Like Blog Ini...

Monday, January 21, 2013

Makan ikut sunnah

Oleh MOHD. SYAHRIL ROSDI AHMAD ZAHUDI

NABI Muhammad SAW memulakan makan dengan menyebut kalimah Basmallah, kemudian membaca doa makan dan makan menggunakan tangan kanan serta makan makanan yang berada berdekatan dengan baginda.

"Sebelum menjamah makanan, Rasulullah SAW makan secubit garam dan disudahi dengan menjilat jari serta mengucapkan Alhamdulillah.

"Baginda menggunakan tiga jari untuk makan iaitu ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah serta baginda mengunyah makanan sebanyak 40 kali. Baginda tidak bernafas ketika minum air iaitu bernafas di luar bekas minuman serta baginda minum air seteguk-seteguk dengan dimulakan dengan Bismillah."

Itulah antara fakta menarik berkaitan Baginda kita Nabi Muhammad SAW yang dikongsikan oleh Penolong Pengarah Unit Kajian dan Penilaian Bahagian Hab Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Mohamad Afandi Che Harun pada seminar 'Makanan Halal Bersama Saudara Muslim', baru-baru ini.

Apa yang disampaikan ini mungkin tidak menyentuh mereka yang Islam sejak lahir, namun tidak bagi sebahagian 200 Saudara Muslim berketurunan Cina, India, Filipina, Indonesia, Siam, Kemboja, Nigeria dan mahasiswa Kolej Sains Perubatan Antarabangsa Pusrawi (PICOMS) yang mengikut seminar itu.

Tambah menarik apabila diberitahu bahawa menu harian Rasulullah SAW di pagi hari ialah segelas air dicampur sesudu madu dan selesai solat sunat dhuha, baginda SAW akan memakan tujuh biji kurma ajwa.

"Sekiranya berpuasa, baginda akan berbuka dengan segelas susu dan kurma. Baginda menambahkan cuka dan minyak zaitun di dalam makanannya pada waktu petang.

"Bahkan, baginda melarang umatnya meneruskan makan sekiranya sudah kenyang kerana perut harus dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu makanan, air dan udara," ujar Mohamad Afandi.

Seminar yang berlangsung di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Darul Ehsan, Selayang Baru, Selangor ini telah mendapat kerjasama Perkim Bahagian Negeri Selangor dan Perkim Cawangan Selayang Baru, Selangor.

Mohamad Afandi dalam ceramahnya yang bertajuk, 'Cara Pemakanan dan Pesanan Rasulullah SAW' berkata, terdapat sebanyak 67 kali mengenai halalan toyyiba diceritakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran.

"Dalam pemakanan juga umat Islam harus mengamalkan kaedah mengikut sunnah Nabi kerana Allah akan memberi ganjaran pahala yang berlipat kali ganda serta mendapat keberkatan hidup di dunia dan di akhirat.

Muhammad Afandi turut menceritakan kisah wali Allah, Ibrahim bin Adham ketika beliau berhenti di persinggahan untuk ke tandas, lalu dikenakan bayaran kepadanya. Lantas Ibrahim menangis teresak-esak kerana memikirkan tempat yang sejijik itupun dikenakan bayaran, inikan pula syurga Allah yang perlu dibayar dengan amal ibadah.

Pada sesi kedua seminar, Mohamad Afandi menyampaikan ceramah bertajuk, 'Kajian dan Operasi Bahagian Hab Halal Jakim Terhadap Pusat Penyembelihan dan Penternakan Haiwan di Malaysia'.

Jelasnya, konsep halalan toyyiba digunakan di Jakim ialah Amalan Pengilangan Yang Baik (GMP) dan Analisis Bahaya Terhadap Produk Makanan (HACCP) yang ditugaskan oleh pegawai syariah dan pegawai teknikal.

Antara topik yang dibincangkan ialah penyembelihan secara Islam, proses penyembelihan ternakan, dan hubungan dengan kesihatan umum.

"Malaysian Standard (MS 1500:2009), Menu Prosedur Pensijilan Halal Malaysia (MPPHM) adalah antara asas rujukan untuk mengeluarkan pensijilan halal Malaysia," ujarnya untuk maklumat lebih terperinci orang ramai boleh melayari laman web Halal Malaysia di www.halal.gov.my.

Sementara itu, pada seminar terakhir telah disampaikan ceramah bertajuk, 'Situasi Penyediaan dan Gaya Pemakanan Masa Kini serta Implikasinya Terhadap Manusia' oleh Pegawai Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Mohd. Mustafa Hamzah.

Mustafa dalam ceramahnya berkongsi pengalaman mengenai isu amalan syirik di kalangan masyarakat Islam bagi menjatuhkan perniagaan individu atau kumpulan tertentu.

Jelasnya, masyarakat Islam perlu sedar kerana majoriti umat Islam sanggup menghabiskan masa di restoran yang tidak sahih status kehalalannya, berbanding di restoran Islam itu sendiri. Mereka ini berselindung de sebalik ayat-ayat al-Quran dan serta menggunakan pelaris. Ini semua diperoleh daripada hasil risikan dan serbuan pihak PPIM.

"Umat Islam harus lebih sensitif kerana ada di antara syarikat menyumbangkan beberapa peratus keuntungan kepada rejim Zionis untuk membunuh umat Islam secara halus dan terang-terangan," ujar Mustafa.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20130115/ba_03/Makan-ikut-sunnah#ixzz2IcWtnBqM
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: