Like Blog Ini...

Wednesday, May 30, 2012

Jangkitan bakteria punca ruam

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA

KULIT bayi yang halus sememangnya memerlukan penjagaan yang rapi dan lembut kerana ia mudah mengalami keradangan berbanding kulit orang dewasa.

Selain itu, kulit bayi juga sangat sensitif dengan keadaan persekitaran. Malah, kajian membuktikan bahawa kulit bayi adalah paling sensitif selain lebih nipis, kurang pigmentasi dan mempunyai kadar kelebatan kelenjar peluh yang tinggi.

Tinjauan yang dilakukan melalui Huggies School of Skin Health 2012 jelas menunjukkan 100 peratus ibu-ibu di Malaysia percaya, kesihatan kulit bayi mereka adalah penting dan daripada jumlah tersebut 81 peratus ibu pula menamakannya sebagai perkara paling penting bagi mereka sebagai ibu.

Tidak dinafikan, ramai ibu-ibu beranggapan ruam lampin terhasil akibat lampin pakai buang yang digunakan.

Tetapi hakikatnya masalah tersebut boleh dielakkan. Apa yang perlu dilakukan hanyalah mengamalkan tabiat kebersihan yang baik untuk mengekalkan kulit bayi yang sentiasa bersih dan kering serta mengelakkan barangan yang boleh menambahkan lagi kegatalan kulit.

Dalam pada itu, menurut Pakar Perunding Kanak-Kanak, Dr. Yong Junina Fadzil, masalah ruam lampin biasanya terjadi apabila jangkitan bakteria dan kulat ataupun disebabkan alahan kulit.

Tambah beliau, walaupun ia bukanlah penyakit berbahaya, namun terdapat sebahagian daripada ruam boleh menjadi serius.

"Ruam lampin merupakan masalah kulit yang paling kerap dialami oleh kebanyakan anak kecil khususnya bayi.

"Ia lazimnya berlaku di sekitar bahagian yang ditutupi seperti punggung, kelangkang, paha dan kemaluan. Ia amat menyakitkan.

"Kulit di sekitar bahagian-bahagian tersebut akan berbintik-bintik kemerahan dan merengsakan bayi dan ruam lampin boleh sembuh dengan sendiri jika kita sebagai ibu mengamalkan penjagaan kulit bayi dengan betul," ujarnya ketika ditemui pada majlis memperkenalkan produk terbaru Huggies, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Berbicara lanjut mengenai masalah tersebut, Dr. Yong memberitahu bahawa ruam lampin yang tidak serius akan beransur pulih dalam masa dua hari sahaja.

Sekiranya ia mengambil masa dalam seminggu atau lebih untuk sembuh, ini bermakna ruam lampin yang dihadapi bayi tersebut boleh dikategorikan sebagai serius.

Katanya lagi, terdapat banyak punca yang menyebabkan berlaku ruam lampin di kalangan bayi.

Antaranya pemakaian lampin dalam tempoh yang terlalu lama dan dibiarkan bersama air kencing.

Ammonia yang dihasilkan air kencing akan mengganggu lapisan perlindungan kulit bayi dan menyebabkan kulit menjadi kemerah-merahan.

Selain air kencing, najis bayi terutama yang cair juga penyebab terjadinya ruam lampin.

Najis sebenarnya amat berbahaya kepada kulit bayi kerana ia terhasil daripada makanan bayi dan juga ubat-ubat tertentu yang diberikan kepada mereka.

Punca lain ialah bahan kimia yang terdapat dalam sabun mandian bayi.

Ketika ditanya peratusan jantina bayi yang lebih kerap terkena ruam lampin, jelas Dr. Yong, tiada mana-mana kajian menunjukkan bayi lelaki atau perempuan yang lebih kerap mengalami ruam lampin.

Tetapi pada pendapatnya, jika dilihat daripada sistem anatomi badan, bayi perempuan yang akan lebih kerap mengalami masalah ini.

Berbalik kepada tinjauan 'Huggies School of Skin Health 2012, hasilnya turut mendapati 70 peratus ibu melaporkan bayi mereka pernah mengalami masalah kulit termasuk ruam lampin.

Dalam masa yang sama disebabkan masalah tersebut, sebanyak 80 peratus ibu-ibu tidak lelap tidur sementara 60 peratus lagi tidak dapat menumpukan kepada pekerjaan atau tugas harian.

Tinjauan tersebut turut mendapati 86 peratus ibu bimbang masalah kesihatan kulit bayi mereka akan terjejas dalam jangka masa panjang.

Manakala 84 peratus pula berkata mereka terasa ingin menangis apabila bayi menangis kesakitan.

Bagi mengatasi masalah tersebut, Huggies menghasilkan rangkaian baru lampin yang terbukti secara klinikal dapat membantu menghalang ruam lampin.

Ibu-ibu diharapkan agar tidak membiarkan lampin bayi dalam keadaan basah dan rajinlah untuk menukarnya.

1 comment:

Mursila Mustaffa said...

Salam. Utk mommies yg anaknya ekzema or sensitive skin, boleh try Tropika Baby Skin Care products. Produk natural mesra alam, based on minyak kelapa dara or virgin coconut oil. Bebas bahan kimia, bebas steroids, bebas parabens & bebas SLS. Alhamdulillah good feedback from satisfied moms. Ni produk keluaran bumiputera, halal & plg penting harganya affordable.

For for info boleh visit website http://www.tropikababies.blogspot.sg/ ataupun FB - Tropika VCO & Medela Swing Maxi.

Harap dapat membantu :)