Like Blog Ini...

Monday, October 17, 2011

Masjid An-Nur kelima terbaik di Kuala Selangor

Oleh Mohd. Radzi Mohd. Zin

Menguruskan masjid atau rumah Allah tidak semudah yang dilihat. Sebabnya, masjid adalah institusi paling tinggi dalam Islam kerana ia melambangkan kekuatan dan perpaduan umat.

Tidak kira bangsa dan warna kulit, asalkan seseorang itu mengucap syahadah maka berhaklah mereka berada di rumah Allah.

Inilah asas yang diletakkan oleh Rasulullah SAW dalam pembinaan sesebuah masjid. Kehebatan masjid bukan sekadar terletak pada binaannya yang tersergam indah tetapi masjid yang dibina atas asas takwa.

Alhamdulillah, Masjid An-Nur (MAN), Saujana Utama di Sungai Buloh, Selangor baru-baru ini diumumkan antara lima terbaik dalam pengurusan masjid di daerah Kuala Selangor.

Berita itu dimaklumkan oleh wakil Penolong Pengawai Hal Ehwal Islam Daerah Kuala Selangor, Hazizul Masdin.

"Saya ingin maklumkan bahawa Masjid An-Nur adalah yang kelima terbaik daripada segi pengurusan di daerah Kuala Selangor.

"Tahniah dan syabas diucapkan kepada Nazir dan Ahli Jawatankuasa masjid serta para jemaah yang membantu mengimarahkan masjid ini," katanya semasa berucap merasmikan Mesyuarat Agung (AGM) MAN kali ketiga, 24 September lalu.

Beliau mewakili Pegawai Agama Islam Daerah Kuala Selangor, Nasrul Hadi Rohani. Hadir sama ialah Nazir MAN, Harun Abdul Rahman.

Tiada pemilihan pada AGM kali ini kerana pemilihan hanya akan diadakan pada bulan Mac tahun 2012.

MAN yang dinaik taraf sebagai masjid pada 1 Mei 2009 asalnya adalah surau yang dibina hasil usaha dan kerjasama penduduk setempat. Lembaga Zakat Selangor (LZS) turut menyumbang dana bagi pembangunan surau yang siap dibina pada Oktober 2002 ini.

Oleh kerana AGM diadakan dalam bulan Syawal maka turut diadakan jamuan Aidilfitri. Ia adalah kerjasama MAN dan Persatuan Penduduk Saujana Utama 1 (Sutra1).

Harun berkata, jamuan Aidilfitri itu bagi memeriahkan lagi majlis di samping menghargai para jemaah yang memberi komitmen dan turut serta dalam program-program MAN.

Katanya, kebanyakan juadah seperti 50 batang lemang, nasi himpit dan dodol disediakan secara gotong-royong oleh anak-anak kariah.

"Kerja-kerja penyediaan makanan dan memasak dimulakan selepas waktu Isyak dan siap sepenuhnya pada kira-kira pukul 4 pagi keesokan harinya," katanya kepada Mega, baru-baru ini.

Kanak-kanak turut mendapat duit raya sumbangan masjid dan beberapa dermawan.

Sementara itu, Setiausaha Sutra1, Wan Ismail Hashim berkata, ini adalah kali pertama pihaknya bekerjasama mengadakan jamuan hari raya bersama MAN.

Katanya, juadah yang dibiaya oleh Sutra1 adalah 3,000 sate, cendol dan air krim.

"Alhamdulillah sambutan penduduk amat menggalakkan di mana lebih 500 orang hadir. Antara yang turut hadir ialah Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr. Zulkifli Ahmad.

"Terima kasih juga kepada Majlis Daerah Kuala Selangor yang membekalkan empat khemah kepada kami untuk program ini," tambahnya.

No comments: