Like Blog Ini...

Tuesday, January 27, 2009

Minggu Palestin Masjid As-Salam

Oleh ZUARIDA MOHYIN

SEMENJAK tercetusnya pencerobohan tentera Israel ke atas wilayah Gaza pada 27 Disember lalu, Malaysia adalah antara negara yang bukan sahaja bersuara lantang menentang keganasan yang tidak berperikemanusiaan rejim zionis itu.

Malah keprihatinan rakyat Malaysia terbukti menerusi pelbagai tindakan seperti penganjuran demonstrasi aman, penubuhan tabung atau dana bagi menyumbang bantuan dan terbaru usaha pemboikotan produk keluaran Israel dan sekutu kuat mereka, Amerika Syarikat.

Hakikatnya, semua usaha ini secara jelas menggambarkan kemarahan dan langkah berani negara dan rakyat kecil bumi Malaysia dalam menentang penindasan dan ketidakadilan bangsa Yahudi laknatullah itu.

Tersentuh dan terhiris dengan kesengsaraan yang dialami oleh umat Islam di Palestin,dibuktikan dengan inisiatif Masjid As-Salam Bukit Sentosa, Rawang, Selangor menganjurkan program Minggu Palestin bermula 12 Januari hingga 16 Januari lalu.

Pengarah Programnya, Romzi Ishak, 38, berkata program yang berlangsung di perkarangan masjid itu turut mendapat kerjasama Jamaah Islam Malaysia (JIM) Hulu Selangor serta surau-surau sekitar Bukit Beruntung dan Bukit Sentosa.

"Objektif penganjuran program ini adalah untuk menimbulkan kesedaran, menyatakan sokongan serta menyuarakan bantahan terhadap pencabulan hak-hak kemanusiaan rakyat Palestin.

"Lantaran itu, sepanjang tempoh berlangsungnya program ini pihak kami sentiasa memastikan bahawa setiap aktiviti yang dilaksanakan memenuhi hasrat murni itu. 

"Di samping melaksanakan solat hajat setiap malam, tabung-tabung sambungan turut disediakan, kuliah dan tazkirah dipastikan menyentuh isu Palestin serta mengadakan satu demonstrasi aman pada 16 Januari dan kemuncak acara ialah ceramah perdana," kata Romzi sewaktu dihubungi, baru-baru ini.

Katanya, kesemua ini adalah untuk menyampaikan mesej menyatakan solidariti masyarakat Islam kepada saudara kita di Palestin dan menentang kezaliman rejim Zionis Yahudi Israel. 

Tambahnya yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa JIM Hulu Selangor dan Masjid As-Salam, turut serta menggerakkan demonstrasi petang itu ialah kumpulan remaja yang menggelarkan diri mereka 'Serendah Rebel' yang dipimpin oleh Mejar (B) Mustafa Kamal. Hampir 500 penduduk menyemarakkan suasana perhimpunan.

Demonstrasi diadakan sebelum solat Jumaat telah dipimpin oleh ahli-ahli JIM Hulu Selangor iaitu Yang DiPertua, Ir. Ariffin Abd. Manaf, Kamarul Zaman dan juga Pak Ramley yang telah berucap dan menyampaikan kata-kata semangat dan maklumat kepada hadirin yang datang untuk bersolat Jumaat. 

Khutbah Jumaat pula telah disampaikan oleh Ustaz Dr. Mohd. Azhar Zailani yang merupakan Jawatan Kuasa Pusat Ulama JIM. Manakala pada sesi malam, berlangsungnya acara kemuncak ceramah perdana oleh wakil Aman Palestin Ustaz Mejar Nazdri Musman dari Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia.

"Ceramah Perdana Palestin ini merupakan siri kedua kepada siri ceramah pertama yang dibuat di Masjid An-Nur, Serendah. Ceramah malam itu bermatlamat memberi kefahaman yang jelas tentang isu Palestin agar dapat mengambil pendirian dan tindakan yang sepatutnya. 

"Majlis malam itu diteruskan dengan penyampaian cek kepada AMAN Palestin hasil daripada kutipan sumbangan program yang telah dijalankan di Serendah sebanyak RM8,000 oleh Pengerusi PERKIM Serendah, Ustaz Mohd. Fitri Abdullah. Manakala RM11,800 disampiakan oleh Nazir Masjid Bukit Sentosa, Haji Hassan Ariffin menerusi program seminggu yang dijalankan di Bukit Sentosa dan Bukit Beruntung, Selangor. Mejar Nazdri menerima sumbangan bagi pihak Aman Palestin.

No comments: