Like Blog Ini...

Saturday, February 13, 2010

Tip cemerlang Bahasa Arab

* CINTA dan insan tidak boleh dipisahkan. Insan perlu bercinta dan dicintai. Tanpa cinta, hidup tidak bermakna. Pertamanya, kita wajib mencintai Allah. Kita mulakan sesuatu dengan lafaz "dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang." Daripada 99 nama-Nya, Allah mengutamakan dua nama ini. Sehubungan itu, marilah kita hidup dengan penuh kasih sayang.

* Untuk mahir berbahasa Arab, kita mesti mencintai Bahasa Arab. Bahasa Arab bukan pilihan manusia, tetapi ia adalah pilihan Allah. Jadi, bahasa Arab adalah bahasa yang paling mudah kerana Allah yang Maha Mengetahui telah memilihnya untuk kita. Oleh kerana Allah sayang kepada kita, sudah tentulah Dia memilih bahasa yang paling mudah untuk hamba-Nya.

* Tahniah kepada SM Agama al al-Iughah dan kepada semua pelajarnya pada 14 Januari, 6 Februari dan 7 Februari lalu. Program B Arab PM (penting & mudah) ini disertai oleh seramai 700 orang pelajar dan 20 orang guru. Tahniah kepada Pengetua, Datin Rohani Hakim, Ustazah Romilah Amir Hamzah, jawatankuasa penganjur dan para peserta yang begitu bersemangat untuk menguasai bahasa al-Quran.

* Kini, Bengkel bahasa Arab PM diadakan di seluruh pelosok Malaysia. Ia dilakukan sebagai melaksanakan gagasan "1 Malaysia Boleh berbahasa Arab". Setiap peserta hanya perlu membayar kos bahan berwarna-warni (potongan 33 peratus) dan mereka akan memperoleh khidmat nasihat selama empat jam secara percuma. Mana-mana pihak sama ada kerajaan, swasta ataupun individu yang berminat boleh menganjurkan bengkel selama empat jam ini di tempat mereka. Memandangkan sambutan yang amat menggalakkan, tempahan bengkel adalah berdasarkan siapa dulu dia dapat.

Program : Bengkel Penyediaan Bahan B Arab 1 Malaysia Mulai 2011

Tarikh : 8 Feb hingga 12 Feb 2010 (Isnin hingga Jumaat)

Masa : 0800 pagi -1000 malam

Tempat : Hotel Quality, Shah Alam, Selangor.

Peserta : Pensyarah, guru, penerbit, pereka hiasan, editor, penulis dan pelukis.

Program : Bengkel Bahasa Arab PM

Tarikh : 18 Feb 2010 (Khamis)

Masa : 0830 pagi -1.00 tenghari

Tempat : Sekolah Menengah Raja Dr Nazrin, Kampung Gajah, Perak.

Peserta : 410 pelajar tingkatan 1 hingga 5.

No comments: