Like Blog Ini...

Friday, January 23, 2009

Tangisan Air Mata Tigris untuk Gaza

Oleh MOHD. FARID MD. ALIAS



“ASSALAMUALAIKUM, disampaikan sari berita utama hari ini. Serangan rejim Israel telah meragut 10 lagi nyawa penduduk awam Palestin…Tappp!” ku tekankan punat TUTUP pada alat kawalan jauh televisyen itu sekuat hatiku.
Geram, marah, sedih rasanya mendengar khabar penderitaan saudara seagama atas pencerobohan tentera Israel terhadap tanah air mereka. Sungguh tidak berhati perut mereka menyerang insan yang tidak berdosa sewenang-wenangnya.
Sebelum itu, siaran berita menunjukkan klip video bom berangkai milik Israel yang menerangi langit Gaza dengan begitu indah...Indah?!! Indah yang tidak membawa erti, malah mengundang seribu satu penderitaan buat warga Palestin yang teraniaya.
Andai saja diri ini adiwira ingin saja terbang ke sana menghapuskan para penzalim itu, getus hatiku. Ingin saja diri ini berjihad bersama-sama mereka yang berjuang mempertahankan tanah air Gaza daripada pengganas zalim itu.
Tetapi siapalah aku, negaraku sendiri telah terperosok ke dalam kancah peperangan hasil pencerobohan rakan sekutu si pengganas. Negaraku kini sudah bobrok semata-mata kerana dakwaan palsu Encik Sam bahawa kami menyimpan senjata berbahaya.
Lalu dakwaan itu dijadikan dalil oleh Encik Sam bagi menghalalkan tindakannya menceroboh negaraku, menggulingkan pemerintahan sedia ada kemudiannya memacakkan pemerintahan baru di bawah telunjuknya.
Tetapi di mana letaknya senjata pemusnah yang diuar-uarkan selama ini? Tidak pun ku dengari penemuan sedemikian rupa? Ah! Ternyata ia propaganda palsu pihak mereka bagi melindungi matlamat sebenar yakni kekayaan simpanan minyak kami.


Apakah Usaha Kita?
Berbalik kepada konflik di Palestin, aku tidak mengerti mengapa negara-negara Arab yang berjiran masih membisu, tidak berganjak malah sempat berbeza pendapat tentang tindakan yang hendak diambil termasuk soal tempat penganjuran mesyuarat tergempar.
Juga aku berasakan bahawa idea pembentukan tentera pengaman Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) itu sendiri merupakan satu idea yang bernas memandangkan itulah usaha proaktif terbaik yang dapat dilakukan oleh seluruh negara Islam secara kolektif dalam hal ini.
Buat masa ini strategi boikot barangan keluaran pihak yang tersebut memang akan memberi kesan kepada mereka. Namun, kadang kala kita tidak punyai alternatif untuk sesetengah barangan tersebut lalu membuatkan ada yang tetap membelinya.
Puncanya, kita sendiri masih tidak punyai upaya untuk mengeluarkan barangan seumpamanya yang setanding dari segi kualiti dan harga. Justeru, untuk tempoh jangka panjang, umat Islam seharusnya berusaha membina kemandirian dalam keusahawanan demi memenuhi permintaan di pasaran.


Jihad Ilmu Menjadi Keutamaan
Ketika negaraku mula-mula diceroboh dahulu memang aku terasa wujud keperluan untukku pulang dan berjihad bersama-sama untuk mempertahankan kedaulatan negaraku.
Namun setelah berbincang daripada salah seorang pensyarahku di sini, dia menasihatkan agar aku tetap kekal di sini mengharungi perjuangan dalam bidang keilmuan.
Ujarnya, perlu ada belia bangsaku yang meneruskan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi agar kelak apabila negara kembali aman maka watak tersebutlah yang seharusnya berperanan dalam memimpin negara keluar daripada kesan peperangan.
Apabila negaraku benar-benar bebas merdeka kelak, sudah tentu ia memerlukan para pakar dan cendekiawan serta pemimpin berpotensi demi memacu pembangunan negara. Maka di kala itu aku seharusnya bersedia untuk kembali menabur bakti kepada tanah air tercinta.
Justeru, perananku di sini, di sebuah institusi pengajian tinggi di Malaysia, adalah untuk berjihad dalam lapangan ilmu. Yakni menuntut ilmu dan kemahiran, membina keperibadian Muslim sejati serta mengasah bakat kepimpinan diri.
Jihad ilmu juga merupakan strategi terbaik yang mampu dilalui oleh kebanyakan remaja di Malaysia kerana pihak kerajaan di sini menyediakan peluang pendidikan seluas-luasnya untuk dinikmati semua.
Dengan latar pendidikan yang baik, remaja Islam akan dapat pergi lebih jauh dalam bidang yang diceburi dan seterusnya mencetuskan kemajuan buat umat Islam, bangsa dan negara.


Doaku Buat Semua
Dalam pada kita sama-sama berusaha membantu mengurangkan kesengsaraan penduduk Palestin dan membantah tindakan pencerobohan Israel, kesabaran dan doa merupakan penawar buat kita semua bagi menghadapi tempoh-tempoh sukar ini.
Solat hajat aku lakukan demi mendoakan kesejahteraan mereka. Sedekah jariah ku hulurkan buat pihak yang berusaha menghantar bekalan makanan dan ubat-ubatan buat mereka.
Aku doakan semoga umat Islam Palestin dikurniakan kemenangan dan keselamatan dalam perjuangan mereka menentang Israel. Semoga para pejuang yang terkorban dikurniakan pahala mati syahid buat mereka. Semoga penduduk Palestin dilindungi daripada kezaliman tentera Israel.


Aku juga doakan agar Malaysia serta umat Islam di sini akan sentiasa diberkati-Nya, dilimpahi rahmat, dan dijauhi daripada menerima ujian seperti di Iraq, Afghanistan dan Palestin. Amin.

No comments: