Like Blog Ini...

Friday, February 26, 2010

Tip cemerlang Bahasa Arab

Nabi Muhammad ialah contoh penutur Bahasa Arab yang terbaik. Walaupun baginda seorang nabi, rasul, berbangsa Arab dan lahir di Mekah, baginda turut belajar bahasa Arab sejak kecil. Persoalannya, bagaimana dengan kita? Sehubungan itu sepatutnya kita perlu belajar Bahasa Arab untuk memahami al-Quran dan al-hadis.

Sempena Maulidur Rasul, penulis bersama dua perunding motivasi iaitu Dr. Mohd. Khalil Nordin dan Dr. Wan Hassan Wan Ahmad mengajak sesiapa yang ingin mengenali tokoh agung tersebut dengan menulis dan menerbitkan sebuah buku sirah Muhammad Rasulullah yang berwarna-warni.

Antara keistimewaannya, bentuknya sama seperti pasport Malaysia.

Buku sirah berbentuk pasport ini sesuai dijadikan bahan pengajaran & pembelajaran, hadiah, modul kursus dan bahan bacaan sempena sambutan Maulidur Rasul.

Kini, Bengkel bahasa Arab PM (penting & mudah) diadakan di seluruh Malaysia. Ia dilakukan sebagai melaksanakan gagasan '1 Malaysia Boleh berbahasa Arab'.

Setiap peserta hanya perlu membayar kos bahan berwarna-warni (potongan 33%) dan mereka akan memperoleh khidmat nasihat selama empat jam secara percuma. Pihak yang berminat sama ada kerajaan, swasta ataupun individu boleh menganjurkan bengkel selama empat jam ini di tempat mereka. Memandangkan sambutan yang amat menggalakkan, tempahan bengkel adalah berdasarkan siapa dulu dia dapat.

Program: Bengkel Penyediaan Bahan Bahasa Arab 1 Malaysia Mulai 2011 (kali ke-4)

Tarikh: 24 hingga 27 Feb. 2010 (Rabu hingga Sabtu)

Masa: 8.30 pagi -7 malam

Tempat: Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.

Peserta: Pensyarah, guru, penerbit, pereka hiasan, editor, penulis dan pelukis.

Program : Bengkel Bahasa Arab PM

Tarikh: 28 Feb. 2010 (Ahad)

Masa: 8.30 pagi -1.00 tengah hari

Tempat: SMKA Slim River, Perak.

Peserta: Pelajar tingkatan 3

No comments: