Like Blog Ini...

Friday, February 26, 2010

Sambutan Maulidur Rasul meriah

PUTRAJAYA 26 Feb. - Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 1431H/2010 yang bertemakan 'Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah' di sini disambut meriah dengan penyertaan 106 kontinjen perarakan melibatkan 6,979 orang peserta.

Uniknya pada tahun ini, selepas perarakan berlangsung bermula di Istana Kehakiman hingga ke Dataran Putra, majlis diteruskan di Masjid Putra sebagai simbolik bagi mengingati perjuangan Nabi Muhammad SAW menyampaikan risalah kepada umat Islam.

Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah turut berkenan ke majlis tersebut.

Turut sama memeriahkan majlis ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalan beliau, Tan Sri Muhyiddin Yassin ditemani isteri masing-masing.

Di Kota Kinabalu, Yang Dipertua Negeri Sabah, Tun Ahmadshah Abdullah mengetuai perarakan Maulidur Rasul peringkat negeri bersama lebih 5,000 umat Islam bermula dari Padang Merdeka ke Wisma Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS).

Di Pulau Pinang, sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri yang diadakan di Dewan Sri Pinang di sini disambut dengan kehadiran lebih 2,500 umat Islam dari seluruh negeri.

Majlis yang disempurnakan oleh Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas itu dimulakan pada pukul 8 pagi dengan perarakan masuk 55 kontinjen dari pelbagai agensi kerajaan dan swasta yang diketuai Timbalan Ketua Menteri I, Mansor Othman.

Di Kuala Terengganu, sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri yang diadakan di Stadium Negeri dekat sini disambut meriah dengan kehadiran lebih 5,000 umat Islam dari seluruh negeri.

Sambutan tersebut turut dimeriahkan dengan acara perarakan yang dimulakan seawal pukul 8 pagi melibatkan 3,855 peserta.

Sementara itu di Taiping, Sultan Perak, Sultan Azlan Shah serta Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun berkenan berangkat ke sambutan Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Perak di Dataran Perbandaran Taiping.

Sambutan itu, turut disertai kira-kira 3,000 orang mewakili pelbagai agensi kerajaan, swasta, sekolah dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hadir pada majlis itu.

Di Johor Bahru, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar melahirkan kekesalan terhadap sikap 'kaki judi' di negeri ini yang tidak mempunyai perasaan malu sehingga sanggup melakukan perbuatan syirik untuk mengejar kemewahan.

Baginda bertitah pada sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri di Masjid Sultan Abu Bakar, di sini hari ini.

Di Melaka, sambutan Maulidur Rasul bagi memperingati keputeraan Nabi Muhammad SAW peringkat negeri disambut seluruh masyarakat Islam di negeri ini.

Acara kemuncak sambutan itu apabila kira-kira 8,000 umat Islam melibatkan 137 kontinjen berarak dari Stadium Fatimah, Bukit Serindit berakhir di Kompleks Al-Azim dan ia turut disertai Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob dan isteri, Toh Puan Zurina Kassim bersama Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan isteri, Datin Seri Asmah Abd. Rahman.

No comments: