Like Blog Ini...

Sunday, July 15, 2012

Alternatif untuk pesakit Cerebral Palsy

PESAKIT yang mengalami kecacatan otak atau kecederaan di bahagian otak akibat serangan strok lazimnya mengalami kesukaran mengawal pergerakan dan kekuatan tubuh mereka.

Malah beberapa bahagian anggota tertentu pesakit kadang kala bergerak sendiri tanpa kawalan pesakit.

Bagaimanapun menerusi kajian dan pelbagai ujian yang telah dilakukan terhasil satu rawatan alternatif yang telah diberi nama Dynamic Movement Orthosis (DMO).

DMO merupakan salah satu pendekatan alternatif yang digunakan secara terus untuk rawatan penyakit neuro muskular seperti cerebral palsy (CP), hemiplegia, strok dan neuro muskular scoliosis.

Teknik ini memberi penekanan dengan mempertingkatkan tindak balas sensor dan keseimbangan biomekanikal. Antara yang menjadi penekanan dalam perbincangan tersebut ialah konsep rawatan dan keberkesanannya.

Sesi bengkel penerangan dan demonstrasi rawatan DMO telah dijalankan oleh MyORTHO Rehab, penyedia utama dalam produk dan perkhidmatan orthotic baru-baru ini.

Ia juga mendapat persetujuan kolaborasi dengan Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) dan Pusat Dialisis dan Strok Sau Seng Lum di Puchong, Selangor.

Bengkel yang julung kali dianjurkan ini dikendalikan pakar klinikal orthotic, Martin Matthews .

Lebih 40 peserta hadir dalam bengkel ini, termasuk fisioterapi dan terapi pekerjaan khusus dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO), swasta dan hospital kerajaan di Malaysia.

Semasa sesi praktikal, Matthew menunjuk ajar peserta bagaimana cara untuk membantu pesakit dari seawal umur kanak-kanak hinggalah kepada pesakit warga emas yang pernah terkena strok.

"Amatlah mengagumkan apabila selepas menerima rawatan, para pesakit 'sukarela' ini menunjukkan perkembangan yang positif terutama dari aspek kekuatan dan kestabilan postur. Malah pergerakan yang tidak diperlukan juga semakin minimum dengan penggunaan DMO lycra compressions.

"Dalam seminar ini bukan hanya pelatih dan para fisioterapi yang dapat ilmu tentang manfaat malah ibu bapa juga mendapat sedikit sebanyak idea tentang pakaian tersebut," ujar Edmund Lee, selaku pengarah urusan di MyORTHO Rehab.

Tambahnya atas sebab itu mereka mendapatkan pesakit cerebral palsy sebenar supaya peserta dapat melihat sendiri keberkesanan produk ini pada pesakit.

Peserta yang hadir pada bengkel tersebut diberikan dua sijil iaitu sijil pengamal yang diiktiraf oleh British Association Prosthetists & Orthotists (BAPO) dan satu lagi sijil kedatangan dari MyORTHO Rehab.

MyORTHO yang mentakrifkan kursus ini sebagai kursus profesional berkata ini sebagai satu usaha mereka untuk mencari penyelesaian terbaik untuk memberi ilmu dan panduan kepada ahli perubatan profesional.

No comments: