Like Blog Ini...

Wednesday, May 30, 2012

Optimus UI 3.0 : Kuasa antara muka pintar

Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN

DALAM perlumbaan membangunkan produk telekomunikasi moden hari ini, syarikat-syarikat teknologi cuba mencari pelbagai kelainan dalam usaha menambat hati pengguna.

Mengambil contoh pendekatan yang diambil oleh LG Electronics (LG), fokus diberikan terhadap persembahan antara muka (UI) pada peranti selular pintar mereka.

Untuk itu, syarikat berkenaan telah memperkenalkan ciri paparan UI terbaru dikenali sebagai Optimus UI 3.0 pada gajet telekomunikasi yang dipacu oleh sistem operasi Android Ice Cream Sandwich.

Antara kelebihan yang ditawarkan adalah seperti aplikasi Quick Memo dan fungsi membuka kunci unik sebagai menawarkan pengalaman operasi terbaik untuk pengguna moden hari ini.

Menerusi Quick Memo, ia membenarkan pengguna mencatat sebarang maklumat pada skrin telefon pintar mereka dengan hanya menggunakan jari.

Di samping itu, melaluinya juga, pengguna boleh mengakses terus kepada rangkaian laman web sosial media, menghantar mesej dan e-mel secara lebih mudah dan lancar.

Menurut Pengarah Urusan LG Electronics (M) Sdn. Bhd., HK Kwon, langkah memperkenalkan UI terbaru itu adalah sebagai membezakan keunikan produk LG dengan telefon pintar keluaran syarikat lain.

"Ini kerana keselesaan pada paparan UI memberi kesan cukup besar dalam pengoperasian dan kelancaran sesebuah produk telefon bimbit pintar hari ini,'' jelasnya.

Optimus UI 3.0 telah pun tersedia pada produk telefon pintar model LG Optimus LTE II yang dilancarkan di Korea minggu lalu selain bakal dilengkapi pada model LG Optimus 4X HD bermula Jun depan.

No comments: