Like Blog Ini...

Wednesday, May 30, 2012

Nasi beriani sejuk beku

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA

Nasi beriani kambing.

SEBUT sahaja beriani, ramai yang terbayang nasi beraroma harum dengan pelbagai pilihan lauk yang enak seperti ayam, daging lembu, kambing mahupun ikan.

Ternyata menu yang berasal dari Johor itu mampu memikat sesiapa sahaja. Malah antara lauk yang menjadi pilihan ramai sudah pastinya kambing.

Ini mungkin kerana tekstur dagingnya lebih lembut dan manis di samping rasa yang istimewa.

Justeru tidak hairanlah daging kambing semakin mendapat tempat di hati masyarakat tempatan.

Memandangkan nasi beriani turut memenuhi cita rasa masyarakat tempatan, AYS Sdn. Bhd., pengeluar produk lauk sedia dimakan sejuk beku halal jenama Sri Kulai telah mengeluarkan satu lagi produk terbarunya iaitu nasi beriani kari kambing.

Walaupun kombinasi kedua-dua menu tersebut sudah berada di pasaran, tetapi tidak bagi produk lauk sedia dimakan sejuk beku.

Hanya perlu dipanaskan di dalam ketuhar gelombang mikro selama empat minit, ia sudah pasti sedia untuk dihidangkan.

Menurut Pengurus Teknikalnya, Siti Hamidah Ahmad, Sri Kulai sebelum ini telah menawarkan pelbagai rangkaian lauk dan juga masakan sedia dimakan.

Oleh yang demikian menu baru tersebut merupakan kepelbagaian pilihan kepada pengguna selain menu-menu yang sedia ada.

"Dengan adanya nasi beriani kari kambing ini, ia memberi satu lagi pilihan kepada pengguna untuk menikmati satu lagi hidangan yang sentiasa menjadi pilihan.

"Bukan itu sahaja, malah dengan adanya menu ini, anda boleh menikmati hidangan dalam masa kurang daripada lima minit.

"Pada masa yang sama, anda boleh menikmatinya di rumah sambil berehat atau bersantai bersama ahli keluarga yang lain," ujarnya ketika ditemui di salah satu cawangan Sri Kulai di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tambahnya lagi, kesemua produk berjenama Sri Kulai sebenarnya telah dimasak dan ia hanya memerlukan sedikit pemanasan sebelum menikmatinya.

Katanya lagi, makanan sejuk beku itu adalah kategori baru dalam industri makanan halal Malaysia malah produk-produk sebelum ini nampaknya telah mula dapat diterima ramai.

Malah nasi beriani kari kambing sejuk beku ini dilihat satu pembaharuan dalam industri pembuatan makanan hari ini.

No comments: