Like Blog Ini...

Sunday, November 8, 2009

Berita palsu kewafatan Rasulullah

Dalam keadaan huru hara itu tentera Muslimin tidak dapat dikawal lagi. Banyak tentera Muslimin mati dalam serangan tentera Quraisy. Rasulullah sendiri berada dalam keadaan yang sangat bahaya.

Tentera Quraisy pula telah menghebahkan perkhabaran palsu mengatakan baginda telah terbunuh dalam peperangan itu. Keadaan inilah yang menyebabkan tentera Muslimin bertambah kucar-kacir.

Ramai di antara orang Islam yang mula berputus asa apabila mendengar khabar angin tersebut. Tetapi mereka terus berhadapan dengan musuh sehingga ke saat akhir.

Sesetengah daripada tentera Muslimin yang mengetahui kedudukan sebenar hanya bertahan semata-mata untuk menjaga keselamatan Rasulullah.

Berita palsu itu jugalah yang menyebabkan tentera Quraisy menghentikan serangan terhadap tentera Muslimin. Mereka berasakan cita-cita mereka sudah berjaya kerana Rasulullah sudah dibunuh. Manakala baginda telah melarang seorang sahabatnya daripada memberitahu tentera Muslimin bahawa baginda masih hidup.

Baginda berbuat demikian dengan tujuan supaya tentera Quraisy percaya kepada perkhabaran itu dan berundur dari medan peperangan.

Ramai tentera Muslimin yang terkorban, iaitu lebih daripada 70 orang. Rasulullah bersama sahabat-sahabatnya seperti Abu Bakar, Umar dan Ali telah berjuang bermati-matian.

Baginda sendiri mendapat luka dan sebatang gigi baginda telah patah. Mereka telah menunjukkan keberanian dalam peperangan itu. Kota Madinah akhirnya tidak berjaya ditawan oleh tentera Quraisy.

Setelah selesai peperangan itu, mayat tentera-tentera Islam yang gugur dalam peperangan tersebut dikumpulkan di suatu tempat. Rasulullah sendiri menyembahyangkan mayat-mayat itu dan baginda kemudiannya memerintahkan tentera Muslimin mengkebumikan mayat-mayat tersebut.

Peristiwa kekalahan dalam peperangan Uhud ini menyebabkan tentera-tentera Muslimin lebih berhati-hati apabila berhadapan dengan musuh terutamanya kaum Quraisy yang menentang Islam.

lPetikan daripada buku 366 Kisah-kisah daripada Al-Quran terbitan Edusystem Sdn. Bhd.

No comments: