Like Blog Ini...

Wednesday, June 29, 2011

Buat persiapan menghadap Allah

PEMBEDAHAN dada Nabi Muhammad SAW sebelum peristiwa Israk memberi pengajaran bahawa umat Islam perlu membuat persiapan diri untuk ke tempat yang amat tinggi iaitu menghadap Allah SWT.

“Justeru, umat Islam perlu mempersiapkan diri antara dengan membersih atau menyucikan jiwa sebelum kita bertemu dengan Allah kelak,” demikian dijelaskan oleh pendakwah bebas, Ghazali Omar.

Beliau yang juga tokoh program Suara Mimbar dalam Selangor.fm berkata demikian dalam Forum Perdana sempena Israk dan Mikraj yang diadakan di perkarangan Masjid An-Nur, Saujana Utama, Sungai Buloh, Selangor, baru-baru ini.

Seorang lagi ahli panel adalah bekas imam Masjid Kuala Selangor dan selebriti program Tanyalah Ustaz, Haslin Bahrim. Moderator forum ialah Pengarang Agama, Utusan Malaysia, Mohd. Radzi Mohd. Zin.

Ghazali menambah, satu lagi falsafah peristiwa belah dada itu adalah kepentingan menjaga hati daripada perkara-perkara maksiat. Sebabnya, setiap maksiat yang dilakukan akan mendatangkan satu titik pada hati.

Akhirnya, orang yang bergelumang dalam dosa dan maksiat tidak lagi berasa bersalah atas maksiat yang dilakukan sebab hati mereka telah mati.

Untuk itu, beliau turut memberikan ramuan cara menjaga hati agar umat Islam tidak termasuk dalam golongan orang yang hatinya mati.

“Antaranya, amal dan budayakan membaca al-Quran setiap hari, sentiasa mengingati mati dan membanyakkan zikir,” jelasnya.

Katanya lagi, peristiwa bersejarah itu berlaku antaranya untuk menghiburkan hati Nabi SAW selepas kematian isteri tercinta, Saidatina Khadijah dan juga bapa saudara, Abu Talib.

Katanya, ini juga membuktikan bahawa untuk meletakkan Islam ke tempat yang lebih tinggi, ia turut perlu disokong oleh orang bukan Islam. Sebagaimana Abu Talib ketika itu.

“Hal ini juga mengajar kita bahawa Allah akan uji sesiapa yang disayanginya waima Rasulullah SAW sendiri. Antaranya, dibaling batu sewaktu berdakwah di Taif dan juga pemulauan penduduk Quraisy di Mekah.

“Sebab itu, kalau kita sayangkan anak dan isteri, kejutkan mereka untuk solat Subuh. Jangan tersalah sayang hingga kasihan untuk mengejutkan mereka. Ini sudah silap,” tegasnya.

Sementara itu, Haslin pula menekankan kepentingan mengimarahkan masjid agar fungsinya dapat dipertingkatkan seterusnya memberi manfaat kepada masyarakat.

Katanya, ayat pertama dalam surah al-Israk yang menyebut tentang Masjid Aqsa dan Masjid Haram, membuktikan bahawa masjid adalah elemen penting dalam memperkukuhkan umat.

Beliau memetik kata-kata Dr. Mustafa Sibaie tentang pentingnya masjid menjadi tempat mencegah kemungkaran.

“Masjid akan jadi dayus jika tidak tegakkan kalimah Allah. Ia akan jadi seperti gereja di mana orang datang hanya untuk mengadu dan minta ampun,” jelasnya.

Haslin turut mencadangkan agar masjid memperkenalkan insentif kepada golongan pelajar yang cemerlang dalam pendidikan.

Katanya, hal sedemikian sudah lama dipraktikkan oleh golongan di gereja dan ia nampaknya berjaya mendekatkan golongan sasaran kepada institusi itu.

Untuk itu, katanya, adalah baik untuk ahli jawatankuasa masjid merencana insentif yang serupa agar anak-anak ahli kariah dibiasakan menjejak kaki ke masjid.

“Jangan pula berlaku, duit sumbangan datuk kita kepada masjid dulu pun masih belum dibelanjakan sampai hari ini.

“Selain itu, masjid mestilah mesra pelanggan atau jemaah. Sediakan tempat untuk anak-anak beriadah,” kata beliau.

Forum hampir dua jam itu mendapat sambutan menggalakkan apabila dihadiri oleh lebih 500 orang.

Para hadirin dijamu nasi berlaukkan gulai kawah dan ikan masin yang disediakan secara bergotong-royong. Kerja-kerja memasak seekor lembu bermula pukul 10 pagi.

Dalam pada itu, Nazir masjid, Harun Abd. Rahman berkata, sambutan yang menggalakkan memberi semangat untuk pihak masjid meneruskan aktiviti pada masa hadapan.

“Ini termasuk Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) Kuala Selangor, Lembaga Zakat Selangor (LZS), Saham Wakaf Selangor dan orang perseorangan yang memberi sumbangan,” katanya.

Turut hadir, Pegawai Penyelaras Masjid Pejabat Agama Islam Daerah Kuala Selangor, Umar Abdul Aziz dan Ahli Majlis, Majlis Daerah Kuala Selangor, Mohd. Fakaruddin Ismail.

No comments: