Like Blog Ini...

Thursday, October 20, 2011

Syurga penuh nikmat



ALLAH SWT telah menyebut keadaan duniawi para pemilik kebun dan azab yang menimpa mereka disebabkan kebun itu apabila mereka menderhaka dan menyalahi perintah-Nya.

Allah SWT menambahkan perkara ini dengan penjelasan bahawa orang yang bertakwa dan mentaati-Nya akan mendapat kebun-kebun yang penuh dengan kenikmatan dan tidak akan binasa serta tidak akan musnah di perkampungan akhirat nanti.

Seterusnya Allah SWT menjawab dakwaan orang kafir yang berkata: "Jika benar kami akan dibangkitkan sebagaimana yang disangkakan oleh Muhammad dan para sahabatnya, sudah pasti mereka tidak akan dapat menandingi kami.

"Bahkan kami lebih baik keadaannya jika dibandingkan dengan mereka kerana yang berbaik dengan kami di dunia akan berbaik dengan kami di akhirat.

"Bagaimana kamu menyamakan di antara orang yang taat dengan orang yang derhaka sehingga kamu lebih mengutamakan orang yang derhaka dari mereka yang taat kepada Allah SWT".

Firman Allah SWT: Sesungguhnya bagi orang-orang yang bertakwa (disediakan) syurga-syurga yang penuh kenikmatan di sisi Tuhannya. (al-Qalam: 34)

Ibn Kathir berkata: "Tatkala Allah menceritakan keadaan ahli kebun di dunia dan apa yang ditimpa kepada mereka dengan pembalasan kerana derhaka dan melanggar perintah Tuhan lantas Allah menerangkan balasan bagi orang yang bertakwa dan taat kepada-Nya di negeri akhirat dengan syurga-syurga penuh kenikmatan yang tidak menerima kerosakan dan hilangnya nikmat."

Al-Maraghi berkata: "Orang yang bertakwa kepada Allah SWT dengan melaksanakan segala kewajipan dan meninggalkan segala larangan-Nya, pasti mereka ini akan menerima syurga yang di dalamnya mereka akan menikmati pelbagai nikmat yang terbaik.

"Tidak ada sebarang kekeruhan yang boleh mengurangkannya, sebagaimana bercampurnya kebun-kebun di dunia."

Muqatil berpendapat: "Ayat ini turun ketika orang kafir Mekah berkata kepada kaum muslimin: Sesungguhnya Allah telah melebihkan kami berbanding kamu di dunia ini, oleh itu tentu Allah SWT akan melebihkan kami berbanding dengan kamu di akhirat."

Andainya Allah tidak melebihkan kami di akhirat tapi sekurang-kurangnya Dia akan memberikan kami persamaan. Allah SWT menjawab apa yang mereka katakan dan mengurniakan kejayaan kepada orang yang bertakwa menerusi firman-Nya.

Bagaimana Allah SWT akan menyamakan orang yang taat dengan orang yang derhaka.

Firman Allah SWT: Maka apakah patut kami menjadikan orang-orang Islam itu sama dengan orang-orang yang berdosa (orang kafir)? Atau Adakah kamu (berbuat demikian): bagaimanakah kamu mengambil keputusan? (al-Qalam: 35)

Syed Qutub berkata: "Pertanyaan ini dituju kepada mereka yang disebutkan dalam ayat yang terdahulu. Ia adalah satu pertanyaan yang hanya mempunyai satu jawapan iaitu tidak mungkin.

Orang Islam yang mengaku dan menyerah diri kepada Allah tidak sekali-kali sama dengan orang kafir yang melakukan dosa kekufuran dengan penuh kedegilan. Allah sifatkan mereka dengan sifat yang keji ini.

Oleh itu adalah tidak rasional dan tidak adil andainya orang Islam itu dijadikan sama dengan orang kafir yang berdosa ketika menerima balasan dan kesudahan. Mengapa kamu begitu? Dengan pertimbangan apakah kamu membuat keputusan itu?

Bagaimana cara kamu menimbangkan nilai-nilai dan darjat hingga darjat orang Islam sama dengan darjat orang kafir yang berdosa dalam pertimbangan kamu?

Firman Allah SWT: Atau Adakah kamu mempunyai sebuah Kitab (yang diturunkan Allah) yang kamu membacanya? Bahawa di dalamnya kamu benar-benar boleh memilih apa yang kamu sukai untukmu. (al-Qalam: 37-38)

Al-Maghari berkata: "Apakah di tanganmu ada kitab yang diturunkan dari langit yang kamu pelajari dan kamu edarkan lalu diterima oleh generasi khalaf dari generasi salaf yang mengandungi hukum yang benar sebagaimana yang kamu sangkakan.

"Justeru, kamu boleh memilih apa yang kamu senangi, adakah urusan itu diserahkan kepadamu dan tidak diserahkan kepada orang lain selain kamu."

Kesimpulannya apakah akalmu telah rosak sehingga sanggup menghukum sedemikian rupa atau tidakkah telah datang kepadamu kitab yang memberi kebebasan kepada kamu memilih dan menyerahkan urusan itu kepadamu?

No comments: