Like Blog Ini...

Friday, May 25, 2012

Kempen Ramadan MRA

Oleh MOHD. SHAH CHE AHMAD

BAGI menjayakan usaha murni menabur bakti kepada sesama Islam yang ditimpa musibah di seluruh dunia, Malaysian Relief Agency (MRA) menganjurkan Kempen Ramadan 1433.

Kempen bertemakan Dekat Di mata, Lekat Di hati itu diadakan bagi mengumpul dana untuk disumbangkan kepada golongan yang memerlukan sama ada dalam dan luar negara.

Presidennya, Datuk Dr. Abdul Razak Kechik berkata, kempen kali ini mensasarkan peningkatan jumlah keluarga dan masyarakat yang bakal dibantu memandangkan keadaan umat Islam global yang semakin kritikal.

"Melihat nasib malang yang menimpa umat Islam di seluruh dunia termasuk negara ini, MRA sekali lagi tampil menganjurkan Kempen Ramadan 1433 bagi mengumpul dana untuk disalurkan kepada mereka yang memerlukan.

"Sedang kita enak menikmati pelbagai makanan untuk berbuka di negara ini bersempena bulan Ramadan yang bakal tiba, tetapi keadaan umat Islam lain di serata dunia tidak tahu apa untuk dimakan dan hanya menahan kelaparan setiap hari.

"Oleh itu, MRA menyeru kepada seluruh umat Islam di negara ini untuk sama-sama menghulurkan bantuan kepada golongan yang tidak berkemampuan ini bagi meringankan bebanan yang mereka hadapi," kata pada sidang akhbar di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Turut hadir, Pengarah Eksekutif MRA, Mohd. Shahrulazilan Said.

Tambah Abdul Razak, antara negara yang telah dikenal pasti untuk disalurkan sumbangan adalah Somalia, Pakistan, Indonesia, Thailand, Kembaja, Vietnam, Afghanistan, Sri Lanka, Myanmar dan Palestin.

"Tahun lalu kita berjaya mengumpulkan lebih RM100,000 dan telah disalurkan kepada mereka yang memerlukan. Pada tahun ini, kita mensasarkan kutipan sebanyak RM300,000 untuk meningkatkan bantuan kepada golongan sasaran," katanya.

Sementara itu, Mohd. Shahrulazilan berkata, sumbangan kali ini berupa pek makanan, majlis berbuka puasa, program mengimarahkan masjid, membaiki masjid dan sumbangan umum.

"Diharap dengan jasa baik masyarakat negara ini menghulurkan bantuan dapat membantu golongan yang kurang bernasib baik di seluruh dunia ini untuk menjalani ibadah Ramadan dengan sempurna dan menyambut kedatangan Aidilfitri dengan penuh kegembiraan," katanya.

Orang ramai yang ingin memberi sumbangan boleh berbuat demikian dengan menyalurkan kepada Malaysian Relief Agency (MRA) di akaun Maybank Berhad, 564098206365 atau mendapatkan maklumat lanjut di www.mra.my.

No comments: