Like Blog Ini...

Monday, October 17, 2011

Terus martabat agama Islam

Oleh MOHD. SHAH CHE AHMAD

WALAUPUN negara digemparkan dengan pelbagai ancaman pelbagai pihak yang cuba menjatuhkan dan menggugat kedaulatan institusi Islam di negara ini, namun kedudukan agama Islam masih terpelihara dan berada pada tahap yang baik.

Sebagai contoh, kes penyebaran buku fahaman Syiah yang diedarkan ke masjid-masjid di seluruh negara, gerakan agama Kristian yang cuba menarik orang Islam secara halus dengan menawarkan kemewahan, permainan video yang mengandungi unsur penyelewengan dilaporkan semakin berleluasa di negara ini.

Bagaimanapun, Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Tan Sri Dr. Abdul Syukur Husin berkata, kestabilan umat Islam di negara ini masih dalam keadaan yang baik dan terkawal di mana masyarakat bebas mengamalkan ajaran Islam di mana-mana sahaja.

Justeru, umat Islam di negara ini harus bersyukur dengan keamanan yang dikecapi berbanding negara Islam lain yang mengalami krisis sehingga sukar untuk melaksanakan ibadah.

Menurutnya, salah satu kaedah meningkatkan martabat umat Islam serta mengelakkan pelbagai unsur penyelewengan yang berlaku di negara ini, Kongres Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) Seluruh Malaysia yang berlangsung pada 26 dan 27 September lalu merupakan medium yang terbaik.

"Sistem pentadbiran dan kegiatan sosial berlandaskan Islam perlu diketengahkan supaya dapat menangani permasalahan negara dan global selaras dengan perkembangan teknologi dan kepesatan pembangunan negara.

"Usaha menganjurkan kongres ini adalah satu inisiatif yang baik dalam memperbaiki kelemahan sistem pentadbiran Islam di negara ini, di samping membina persefahaman seluruh ummah untuk terus membina negara Islam yang maju," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Kongres MAIN Seluruh Malaysia di Pusat Dagangan Bumi Putra (PWTC) di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, perbincangan berkaitan masalah dan cabaran semasa terhadap agama Islam sangat penting bagi menyedarkan masyarakat mengenai ajaran Islam.

"Telah termaktub di dalam Perlembagaan Negara bahawa Islam adalah agama rasmi Persekutuan, dan agama lain bebas diamalkan di negara ini.

"Oleh itu, majlis ini sangat penting dalam usaha menambah baik sistem pentadbiran Islam di negara ini sekali gus menyedarkan umat Islam melalui pendekatan Islam yang akan dilaksanakan," katanya.

Beliau berharap, 20 resolusi yang diputuskan pada kongres itu dapat dilaksanakan dengan kerjasama semua pihak dan kerajaan dapat mengambil serius semua keputusan resolusi tersebut.

No comments: