Like Blog Ini...

Saturday, July 18, 2009

Safiyah menjadi tawanan perang

Safiyah Binti Hurai ialah puteri Huyai Bin Akhtab, Raja Yahudi keturunan Nadir yang dihalau keluar dari Kota Madinah pada tahun 4 Hijrah. Mereka dihalau kerana merancang membunuh Nabi Muhammad.

Safiyah ditawan oleh pasukan tentera Islam yang mengalahkan pihak Yahudi dalam Perang Khaibar pada tahun 6 Hijrah.

Nasib Safiyah diserahkan kepada Nabi Muhammad yang menjadi komander pasukan tentera Islam dalam ekspedisi ke Khaibar.

Walaupun ayah Safiyah pernah menjalinkan konspirasi membunuh Nabi Muhammad tetapi baginda tidak pernah menyimpan dendam kepada Huyai bin Akhtab dan keturunannya.

Nabi telah membebaskan Safiyah dan memintanya memeluk agama Islam. Safiyah menyahut seruan baginda dengan pantas lalu memeluk agama Islam.

Kemudian Nabi berkahwin dengan Safiyah dengan satu tujuan iaitu bagi menjalinkan hubungan antara pihak Islam dengan keturunan Nadir.

Safiyah pada ketika itu berusia 17 tahun dan Nabi pula berusia 60 tahun. Perkara yang sama berlaku pada Juwariyah binti al-Harith daripada keturunan Mustaliq yang berkahwin dengan Nabi apabila tentera Yahudi keturunan Mustaliq tewas di tangan tentera Islam.

Nabi mahu menjadikan kesulitan pembayaran ganti rugi ini sebagai kesulitan bersama penduduk kota Madinah. Beliau mahu orang Yahudi yang menandatangani perjanjian dengan orang Islam menanggung beban itu bersama orang Islam. Oleh sebab orang Yahudi keturunan Nadir adalah sekutu keturunan Amir, Nabi bersama 10 sahabat pergi ke tempat keturunan Nadir.

"Kami setuju dengan cadangan Muhammad. Boleh tunggu sebentar sehingga kami semua mengumpul bahagian kami bagi diserahkan pada kamu," pinta orang keturunan Nadir.

"Kita tak pernah mendapat peluang seperti ini. Muhammad hanya ditemani oleh beberapa orang sahabat tanpa senjata. Ini peluang keemasan bagi membunuh Muhammad," timbul konspirasi untuk membunuh Nabi.

Mereka mengkhianati perjanjian yang dibuat. Malaikat datang kepada Nabi lalu memberitahunya tantang niat jahat mereka untuk membunuhnya.

Nabi segera meninggalkan tempat itu. Nabi memaklumkan kepada orang Islam Madinah tentang konspirasi orang Yahudi Nadir. Pasukan tentera Islam di bawah pimpinan Nabi melancarkan serangan kepada kubu pertahanan Nadir dan mendapat tentangan hebat dari pihak Yahudi Nadir.

Tentera Islam terpaksa berundur dan mengumpulkan kagi tentera Islam bagi menyerang mereka. Selepas sampai di tempat Nadir, Nabi nampak kebun-kebun kurma kepunyaan keturunan Nadir di luar kubu mereka.

"Lihat tentera Muhammad mengepung kita. Kita mesti lakukan sesuatu supaya kita selamat," jerit Huyai bin Akhtab.

"Kami datang berunding," jelas utusan keturunan Nadir yang datang berjumpa Nabi. Akhirnya mereka terpaksa menerima syarat yang dikemukakan oleh Nabi Muhammad dan menyerah diri. Mereka menghantar seorang utusan bagi berunding tentang nasib mereka.

"Kami pohon supaya kami tidak dibunuh. Kami mahu keluar dari Madinah dengan membawa barang-barang kami," kata utusan keturunan Nadir.

"Baiklah. Semua senjata kamu perlu diserahkan pada saya. Hanya barangan yang mampu dipikul oleh unta sahaja boleh dibawa. Selebihnya ditinggalkan," Nabi setuju dengan permintaan orang Yahudi keturunan Nadir.

Akhirnya orang Yahudi keturunan Nadir meninggalkan Madinah atas kesilapan mereka sendiri. Mereka berpindah ke sebuah kawasan bernama Khaibar, utara semenanjung Arab dan ketua mereka dilantik sebagai pemimpin di Khaibar.

Khaibar adalah sebuah kawasan yang kaya dan hanya orang Islam yang terlibat dalam perjanjian Hudaibiah dibenarkan menyertai pasukan tentera Islam ke Khaibar.

Tentera Islam menyerang kubu Nazar yang menempatkan kaum wanita dan kanak-kanak dengan menggunakan manjanik, alat melontar batu dan kereta kebal Yahudi.

mayat tentera Yahudi

Nabi memerintahkan serangan dilakukan dari dua hala. Tembok kubu dipecahkan oleh pelontar manjanik. Tentera lain menyerang kubu sebelah pula. Tentera Yahudi kelam kabut dengan serangan itu.

Akhirnya tentera Islam berjaya memasuki kubu Nazar dan menawannya. Tentera Yahudi yang masih hidup melarikan diri meninggalkan anak dan isteri mereka ke kubu terakhir di kawasan Khatibah.

Bilal bin Rabab membawa dua orang wanita bangsawan Yahudi Khaibar yang ditawan oleh Nabi Muhammad.

Salah seorang wanita menjerit melihat mayat-mayat tentera Yahudi bergelimpangan di sepanjang jalan menuju ke arah khemah nabi. Seorang lagi hanya mendiamkan diri mengikut jejak Bilal bin Rabab. Wanita yang mendiamkan diri itu ialah Safiyah binti Huyai dan seorang lagi adalah sepupunya.

"Jaga wanita yang asyik menjerit itu," kata Nabi kepada pengawalnya.

"Bilal, mengapa kamu sanggup membawa kedua wanita itu meredah jalan yang dipenuhi dengan mayat-mayat dari keturunan mereka?" Nabi berasa kesal dengan tindakan Bilal itu.

"Kamu mahu memeluk agama Islam?" tanya Nabi kepada Safiyah yang berdiri tenang di hadapannya.

"Ya, Rasulullah," jawab Safiyah dengan pantas. "Mengapa kamu mahu memeluk agama Islam?"

"Apabila Rasulullah tiba di Madinah pada awal perpindahan, ayah saya dan pakcik saya, Yasir telah pergi melihat kamu. Apabila mereka pulang, mereka menceritakan tentang diri kamu," Sufiyah menerangkan kepada nabi.

"Apabila ayah saya bertanya kepada pakcik saya, adakah kamu ini nabi yang disebutkan dalam kitab Taurat. Dia mengiyakan dan berazam memusuhi kamu selama-lamanya, Safiyah menyambung kata-katanya.

Nabi gembira mendengar penjelasan Safiyah lalu mengambil Safiyah sebagai isterinya. Safiyah melayari bahtera rumah tangga bersama Nabi Muhammad selama empat tahun sebelum Rasulullah meninggal dunia.

Safiyah hidup menjanda selama 39 tahun sebelum meninggal dunia ketika berusia 60 tahun pada tahun 50 Hijrah. Begitulah kisah seorang tawanan Perang Khaibar yang dimuliakan oleh Nabi Muhammad.

No comments: