uwais al-Qarni nanti, kamu mintalah beliau berdoa dan memohon keampunan daripada Allah. Beliau adalah penghuni langit”.

Begitulah kisah seorang sahabat yang sangat menyayangi dan mengasihi Nabi Muhammad. Seorang pemuda yang patuh dan taat kepada ibunya yang tua dan sakit lumpuh itu.


Petikan buku Sayap dari Syurga terbitan PTS Islamika Sdn. Bhd.