Like Blog Ini...

Friday, February 26, 2010

Membaca pemikiran Al Ghazali

Oleh SITI AINIZA KAMSARI

Dikatakan tentera Amerika Syarikat (AS) yang mula-mula menyerang ibu kota Baghdad, Iraq untuk menjatuhkan rejim Saddam Hussein pada 2003 ialah dari pasukan payung terjun yang bukannya terdiri daripada rakyat. Sebaliknya terdiri daripada rakyat Iraq itu sendiri. Iaitu rakyat atau lebih tepat anggota tentera Iraq yang kecewa dan lari dari kekejaman Saddam. Mereka berhijrah ke Amerika, 'membentuk' kekuatan dan akhirnya kembali untuk membalas dendam terhadap diktator itu.

Kisah seperti itu adalah sejarah yang berulang, kembali terjadi untuk menghancurkan Kota Baghdad untuk kedua kalinya dalam sejarah.

Kali pertama seperti yang kita ketahui sebelum ini, Kota Baghdad hancur dan musnah disebabkan serangan tentera Mongol yang terdiri dari bangsa Tartar yang diketuai oleh Hulagu Khan.

Itupun disebabkan pemerintah terakhir pada ketika itu iaitu Khalifah Al Musta'shim sangat lemah, terlalu mementingkan keduniaan, leka, berfoya-foya. Semua itu memudahkan tentera Tartar menyerang dan menjatuhkan kota Baghdad.

Tetapi tahukah anda, seperti yang ditulis oleh Al Ghazali dalam bukunya Warisan Pemikiran Islam, bahawa golongan minoritilah yang memainkan peranan di sebalik semua peristiwa kemusnahan Kota Baghdad dan kejatuhan empayar Islam Abbasiah.

Maksudnya bukanlah disebabkan sangat oleh serangan tentera Tartar itu. Ini sebagaimana yang beliau rujuk daripada Ibnu Kathir dalam bukunya Al Bidayah wal Nihayah; mengenai luapan kegembiraan 'mereka' ketika pasukan Tartar berhasil menghancurkan Baghdad.

Pengajaran

Pengajaran yang boleh kita ambil ialah, di sebalik setiap serangan luar terhadap sesebuah kerajaan selalunya disebabkan oleh 'sumbangan' pihak dalam kerajaan itu sendiri.

Jika dalam konteks pemerintahan pemimpin negara yang lemah, pastinya akan lahir golongan minoriti. Tidak mustahil dalam apa juga situasi sesebuah negara itu, golongan minoriti seperti ini pasti ada.

Begitupun seperti apa yang berlaku dalam kerajaan Iraq sehingga hancur dalam serangan AS dan tentera-tentera bersekutu (yang terdiri dari rakyat Iraq itu sendiri) dalam tempoh hanya beberapa hari itu adalah ulangan sejarah seperti yang berlaku semasa berakhirnya dinasti Abbasiah.

Dalam hal ini, Saddam Hussein tidak pernah mengambil pengajaran. Beliau tumpas di tangan rakyatnya sendiri, bukannya AS. Malangnya dari kedua-dua sejarah kejatuhan itu, bukan sedikit bilangan rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa, semuanya angkara pemimpin yang durjana.

Sedangkan kata Al Ghazali dalam bukunya itu, memegang kekuasaan dalam Islam adalah suatu ibadah yang tinggi pahalanya dan para penguasa yang adil merupakan kelompok manusia pertama yang memperoleh reda Allah dan golongan pertama yang akan mendapat perlindungan Tuhan pada hari kiamat.

"Tetapi yang demikian itu sangat kecil jumlah dalam sejarah kita. Kerana bagi mereka, kekuasaan adalah saranan untuk melampiaskan hawa nafsu yang akan mereka perjuangkan walaupun darah menjadi taruhannya," kata beliau.

Namun begitu kita mungkin akan lebih rasa terkejut apabila Al Ghazali dalam bukunya menceritakan bagaimana Hulagu Khan melakukan penghinaan terhadap Musta'shim.

Ini apabila Hulagu begitu marah mengenai betapa murahnya nilai pemerintahan yang ditunjukkan oleh khalifah itu.

Diceritakan oleh Al Ghazali antaranya apabila dalam keadaan terketar-ketar ketakutan, al Musta'shim melambakkan di hadapan Hulagu kotak-kotak batu permata dan barang-barang berharga. Kesemua itu tidak dirampas oleh Hulagu kecuali terus diserahkan kepada mereka yang hadir pada masa itu.

Selepas mendapatkan harta yang berada di atas bumi, Hulagu perintahkan Musta'shim mengeluarkan harta yang tersembunyi di dalam bumi (tanah) pula.

Khalifah bukan sahaja mengaku malah membawa mereka keluar ke halaman istana. Rupa-rupanya apabila halaman itu digali, ditemui sebuah kolam besar yang penuh dengan emas merah, yang kesemua dalam bentuk jongkong dengan setiap satunya mempunyai berat 100 mitsqal (468 gram). Terdapat beribu-ribu jongkong emas seperti itu yang selama ini tersembunyi di dalam tanah.

Kata Al Ghazali, memang sudah selayaknya khalifah terakhir dinasti Abbasiah itu menerima penghinaan daripada Hulagu.

Hulagu pun sangat hairan bagaimana seorang khalifah dapat memiliki seluruh harta yang bertimbun-timbun dan bersikap kikir (kedekut dan tamak) terutama kepada para tenteranya sendiri.

(Sebelum ini diceritakan bagaimana tentera kerajaan Abbasiah tidak dihirau, ditahan gaji mereka oleh khalifah sehingga mereka terpaksa meminta-minta di hadapan masjid dan pasar).

Kisah dan pengajaran ini diambil dari Bab 7 - Menulis Ulang Sejarah dalam buku yang sangat 'terkehadapan' sifatnya ini.


Sejarah

Pentingnya kajian dan penulisan sejarah kerana Al Ghazali mendefinisikan sejarah umpama orang tua yang menceritakan pengalamannya kepada anak-anak untuk menjamin masa depan mereka.

Sebab itu orang tua itu harus bijak dan cerdik, sehingga nasihat dan pesanan-pesanannya bermanfaat.

Buku ini merupakan terjemahan yang sangat baik oleh Nur Hadi Ihsan dari sebuah karya agung Al Ghazali bertajuk: Turatsuna al Islami Fi Mizan Al Syar Waal Aql.

Al Ghazali atau nama sebenar Muhammad Al Ghazali Al Saqq dilahirkan di al Buhaira Mesir. Seorang ulama Islam tersohor dan antara anak muridnya yang terkenal termasuklah Dr. Yusuf Al Qaradawi.

Sebagai salah seorang cendekiawan Islam yang terulung dalam abad ke 20, beliau tidak terlepas menghadapi saat-saat yang sukar dan sangat mencabar disebabkan perjuangannya yang tidak disenangi terutama oleh pihak penguasa negara.

Pernah ditangkap dan disumbatkan ke penjara Thurroh bersama As Syahid Imam Hassan Al Banna. Ketika dalam penjara, beliau sering meniupkan semangat perjuangan kepada rakan-rakan dalam pertubuhan Islam ternama, Ikhwan Muslimin.

Mentor

Kita jangan membaca buku kerana hanya ia ditulis oleh salah seorang mentor atau pemimpin dalam pertubuhan yang kurang mendapat tempat di hati kalangan sesetengah pihak berkuasa dan kuasa-kuasa Barat.

Ini kerana dalam kesemua 10 bab dalam buku ini umpama butiran-butiran mutiara yang sangat berharga buat kita sebagai pembaca untuk menginsafi diri, mengakui kelemahan diri dan ummah serta membuatkan kita sangat terfikir akan kebenaran-kebenaran dari kata-kata al-Ghazali itu.

Bab-bab yang mencakupi segala genap aspek kehidupan terutama ilmu pengetahuan, pendidikan, dakwah, bidaah, ijtihad, sunnah, bahasa dan kesusasteraan yang kesemua mempunyai kepentingan dalam soal agama, sosial, ekonomi, politik dan sebagainya.

Ini kerana kata Al Ghazali suasana keagamaan Islam dewasa ini dilitupi oleh sikap kaku dan beku serta dikotori oleh pelbagai penyakit dan sikap yang buruk. Suasana yang sangat jauh dari suasana yang digambarkan oleh al-Quran, iaitu suasana yang aktif, dinamik dan produk (muka surat 43).

Malah Al Ghazali memperjuangkan hak-hak wanita dalam Islam. Kita boleh membaca kemarahan beliau apabila ada pihak yang memperlekehkan kaum itu bersandarkan hukum-hukum yang kononnya dari al-Quran dan sunnah.

Terlalu banyak persoalan yang menjadi kebimbangan Al Ghazali mengenai umat yang beliau sayangi ini. Malah beliau memberi pelbagai jawapan apabila umatnya difitnah dan dipandang sinis oleh mereka yang berniat jahat terhadap Islam.

Dalam buku ini beliau menyenaraikan pelbagai pembaharuan bagi mengembalikan umat Islam kepada landasan yang sebenar. Senarai itu tidak bermaksud pembaharuan kepada satu ajaran Islam yang baru.

Tetapi kita perlu sedar bahawa dunia lain, iaitu dunia yang jauh dari petunjuk wahyu tidak pernah diam.

No comments: