Like Blog Ini...

Friday, September 13, 2013

Berbakti kepada ibu bapa

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL- BAKRI

DINYATAKAN di sini dalam ruangan tafsir berkenaan dengan kelebihan serta tanggungjawab seorang anak kepada ibu bapa dengan melakukan ihsan.

Allah SWT memerintahkan kepada kita untuk berbakti kepada kedua-dua ibu bapa seperti yang dinaskan dalam al-Quran yang bermaksud: Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya Engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah Engkau berbuat baik kepada ibu bapa. (al-Isra': 23)

Ihsan yang dimaksudkan adalah penghormatan dan pengagungan yang berkaitan dengan peribadi.

Sedang bila yang dimaksudkan dengan memberi manfaat material, maka kalimah yang digunakan adalah li, dan demikian dengan ayat ini lebih menekankan kebaktian pada penghormatan dan pengagungan peribadi kepada kedua-dua orang tua.

Walaupun berbeza, namun pada akhirnya mesti difahami ihsan kepada orang tua yang diperintahkan agama Islam adalah bersikap sopan kepada kedua-duanya dalam ucapan dan perbuatan sesuai dengan adat kebiasaan masyarakat. Sehingga mereka merasa senang terhadap kita serta mencukupi keperluan-keperluan mereka yang sah dan wajar sesuai dengan kemampuan kita sebagai anak.

Rujuklah kembali tafsiran al-Quran di dalam surah al-Nisa' pada ayat 34 yang bermaksud untuk memperoleh informasi yang lain tentang batas-batas bakti kepada orang tua.

Pernah suatu ketika, Abdullah bin Amr mengisahkan yang bermaksud: "Datang seorang lelaki kepada Nabi SAW, lalu ia meminta kebenaran daripadanya untuk berjihad. Maka Baginda bertanya kepadanya: Adakah ibu bapa engkau masih hidup? Dia menjawab: Ya! Baginda bersabda: Maka hendaklah berbakti pada keduanya dikira engkau berjihad." (riwayat al-Bukahri (3004) dan Muslim (6668))

Antaranya pengajaran yang boleh di ambil berdasarkan nas dan hadis di atas adalah:

l Kelebihan jihad dan berbuat baik kepada ibu bapa. Berbuat baik kepada ibu bapa lebih baik daripada jihad.

l Sayid Qutub berkata: "Hubungan pertama selepas hubungan akidah ialah hubungan keluarga. Oleh kerana itu, penjelasan ayat ini menghubungkan kewajipan berbuat baik kepada ibu bapa dengan kewajipan menyembah Allah untuk menerangkan betapa tingginya nilai berbuat baik kepada ibu bapa itu di sisi Allah SWT."

Antara cara dan adab berinteraksi dengan ibu bapa telah dinaskan di dalam al-Quran iaitu yang bermaksud: Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "uh", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil. (al-Isra': 23-24)

Sayid Qutub berkata: "Fitrah semula jadi yang mendorong kedua-dua ibu bapa berusaha membela anak-anak mereka dan membuat mereka sanggup berkorban apa sahaja walaupun diri mereka sendiri."

Jika tunas tumbuhan yang hijau menyedut segala makanan yang terdapat pada biji benih hingga akhirnya menjadi hancur.

Jika anak ayam dalam telur itu menyedut segala makanan yang terdapat dalam telur hingga akhirnya tinggal kulit, maka begitulah juga anak-anak manusia menyedut segala madu, kesihatan, daya usaha dan perhatian ibu bapa mereka hingga akhirnya mereka meningkat usia emas jika kedua-duanya dipanjangkan umur, namun begitu kedua-duanya tetap merasa bahagia dan senang hati.

Justeru, para ibu bapa tidak perlu berpesan supaya anak-anaknya menjaga dan membela anak-anak mereka, malah anak-anaklah yang perlu dibangkitkan kesedaran mereka dengan bersungguh-sungguh supaya mereka mengingatkan kewajipan mereka terhadap ibu bapa yang telah memberi seluruh madu kepada mereka hingga tua.

Di sinilah diterangkan perintah supaya berbuat baik kepada ibu bapa dalam bentuk keputusan daripada Allah SWT yang mendokong pengertian perintah yang wajib setelah menerangkan perintah yang wajib supaya menyembah Allah.

Al-Hafiz al-Bazzar dengan sanadnya daripada Buraidah daripada bapanya berkata: "Ada seorang lelaki sedang bertawaf sambil mengendongkan ibunya, lalu dia bertanya kepada Nabi SAW: Adakah hamba telah menunaikan haknya (hak ibunya)? Baginda menjawab: Tidak! Tidak dengan hanya sekali pandang sahaja."

Dengan menekuni sejarah salafussoleh, jelas menujukkan kepada kita bahawa terlalu banyak mereka yang berbakti kepada kedua-dua ibu bapa. Antara contoh yang hebat yang berlaku kepada Usamah bin Zaid. Begitu juga kisah Saad Bin Abi Waqas dengan ibunya.

Sebenarnya, berbakti kepada kedua-dua ibu bapa tidak hanya dibataskan dengan hanya sambutan untuk Hari Ibu dan Hari Bapa sahaja. Akan tetapi sewajarnya ia dilangsungkan sepanjang masa keranA ibu bapalah menjadi penyebab kelahiran kita dan hidupnya kita dengan seadanya ini. Marilah sama-sama kita berbakti kepada kedua ibu bapa dengan bersungguh-sungguh.

Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20130906/ba_01/Berbakti-kepada-ibu-bapa#ixzz2emPVzUmT
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: