Like Blog Ini...

Monday, December 5, 2011

Hijrah: Merancang hidup lebih baik


Oleh IBRAHIM ABDULLAH

SETIAP kali memasuki tahun baharu Islam, umat Islam sepatutnya memiliki semangat baharu untuk merancang dan melaksanakan hidup ini secara yang lebih baik dan terancang.

Ingatlah apa yang diucapkan oleh sahabat Rasulullah SAW, Sa'ad bin Rabi': "Aku adalah penduduk Madinah (Ansar) yang kaya raya."

Ucapan itu ditujukan kepada Abdul Rahman bin 'Auf (Muhajirin). Sa'ad tidak bermaksud menyombongkan dirinya, tetapi hendak meyakinkan Abdul Rahman agar mahu menerima tawarannya.

"Silakan pilih separuh hartaku dan ambillah," tegas Sa'ad. "Semoga Allah memberkati harta anda. Tunjukkan lokasi pasar agar aku dapat berniaga," ujar Abdul Rahman.

Rakaman peristiwa dan dialog antara Sa'ad dan Abdul Rahman itu sebagaimana diriwayatkan oleh Anas bin Malik, ketika Rasulullah SAW mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar di Madinah.

Sa'ad adalah penduduk Madinah, sedangkan Abdul Rahman termasuk kaum Muhajirin. Sa'ad bukan sahaja seorang kaum Ansar yang menjadi penolong kaum Muhajirin tetapi ramai lagi.

Dengan semangat penghayatan persaudaraan Islam, ketika umat Islam Mekah berhijrah ke Madinah bersama Rasulullah, umat Islam Madinah dengan sukacita menyambut kedatangan mereka, memberi bantuan dan bersama-sama membangun negeri Islam Madinah.

Keindahan ukhuwah Islamiah kaum Muslimin generasi awal itu, antara Ansar dan Muhajirin, seakan-akan nampak di hadapan mata kita ketika memasuki tahun baharu Hijrah 1433 ini.

Kitapun sayugia bermuhasabah diri menghayati kembali hikmah di sebalik peristiwa hijrah yang dijadikan momentum awal perhitungan tahun hijriah.

Tahun hijriah mulai berlaku pada masa khalifah Umar bin al-Khattab di mana saidina Ali bin Abu Talib yang mencadangkannya, kemudian disetujui oleh para sahabat.

Sebelumnya dipergunakan tarikh tahun Masihi yang diambil dari gelaran Nabi Isa al-Maseh atau messiah ibrani.

Penetapan nama Tahun Hijrah (al-sanah al-hijriah) merupakan kebijaksanaan khalifah Umar.

Seandainya beliau bercita-cita mengabadikan namanya dengan menamakan tarikh itu dengan 'Tahun Umar' sangatlah mudah baginya melakukan hal itu.

Namun Umar tidak mementingkan keharuman namanya atau membangga diri sebagai pencetus idea sistem pentarikhan Islam tersebut.

Sebaliknya, beliau menjadikan pentarikhan itu sebagai zaman baharu pengembangan Islam.

Sebabnya, tarikh itu mengandung makna batiniah dan nilai-nilai sejarah yang amat tinggi harganya bagi agama dan umat Islam.

Dalam buku Kebangkitan Islam dalam Pembahasan (1979), Sidi Gazalba, cendekiawan Islam Malaysia menuliskan: "Dipandang daripada ilmu strategi, hijrah merupakan taktik. Strategi yang hendak dicapai adalah mengembangkan iman dan mempertahankan kaum mukminin."

Hijrah adalah momentum perjalanan menuju daulah islamiah yang membentuk tatanan masyarakat Islam, yang diawali dengan eratnya jalinan solidariti sesama Muslim (ukhuwah Islamiah) antara kaum Muhajirin dan kaum Ansar.

Jalinan ukhuwah yang menciptakan integrasi umat Islam yang sangat kukuh itu membawa Islam mencapai kejayaan dan mengembangkan sayapnya ke berbagai penjuru bumi.

Kaum Muhajirin-Ansar membuktikan ukhuwah Islamiah boleh membawa umat Islam berjaya dan disegani.

Dapat difahami, umat Islam sekarang yang tidak disegani oleh musuh-musuhnya, menjadi umat yang tertindas, serta menjadi bahan permainan umat lain, antaranya adalah akibat jalinan ukhuwah Islamiah yang tidak seerat kaum Muhajirin-Ansar.

Daripada situlah mengapa konsep dan hikmah hijrah perlu diulang kaji dan diamalkan oleh umat Islam.

Setiap pergantian waktu, hari demi hari, hingga tahun demi tahun, biasanya mewujudkan harapan baharu akan keadaan yang lebih baik.

Membaiki diri

Setiap Muslim dituntut menjadi umat yang lebih baik daripada hari ke hari.

Hadis Rasulullah yang sangat popular menyatakan maksud: "Barang siapa yang hari ini lebih baik dari kelmarin, adalah orang yang beruntung. Bila mana hari ini sama dengan kelmarin, bererti orang yang merugi, dan jika hari ini lebih buruk dari kelmarin, adalah orang yang celaka."

Firman Allah SWT bermaksud: Hendaklah setiap diri memperhatikan (melakukan muhasabah diri) tentang apa-apa yang telah diperbuatnya untuk menghadapi hari esok (akhirat). (al-Hasyr: 18).

Tahun baharu hijriah umat Islam boleh merancang hidup agar lebih baik iaitu mengubah perbuatan dan tingkah laku buruk menjadi baik, melaksanakan perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya.

"Muhajir adalah orang yang meninggalkan segala larangan Allah," sabda Rasulullah. Bermakna kita mengubah dan mengambil berat terhadap kaum yang lemah dengan semangat zakat, infak, membantu saudara kita, bersedakah dan sebagainya.

Selain itu juga mengubah permusuhan dan konflik sesama Islam menjadi persaudaraan dan kerjasama serta perpaduan ummah. Menolong umat Islam di bumi Palestin, Somalia dan lain-lainnya.

Mengubah pola hidup yang malas menjadi rajin bekerja, mengelak penipuan dan rasuah, mengubah hidup pengangguran menjadi pekerja, dan tidak bergantung pada belas kasihan orang lain.

Lihat bagaimana teladan yang ditunjukkan oleh Abdul Rahman bin 'Auf, dengan semangat usahanya, ia memilih untuk mencari nafkah hidupnya dengan usahawan niaga di pasar daripada menerima tawaran dan belas kasihan orang lain (Sa'ad bin Rabi'), walaupun ditawar dengan harta kekayaan dan wanita untuk dijadikan isteri.

Hikmah hijrah harus menjadi titik perubahan bagi umat Islam, dari permusuhan menjadi persaudaraan dan persahabatan serta perpaduan bangsa dan negara.

Semangat hijrah harus menjadi titik peralihan pilihan dalam era politik dan pemerintahan yang tidak baik kepada yang lebih baik.

Dengan kekuatan iman dan persaudaraan ukhuwah Islamiah seperti kaum Muhajirin dan Ansar, umat Islam boleh menjadi ummatan wasata yang menjadi saksi kepada seluruh umat manusia.

Oleh sebab itu, Allah dan Rasul-Nya serta umat muslimin menjadi saksi atas segala perbuatan kita.

No comments: