Like Blog Ini...

Thursday, November 17, 2011

Guru agama agen tajdid

Oleh MOHD. SYAHRIL ROSDI AHMAD ZAHUDI

ISLAM menggalakkan umatnya berhijrah ke arah kebaikan. Seruan ini meliputi semua aspek kehidupan termasuklah mengubah cara pemikiran dan membuat pembaharuan atau tajdid untuk maslahah umat.

Antara agen penting bagi merubah pemikiran dan sikap manusia adalah golongan guru terutamanya guru agama.

Untuk itu, diadakan Muzakarah Tajdid Pemikiran Islam Era Globalisasi Gagasan Pembangunan Ummah Guru Pendidikan Islam Peringkat Negeri Johor di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai, Johor pada 12 November lalu.

Program sehari itu disertai oleh 300 guru Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran Malaysia daerah Johor Bahru, Kulai Jaya dan Pasir Gudang.

Ia mendapat kerjasama Jabatan Pelajaran Johor, Pertubuhan Kegiatan Dakwah Islamiah Sekolah-sekolah Malaysia (Pekdis) Cawangan Johor dan Pejabat Pelajaran Daerah Johor Bahru, Kulai Jaya dan Pasir Gudang.

Pegawai Tajdid Pemikiran Islam Perkim, Siti Munirah Sayed Mohamad Hamdan berkata, program itu bertujuan menggerakkan guru-guru pendidikan Islam dalam pembangunan umat selain meningkatkan mereka untuk memandu masyarakat iaitu murid dan pelajar sekolah serta menjadi contoh yang cemerlang.

"Ia dilaksanakan beberapa kali mengikut peringkat negeri iaitu di Selangor, Melaka, Pahang dan kali ini diadakan di Johor bagi memberi kefahaman berkenaan gerakan liberalisasi serta daya tipu pemikiran barat yang menular di kalangan masyarakat Islam," katanya.

Menurut Munirah, muzakarah itu juga mengangkat martabat pendakwah negara dalam membawa perubahan minda dan sikap umat Islam menjadi umat yang terbaik.

Selain itu, ia juga merapatkan hubungan pendakwah negara dengan pemimpin negara serta agensi kerajaan.

Muzakarah itu dirasmikan oleh Setiausaha Agung Kehormat Perkim, Tan Sri Dr. Abdul Hamid Othman.

Dalam ucapannya, beliau menyeru umat Islam perlu perbaharui pemikiran dengan melaksanakan tajdid bagi menyemarakkan semangat juang pendakwah negara untuk melahirkan generasi rabbani yang unggul.

Katanya, orang Islam hendaklah memahami isi al-Quran dan harus gigih berusaha dengan mengeluarkan makanan sendiri yang secukupnya.

Menurut beliau, umat Islam perlu membuang pandangan yang ditanamkan oleh penjajah yang tidak menggalakkan rakyat mengeluarkan bahan makanan secara besar-besaran supaya terus bergantung kepada negara luar.

"Kalau difahami dalam surah al-Baqarah, Allah SWT menghendaki kita memelihara lembu dan mengusaha ternakan itu sebagai sumber makanan daripada kita membeli daging beku daripada pengimport.

"Demikian juga dengan air hujan, ia tidak patut di biar mengalir begitu sahaja tetapi hendaklah ditakung dengan membina empangan-empangan untuk menakung air bagi kegunaan minuman dan pertanian serta kegunaan tatkala musim kemarau," katanya.

Sebanyak dua kertas kerja dibentangkan pada muzakarah tersebut.

Kertas kerja pertama dibentangkan oleh Felo Amat Utama Akademik Institut Antarabangsa Tamadun dan Pemikiran Islam (ISTAC), Dr. Muhammad Uthman El Muhammady dengan tajuk Pembangunan dan Keutuhan Umat Menurut Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Satu lagi kertas kerja bertajuk Pembangunan Manusia Melalui Pendekatan Quran dan Sains dibentangkan oleh Pensyarah Pusat Pengajian Umum Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Mohd. Arif Kasmo.

Dr. Uthman antara lain menerangkan kepada peserta ahli sunnah wal jamaah iaitu ajaran dan amalan yang berdasarkan al-Quran, hadis, ijmak dan kias mengikut huraian usuluddin atau akidah mengikut Imam al-Ash'ari seperti yang dihuraikan dalam al-Ibanah dan Mawalat al-Islamiyyin.

No comments: