Like Blog Ini...

Monday, May 10, 2010

Kisah haiwan pada zaman Rasulullah

Oleh ZUARIDA MOHYIN

BUKU cerita kanak-kanak memang diakui banyak terdapat di pasaran. Malah ibu bapa mungkin boleh jadi rambang mata dek kerana tidak tahu yang mana satu hendak dipilih untuk dijadikan bacaan santai kepada anak-anak mereka.

Justeru, timbul masalah sekarang bagaimana mencari naskhah buku kanak-kanak yang baik lagi berkualiti, lebih-lebih lagi keberkesanannya dari sudut pendidikan jiwa halus kanak-kanak ini.

Terpanggil untuk mengisi kekosongan itu, Telaga Biru Sdn. Bhd. menerbitkan Siri Kisah Haiwan Zaman Rasulullah SAW yang mengandungi dua set buku iaitu; Kisah Haiwan Makkah Zaman Rasulullah SAW dan Kisah Haiwan Madinah Zaman Rasulullah SAW.

Buku ini berbeza dengan buku kanak-kanak yang sedia ada di pasaran. Kenapa? Ini kerana, sirah atau sejarah hidup Rasulullah SAW sering dihidangkan kepada kanak-kanak dalam bentuk yang membosankan.

Apatah lagi, subjek sejarah memang kurang popular serta boleh dikatakan senasib dengan mata pelajaran Sains di kalangan para pelajar sekolah. Ini kerana mereka terpaksa mengingati banyak tarikh dan nama.

Hakikatnya, Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah memberikan definisi sejarah sebagai asal-usul, keturunan, salasilah, peristiwa yang benar-benar berlaku pada waktu yang lampau, kisah, riwayat, tawarikh dan kajian atau pengetahuan mengenai peristiwa yang telah berlaku.

Sejarah dalam erti kata lain digunakan untuk mengetahui masa lampau berdasarkan fakta-fakta dan bukti-bukti yang sahih. Ia bagi membolehkan manusia memperkayakan pengetahuan supaya waktu sekarang dan akan datang menjadi lebih cerah. Dengan itu akan timbul sikap waspada dalam diri semua kelompok masyarakat.

Yang pastinya, subjek sejarah amat penting bukan sahaja kepada pelajar sekolah tetapi kepada setiap daripada kita. Sejarah mengajar asal usul keturunan dan peristiwa lepas yang banyak berkait rapat dengan kehidupan seharian kita.

Maka selaras dengan usaha untuk menarik minat generasi muda hari ini kepada sejarah, Telaga Biru telah mengaitkan sejarah itu dengan bidang yang digemari golongan ini. Contohnya, kaitan rapat haiwan dengan sejarah Rasulullah SAW.

Menerusi siri ini penulis, Fatimah Syarha Mohd. Noordin membawa perspektif sirah Rasulullah SAW melalui kaitan dengan haiwan yang pernah bertemu Baginda atau yang hidup pada zaman Baginda.

Pada set pertama, Haiwan di Makkah ia merangkumi Gajah Raja Abrahah, Keldai Halimatus Saadiah, Unta Jelmaan, Buraq Israk Mikraj dan Ketua Ular Mekkah.

Di dalam set kedua, Haiwan di Madinah; Merpati Gua Thur, Kuda Surakah, Kambing Betina Mukjizat Nabi, Unta Betina Tunggangan Rasulullah dan Kambing Biri-biri Beracun.

Semua haiwan ini pernah bertemu atau hidup pada zaman Rasulullah SAW. Fatimah Syarha berjaya menyelami diri haiwan tersebut dan menceritakan apa yang dialami ketika bersama Rasulullah.

Menariknya, adik-adik akan bertemu dengan peristiwa yang belum pernah adik-adik dengar. Ini bukan dongeng Sang Kancil, tetapi peristiwa sebenar yang berlaku pada diri Rasulullah!

Setiap satu dipersembahkan dalam gambaran penuh dengan warna-warni dan senario yang berbentuk diorama oleh tiga pelukis terkemuka tanah air, Athool, Abe dan Zaharudin Sarbini.

Sebahagian gambar dilukis dalam bentuk epik yang luas. Anak-anak yang membaca akan dapat merasakan mereka turut kembali semula ke zaman Rasulullah SAW seperti menonton sebuah animasi.

Penceritaan diolah supaya generasi muda hari ini menjadikan roh perjuangan Rasulullah SAW serta para sahabat sebagai ikutan dalam meletakkan hala tuju dan matlamat, sekali gus menyusun tatatertib dalam kehidupan seharian.

Siri ini juga menyediakan nilai tambahan dengan membawa objek dan tema tertentu untuk diterangkan dengan lebih jelas. Penambahan ini akan lebih meningkatkan pengetahuan dan perbendaharaan kata (vocabulary) mereka. Di samping itu, siri ini boleh dibeli satu-satu (loose).

Selain itu, setiap buku disediakan dua teks; rumi dan jawi. Justeru, buku ini juga sesuai dijadikan rujukan kepada pelajar sekolah rendah dan menengah yang sedang mempelajari dan memahirkan tulisan Jawi.

Pihak penerbit telah mengunakan kaedah ejaan dan sebutan Dewan Bahasa yang terbaru, termasuk penggunaan font huruf Jawi yang betul.

Buku ini juga ada disertakan info dan slot menguji minda adik-adik.

Pastinya, siri ini akan membuka lembaran baru dalam dunia anak-anak kita dalam menggarap sirah Rasulullah SAW.

No comments: