Like Blog Ini...

Monday, July 23, 2012

Punca kelahiran pramatang

SALAM doktor, saya sudah berkahwin dan kini hamil 34 minggu. Saya ingin bertanya, adakah onani ketika hamil boleh menjejaskan kandungan? Ini kerana bila saya bersama dengan suami, pasti saya akan merasa tidak selesa dan sakit di bahagian alat sulit selepas bersama. Saya harap doktor sudi bantu.

Ropa, Johor

JAWAPAN:

Terima kasih kepada Puan Ropa kerana sudi berkongsi soalan. Ya, onani ketika hamil mungkin boleh menjejaskan kandungan.

Onani atau juga dikenali sebagai masturbasi (melancap), adalah perangsangan seksual yang sengaja dilakukan pada organ kelamin untuk memperoleh kenikmatan dan kepuasan seksual. Perangsangan ini dapat dilakukan tanpa alat bantu ataupun menggunakan sesuatu objek atau alat, atau kombinasinya. Cara-caranya adalah dengan menyentuh, menggosok dan meraba bahagian tubuh sendiri yang peka sehingga menimbulkan rasa menyenangkan untuk mendapat kepuasan seksual (orgasma) baik tanpa alat mahupun menggunakan alat.

KesanAmalan onani yang diamalkan sejak sekian lama boleh memberikan kesan kepada hubungan seks yang normal. Lebih teruk lagi sekiranya onani yang dilakukan menggunakan cara yang ekstrem. Onani sememangnya berbeza dengan hubungan seks yang normal kerana ia tidak perlu memberi pertimbangan kepada pasangan masing-masing, malah melakukannya hanya untuk kepuasan diri sendiri semata-mata. Hubungan seks yang normal memerlukan perasaan bertimbang rasa serta mementingkan keselesaan di samping menghormati keinginan pasangan. Sekiranya sesuatu perbuatan tidak dapat memenuhi harapan pasangan, tentunya ia boleh menjejaskan kualiti hubungan seksual tersebut. Onani yang dilakukan secara ekstrem akan memberikan tekanan berlebihan kepada alat kelamin yang boleh memberi kecederaan kepada saraf dan mungkin juga menyebabkan kontraksi pada rahim dan kelahiran pramatang.

Dalam Islam juga, onani adalah haram. Puan mempunyai suami dan sepatutnya melakukan hubungan seks bersama suami secara halal kerana ia juga ibadah bagi anda berdua. Hubungan yang halal ini juga dapat meningkatkan lagi kemesraan dan kasih sayang anda berdua.

Jangan melakukan onani kerana ia boleh menimbulkan banyak impak yang negatif jika diamalkan. Jika merasa tidak selesa dan sakit di bahagian alat sulit selepas mengadakan hubungan seks bersama suami terutama semasa di peringkat akhir kehamilan, maka pelajari atau praktikkan hubungan seks mengikut posisi berlainan yang dapat mengurangkan ketidakselesaan yang dialami kerana bahagian abdomen yang makin membesar.

No comments: