Like Blog Ini...

Wednesday, May 30, 2012

Garmin Nuvi 2575R : Teknologi navigasi pantas

Oleh ABD. HALIM HADI

AGAK melucukan apabila ada beranggapan mereka akan sesat lebih jauh dengan menggunakan sistem penentu kedudukan global (GPS).

Malah ada yang sanggup memandu sambil mengintai alamat atau turun daripada kenderaan untuk bertanyakan arah. Cara itu tidak lagi sesuai terutamanya untuk pemanduan di bandar-bandar besar.

Keraguan terhadap peranti GPS memang berlaku, apatah lagi dengan kebanjiran pelbagai jenis alat seumpama itu di pasaran sekarang.

Tidak dinafikan pengguna kadang-kala boleh tersilap produk sehingga menyusahkan perjalanan.

Ramai juga yang tidak mahu mendapatkan GPS kerana sekadar cukup dengan perisian navigasi yang disediakan pada telefon pintar masing-masing. Padahal keupayaan perisian itu tidak sepintar dan sepantas peranti GPS sebenar.

Garmin merupakan antara nama yang paling disegani di dunia dalam penghasilan peranti GPS.

Dengan pemetaan yang lengkap, data berkemas kini, maklumat pemanduan yang terperinci dan persembahan antara muka mudah digunakan, ia jarang mengecewakan.

Pengalaman saya menggunakan Garmin ketika mengikuti pengembaraan jarak jauh merentasi Asia Tengah dan Eropah sebelum ini cukup meyakinkan.

Garmin baru-baru ini tampil dengan produk terbaru iaitu Nuvi 2575R. Ia menawarkan sistem navigasi pemanduan hebat melalui teknologi yang diperkemaskan dengan inovasi terkini seperti rakaman kamera video mudah alih berdefinisi tinggi, penerimaan siaran televisyen analog dan teknologi pengecaman suara untuk menentukan arahan.

Di negara ini, alat yang didatangkan dengan perisian peta Malsings itu menjanjikan navigasi lengkap dan selesa untuk pemanduan di Malaysia dan Singapura.

Bagi penggunaan di luar negara, peta-peta boleh diperolehi pada harga yang berpatutan secara dalam talian.

Selain maklumat perjalanan seperti kelajuan, pengiraan jarak perjalanan, jarak destinasi dituju dan amaran had laju yang disediakan dengan jelas, alat ini juga memberi arahan bersuara (bahasa Melayu dan Inggeris) dengan cukup jelas. Kemudahan navigasinya juga menyediakan gambar sebenar di laluan-laluan yang melibatkan persimpangan bagi memudahkan pengguna mengecam persekitaran.

Nuvi 2575R memberikan arahan dan maklumat yang tepat melalui pengesanan satelit.

Selain navigasi yang cekap, alat yang boleh digunakan selama dua jam setengah selepas dicaj penuh ini juga berupaya mengesan kedudukan lokasi-lokasi penting yang terletak berhampiran seperti pam minyak, restoran, kemudahan awam seperti sekolah, hospital, balai polis dan sebagainya.

Ia turut dilengkapi fungsi Bluetooth yang membolehkan pengguna menghubungkannya dengan telefon bimbit untuk menikmati kemudahan panggilan lepas tangan (handsfree).

Teknologi tanpa wayar dengan mikrofon yang terbina di dalam serta pembesar suara dapat memastikan pemanduan mereka yang sentiasa menggunakan telefon lebih selamat.

Selain itu, alat ini juga dilengkapi fungsi pra-tonton laluan melalui mod pengiraan perjalanan yang sesuai mengikut pilihan. Dengan cara ini, pengguna boleh 'tiba' ke destinasi sebelum perjalanan dimulakan.

No comments: