Like Blog Ini...

Sunday, May 11, 2014

Erti Sebuah Kematian...

Wahai saudaraku yang dicintai,

Sesungguhnya hidup di dunia ini, hanyalah sekadar beberapa detik dan ketika. Bila tiba detik kematian, akan habislah segala kesenangan dan kesusahan dunia yang sementara ini. Percayalah, kehidupan dunia ini amatlah sedikit berbanding kehidupan akhirat.

Diceritakan bahawa suatu ketika, seorang manusia yang paling susah dan derita di dunia ini dicelup ke dalam syurga. Kemudian dia ditanya, "wahai fulan, pernahkah kamu merasai derita sewaktu di dunia dahulu". Dia menjawab, "bahkan, aku tidak pernah merasai kesusahan sewaktu di dunia dahulu".

Kemudian seorang yang paling bahagia di dunia telah dicelup ke dalam neraka, kemudian dia ditanya, "wahai fulan, pernahkah kamu merasai kesenangan dan keseronokan sewaktu di dunia dahulu". Dia kemudian menjawab, "bahkan, aku tidak pernah merasai bahagia sedikitpun sewaktu di dunia dahulu".

Sesungguhnya dunia ini hanyalah sekadar hiburan dan permainan sahaja. Dan kematian akan datang menjemputmu walau di mana kamu berada. Insafilah diri, kenangkanlah segala dosa dan maksiat yang pernah kamu lakukan. Wahai orang yang melampaui batas, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat dan keampunan Allah.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda,

sesungguhnya orang yang paling bijak, adalah orang yang selalu mengingati mati, dan sentiasa mempersiapkan bekal untuk menghadapi kematiannya.

Sesungguhnya, tuhan tidak memandang kepada rupa paras kamu, tidak juga kepada harta benda kamu. Akan tetapi, tuhan memandang kepada hati dan amalan kamu.

Kalaulah kita mati pada detik dan ketika ini, di manakah diri kita pada pandangan Allah s.w.t.

No comments: