Like Blog Ini...

Tuesday, June 7, 2011

Suara merdu Rasulullah

Oleh KHAIRUL ANUAR MOHAMAD

SATU program tarannum al-Quran yang disiar secara langsung melalui televisyen di Malaysia ialah Majlis Tilawah al-Quran peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa. Tahun ini, tilawah peringkat kebangsaan akan diadakan di Sarawak, minggu hadapan.

Pemilihan qari dan qariah di peringkat negeri pula sudah selesai diadakan. Sebelum mereka ke peringkat kebangsaan, setiap peserta akan mendalami lebih banyak ilmu berkaitan seni lagu al-Quran. Paling penting ialah penekanan kepada ilmu tajwid dan fasahah.

Tajwid dan fasahah adalah aspek yang mempunyai nilai markah yang tinggi dalam penghakiman tilawah al-Quran.

Jika peserta membuat persembahan mantap dalam sudut suara dan seni lagu Quran namun waqaf (tempat berhenti), ibtida' (tempat mula), sifat huruf dan mahkrajnya serta ilmu bersangkutannya banyak berlaku kesalahan sudah tentu markah keseluruhannya rendah.

Sebahagian masyarakat masih keliru adakah begini cara Rasulullah SAW bertarannum membaca al-Quran?

Ia satu persoalan yang memerlukan jawapan yang rapi dan teliti. Realitinya nama lagu al-Quran seperti bayati, sikah, jiharkah, soba, nahawand, rast dan lain-lain wujud pada zaman mutakhir.

Walaupun penamaan seni lagu Quran seperti yang disebut di atas tidak wujud pada zaman Rasulullah, namun Nabi membaca al-Quran dengan suara yang amat merdu dan boleh menusuk jiwa yang mendengarnya.

Jubair ibn Mut'im r.a berkata: "Aku mendengar Rasulullah SAW membaca surah al-Tuur ketika solat maghrib. Tidak pernah aku mendengar suara semerdu suara Rasulullah SAW atau sesedap bacaan baginda SAW."

Ketika baginda membaca ayat 35 surah Tuur bermaksud: (mengapa mereka tidak beriman?) Adakah mereka telah tercipta dengan tiada yang menciptanya atau adakah mereka mencipta diri mereka sendiri?

Jubair Ibn Mut'im berkata: "Seakan-akan jantungku tersedar dan hatiku melayang."

Ketika itu Jubair masih lagi musyrik dan beliau datang ke Madinah untuk urusan penebusan tawanan perang Badar. Ketika itu juga beliau memeluk agama Islam.

Kesan alunan suara Rasulullah membaca al-Quran dengan suara yang menarik, amat merdu dan membaca dengan hati yang khusyuk telah menatijahkan keislaman Jubair Ibn Mut'im.

Diriwayatkan daripada al-Bara' Ibn 'Azib r.a, beliau berkata: "Aku mendengar Nabi SAW membaca surah al-Tin dalam solat Isyak. Dan aku belum mendengar seorang pun yang lebih merdu suara daripadanya. (riwayat Bukhari dan Muslim).

Selain membaca al-Quran dengan baik, baginda juga memuji para sahabat yang mempunyai bacaan Quran yang menarik.

Antaranya baginda pernah bersabda kepada Abu Musa al-Asyari: Sesungguhnya kamu dianugerahkan serunai dari serunai keluarga Nabi Daud a.s. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadis di atas menunjukkan bahawa Rasulullah SAW mempunyai bacaan al-Quran yang amat merdu dan baginda juga memuji Abu Musa al-Asyari yang membaca al-Quran dengan suara yang baik.

Sehingga ada riwayat yang menyatakan selepas Rasulullah memuji Abu Musa al-Asy'ari beliau berkata: Demi Allah, jika aku tahu kamu mendengar bacaan ku Ya Rasulullah sudah tentu aku memperelokkan lagi bacaanku. (riwayat Muslim).

Perkara utama yang perlu diutamakan ketika membaca al-Quran secara bertarannum adalah tajwid dan fasahah.

Apabila rentak tarannum al-Quran yang perlu dialunkan melebihi kadar mad yang ditetapkan ketika itu qari mestilah mengikut kadar mad yang telah ditetapkan. Jangan sekali-kali melakukan kesalahan tajwid demi menjaga rentak lagu yang dialunkan.

No comments: