Like Blog Ini...

Sunday, March 25, 2012

Dakwah Pulau Mabul

LAMBAIAN Dakwah Pulau Mabul adalah program bersama antara Pusat Latihan Islam Lahad Datu, pertubuhan bukan kerajaan Muslim Care Malaysia, Persatuan Suri dan Anggota Wanita Perkhidmatan Awam Malaysia (Puspanita) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Cawangan Sabah.

Ia telah berlangsung selama tiga hari bermula 16 hingga 18 Mac lalu. Program yang lebih berkonsepkan ziarah itu bertujuan memupuk rasa kasih sayang dan persaudaraan sesama insan.

Di samping itu ia juga memberi motivasi dan sokongan moral serta menyampaikan sumbangan untuk meringankan beban penduduk kampung yang memerlukan.

Pada hari pertama, sebaik sahaja tiba di Pulau Mabul yang terletak di pesisir pantai tenggara negeri Sabah, ahli rombongan menziarahi kawasan sekitar kampung bagi melihat suasana kehidupan masyarakat di situ.

Manakala pada sebelah petangnya pula, pihak Muslim Care yang diketuai oleh Ketua Urus Setia, Razak Mohamed, menjalankan sesi taaruf di antara ahli rombongan dan penduduk kampung di Masjid Pulau Mabul bagi memberikan gambaran perjalanan program yang akan dilaksanakan bersama masyarakat situ.

Dengan mensasarkan motivasi dan pengisian rohani, penduduk kampung berpeluang menghayati tazkirah Maghrib yang telah disampaikan oleh Ustaz Lahirul Latigu.

Selepas solat Isyak, Ustaz Muhammad Hadi Ahmad Talhah telah menjalankan sesi perubatan Islam pada hari pertama dan kedua serta sesi halaqah Klinik Al-Fatihah dan Tahsin Solat kepada masyarakat setempat.

Ahli rombongan juga bergotong-royong menambah baik bangunan kelas KAFA di sana.

Sebagai tanda prihatin dan semangat persaudaraan sesama Muslim, pihak Muslim Care turut menyampaikan sumbangan berupa barangan keperluan asas kepada 100 buah keluarga yang memerlukan dan 30 orang keluarga Bajau Laut.

Ini bersesuaian dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: "Seorang Muslim adalah saudara sesama Muslim, tidak boleh menganiaya sesamanya, tidak boleh membiarkannya teraniaya dan tidak boleh merendahkannya."

No comments: