Like Blog Ini...

Monday, January 26, 2009

Masjid Cina dan sejarahnya

Oleh ZUARIDA MOHYIN


DALAM kita bertelingkah berkaitan isu pembinaan masjid Cina Muslim, seorang penulis dari negara China, Yusuf Liu Bao Jun menegaskan tidak ada apa yang perlu dikhuatiri serta berkeyakinan bahawa usaha ini adalah satu langkah positif sekiranya masjid berkonsep Cina direalisasikan di Malaysia.

Penegasan penulis bebas kelahiran daerah berautonomi Muslim di Zhang Jiachuan Hui, Wilayah Gansu, China ini bersandarkan penyelidikan terbaru beliau tentang kewujudan masjid-masjid berkonsep Cina di seluruh dunia.

Kata beliau, sebenarnya ramai mungkin tidak tahu bahawa sebuah masjid tertua di Malaysia yang diberi nama Masjid Besar (Big Mosque) telah dibina oleh seorang lelaki yang berasal dari negara China iaitu Song Shilin pada 1877, sebaik beliau memeluk agama Islam dengan menggunakan nama Shamusudin Song.

Legenda mengatakan Shamusudin terdampar di Melaka setelah kapalnya karam di Selat Melaka sebelum dia diselamatkan oleh orang Melayu. Sejak itu, dia menetap di Kampung Ulu dan kemudiannya berkahwin dengan perempuan tempatan Melayu selepas mengucap syahadah.

"Pada 1880, dia menjadi kaya hasil daripada perniagaan yang diusahakan dan berhasrat membina sebuah masjid. Dikatakan juga, sebahagian daripada bahan mentah untuk pembinaan masjid itu diimport dari China dan seni reka binaan masjid itu benar-benar dipengaruhi seni bina tradisi China. 

"Fenomena seni bina berciri Cina inilah yang akhirnya tersebar ke banyak masjid di Melaka," kata Yusuf Liu yang telah menghasilkan sembilan buku dalam tiga bahasa iaitu bahasa Inggeris, Melayu dan Cina.

Penulisan beliau banyak menyentuh perihal masyarakat Cina Muslim dan kebudayaan mereka.

Indonesia

Malah kata Yusuf Liu lagi, negara tetangga Malaysia seperti di Indonesia turut mempunyai beberapa masjid yang dibina oleh golongan Cina Muslim yang menetap di situ sejak pelayaran Laksamana Cheng Ho pada 1405. 

Dikatakan sumbangan orang Cina Muslim Indonesia juga agak menonjol dalam pembinaan masjid-masjid di beberapa bandar raya besar di negara itu. Menurut buku yang berjudul, Real Motherland tulisan Dardina Dardoxi, seorang ilmuwan Indonesia mengatakan terdapat tiga buah masjid yang dibina oleh orang Cina Muslim pada abad ke- 18 iaitu Masjid Juziyuam, Masjid Danparla dan Masjid Gelougute. Masjid Juziyuam dibina oleh seorang Cina Muslim bernama Tan Jin Wu dan Masjid Gelougute dibina oleh Tamien DosoSeeng pada 1785. 

"Apa yang saya ketahui di Jakarta sahaja terdapat empat masjid, antaranya Masjid Kebon Jeruk dan Masjid Lautze. Sementara di Surabaya terdapat sebuah masjid yang diberi nama Masjid Cheng Ho," jelasnya.

Malah katanya, merujuk buku Indonesia Daily (20 Mac 1990) menjelaskan Masjid Sumenapu yang terletak di Pulau Madla terbina pada 1763 oleh Liew Ping Er, seorang Cina Muslim sewaktu pemerintahan Dinasti Sumenapu. 

"Terdapat pagar agam yang bercat warna merah di Masjid Sumenapu di mana diketahui umum bahawa warna merah adalah warna kegemaran masyarakat Cina sebelum ditukar kepada warna putih dan kuning. Pun begitu, seni bina Cina masjid itu masih kekal hingga ke hari ini," kata Yusuf Liu.

Rusia

Di samping dua negara ini, beliau turut membuat penyelidikan di Rusia. Menariknya di negara blok komunis ini terdapat 40 buah masjid yang dibina oleh masyarakat Cina Muslim yang telah bermastautin di negara tersebut. Masjid-masjid ini terdapat di Uzbekistan, Kyrgyzstan, Turkmenistan dan Tajikistan.

Begitu juga lawatannya ke Thailand, Aceh, Arab Saudi, Hong Kong, Brunei, Laos dan Amerika Syarikat. 

Oleh itu, Yusuf Liu berkeyakinan usaha mendirikan sebuah masjid berseni bina Cina Muslim di tapak cadangan di Kuala Lumpur akan membawa banyak manfaat. Baginya, selain menjadi pusat penyebaran dakwah, ia sekali gus berperanan sebagai tarikan pelancong ke Malaysia.

No comments: