Like Blog Ini...

Friday, October 16, 2009

Formula kesempurnaan solat

Oleh ZUARIDA MOHYIN

TENTU ramai di antara kita yang mengetahui tentang Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Julai lalu ke atas sektor awam.

Malah sejak diperkenalkan dan sehingga kini, banyak kedengaran kata-kata positif kesan daripada perlaksanaan sistem ini.

Lantaran itu, sewajarnya setiap daripada kita, lebih-lebih lagi yang beragama Islam perlu menyematkan sistem serupa ini terutamanya dalam melakukan transformasi diri, dari Muslim sejati kepada mukmin sejati.

Pokok pangkalnya, setiap kita perlu sentiasa muhasabah diri serta meletakkan sasaran agar segala amalan kita itu diperbaiki kesempurnaannya dari semasa ke semasa.

Apa lagi dalam ibadat solat, yang merupakan tiang agama dan menjadi tunggak amalan seharian kita. Pastinya, kita mahu berikan yang terbaik untuk Allah SWT bukan?

Anggapan lebih baik buat daripada tidak seharusnya tidak dijadikan pegangan. Ini kerana, dengan mengambil contoh perlaksanaan ibadat solat yang mungkin kita anggap telah sempurna serta berpaksi kepada mazhab Syafie, tetapi rupa-rupanya, ia tidak pun menunaikan ibadat solat seperti yang tercatat di dalam kitab Mazhab Syafie yang muktamad.

Malah realiti yang mengejutkan penulis, 99 peratus solat orang Islam kita tidak menepati mazhab Syafie.

Kenyataan berani ini adalah hasil kajian Pensyarah Kulliyyah Ekonomi dan Sains Pengurusan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Zaharuddin Abd. Rahman menerusi borang kaji selidik ke atas lebih 20,000 peserta kursus solat sempurna yang diadakan dari tahun 2006 hingga 2008 di Malaysia, Brunei, Jordan dan United Kingdom (UK).

Bertitik tolak daripada modul Kursus Solat Sempurna dan Muhasabah Diri kendalian beliau di seluruh negara termasuk Brunei, Jordan dan UK serta niat untuk memperkemaskan solat sendiri dan ditambah dengan beberapa cadangan membina para peserta, maka terhasillah buku Formula Solat Sempurna dengan kerjasama penerbit Telaga Biru Sdn. Bhd.

Katanya, penghasilan buku ini bukanlah mudah tetapi melalui kajian demi kajian, berpuluh-puluh kitab silam telah dikhatamkan semata-mata untuk mendapat gambaran terbaik daripada ulama fiqh dan hadis terunggul pada setiap zaman.

"Justeru, objektif penulisan ini adalah untuk mengajak umat Islam mendekati solat mereka dengan lebih terperinci agar mampu menunaikannya dengan lebih berilmu berbanding sebelum ini.

"Buku ini juga membentangkan pandangan mazhab Syafie sebagai asas, di samping mempersembahkan sebahagian dalil-dalil yang disebutkan oleh mazhab Syafie.

"Namun, keutamaan sentiasa diberi kepada mazhab Syafie sebagai meraikan mazhab di negara ini," terang Zaharuddin yang merasakan rugi sekiranya manfaat ilmu sebegini tidak dikongsikan bersama khalayak umum yang lain.

Kata Zaharuddin yang sedang menyambung pengajiannya di peringkat PhD, sungguhpun perkara ini tidak menjejaskan solat kita kerana kebanyakannya hanya melibatkan hal-hal sunat atau tidak sunat, tetapi berbalik kepada objektif buku ini adalah untuk memperkemas dan mempercantikkan solat kita.

Selain itu terangnya lagi, agak ramai yang menyangka buku ini adalah untuk kanak-kanak tetapi sebenarnya tidak. Ini kerana masih banyak lagi ibu bapa yang solat mereka masih tunggang-langgang.

"Maka inilah dia satu buku rahsia solat sempurna sesuai untuk pembacaan dewasa bagi menyemak tatacara solat mereka.

"Ia menjelaskan kepada pembaca dengan pendekatan mudah dan mantap berkenaan cara menunaikan secara lebih sempurna iaitu dengan menggabungkan sunat-sunat semasa solat bersama rukun dan syaratnya," kata beliau.

Menurut Zaharuddin, buku ini juga bukan bertujuan mendabik dada mengatakan beliau mengetahui yang terbaik serta menafikan ilmu para ustaz dan ilmuwan syariah yang lain.

"Ia hanyalah usaha kecil saya setelah mentelaah puluhan kitab fiqh silam dan kontemporari yang dikira berkualiti tinggi untuk digali ilmunya dan dikongsi bersama," kata Zaharuddin semasa ditemui Mega, baru-baru ini.

Keistimewaan buku ini juga ia disusun dalam bentuk menarik mengikut kronologi pergerakan solat dan diikuti dengan nas-nas warid daripada Nabi Muhammad SAW.

Penggunaan gambar-gambar berwarna turut memudahkan penjelasan dan memantapkan pemahaman.

Soal mencapai khusyuk di dalam solat turut diletakkan pada satu bab khas iaitu pada bab lima atau bab terakhir, bermula pada muka surat 127 hingga 160.

Pada bab ini akan dijelaskan sub-sub bab; hakikat, fadilat, tuntutan, kaedah faktor utama gagal peroleh khusyuk dan usaha tambahan bagi mendapatkan khusyuk.

Lantas itu, kesempurnaan itu mestilah dicari, dipraktik agar ia sebati dalam diri. Insya-Allah. Jadi cepat-cepatlah ke kedai buku berdekatan untuk dapatkan buku Formula Solat Sempurna.

No comments: