Like Blog Ini...

Wednesday, June 17, 2009

Gerakan dakwah kontemporari

Oleh SITI AINIZA KAMSARI

ADAKAH angka-angka ini menjadi ukuran kejayaan dalam senario dakwah Islam di Malaysia iaitu apabila sejak tahun 1990 sehingga 2007 seramai 108,830 rakyat bukan Islam di negara ini secara rasmi memeluk agama itu?

Konvensyen Pendakwah Negara anjuran bersama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat) yang diadakan selama dua hari di Kuala Lumpur baru-baru ini tentunya bukan bertujuan meraikan angka-angka itu.

Namun apa yang dapat kita saksikan konvensyen itu tidak sahaja menjadi medan pertemuan kepada semua pihak yang terlibat secara rasmi atau tidak dalam usaha-usaha dakwah Islamiah di negara ini. Ini apabila seramai 700 orang terdiri dari pelbagai individu pendakwah dan wakil-wakil pertubuhan kerajaan dan bukan kerajaan menghadiri majlis itu.

Tetapi satu konvensyen yang kadang kala untuk kita menelan kepahitan akan segala kelemahan dan kekurangan di samping cabaran dan halangan yang mewarnai satu usaha yang paling mulia di sisi agama ini.

Hakikat yang pahit itu terpaksa diakui kebenarannya apabila soal metodologi atau kaedah berdakwah kita kadang kala mungkin sudah tidak seiring dengan perubahan semasa.

Masih menggunakan cara yang lapuk dan jauh sekali dari mempunyai kekuatan ilmu dan hujah di saat semua pihak begitu berusaha untuk menguasai apa juga perkara termasuk, Islam itu sendiri!

Namun pelbagai aspek berjaya disentuh oleh para pembentang kertas kerja dan menjadi pelbagai maklumat berguna kepada para peserta. Ini termasuklah pendakwah-pendakwah saudara baru seperti Ann Wan Seng, Muhammad Fitri Abdullah dan Nicholas Sylvester @ Berry Muhammad Abdullah.

Penampilan mereka berjaya menarik minat para pendengar apabila mereka yang dianggap mewakili bangsa masing-masing terutama Cina (Buddha), India (Hindu) dan Sabah (Kristian) menceritakan pengalaman masing-masing dalam usaha menyebar dan mengukuhkan Islam di kalangan bukan Islam.

Sesi forum tersebut dihangatkan lagi oleh seorang lagi pendakwah yang juga saudara baru, Dr. Ridhuan Tee Abdullah selaku pengerusi forum.

Secara ringkasnya, mereka mendedahkan pelbagai perkara terutama perkara-perkara yang menjadi halangan dan cabaran dalam usaha mereka untuk berdakwah. Ini kerana umat manusia hari ini semakin kompleks sifatnya dan ini memerlukan para pendakwah supaya mengaturkan semula strategi mereka bagi memikat kalangan bukan Islam ini tadi.

Tokoh pendidik negara, Profesor Dr. Sidek Baba dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pula menyampaikan kertas kerja yang bertajuk Manhaj Uslub Atau Jalur Dakwah Semasa.

Ia antara lain menekankan supaya kejayaan para pendakwah untuk berdakwah di negara ini tidak sahaja mencontohi perjuangan dakwah seperti mana yang dijayakan oleh Nabi Muhammad SAW tetapi perlu mempunyai manhaj kita sendiri.

Manhaj itu adalah Manhaj Malizie atau dakwah mengambil pendekatan cara ala Malaysia kerana orientasi masyarakat negara ini yang berbilang kaum.

Jakim turut menyampaikan kertas kerja yang bertajuk Perkembangan Dakwah Di Malaysia: Pengalaman Jakim dan Peranan Semasa yang disampaikan oleh Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Jakim, Othman Mustapha.

Konvensyen yang dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom turut disemarakkan dengan pembentangan kertas kerja yang tokoh atau ulama yang tidak asing lagi, iaitu Dr. Uthman El Muhammady.

Pelbagai aliran

Beliau mendedahkan pelbagai aliran atas nama agama atau sebaliknya yang menjadikan dunia dakwah semakin rumit untuk dilalui oleh para pendakwah dalam kertas kerja yang bertajuk Gerakan Pemikiran Aliran Baru Masa Kini dan Cabarannya kepada Ummah.

Ini diikuti pembentangan kertas kerja terakhir yang disampaikan oleh pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Hasnan Kasan dengan tajuk Pluralisme Agama: Satu Penilaian.

Namun perasmian Saluran Radio Malaysia Jakim yang dikenali sebagai SALAM FM di konvensyen itu menyuntik lagi semangat para pendakwah.

Melalui saluran di gelombang FM91.1 mHz untuk kawasan sekitar Lembah Kelang itu para pendengar mempunyai alternatif media baru untuk mengikuti pelbagai mesej dakwah mengikut kesesuaian terutama mengikut bahasa etnik masing-masing.

Walaupun berlangsung selama dua hari, konvensyen itu begitu pada padat dengan pelbagai maklumat. Sekali gus mampu memberikan nafas baru atau kesegaran bagi umat Islam di negara ini sebagai umat pendakwah.

Antara yang turut hadir di konvensyen itu ialah Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohammad Sheikh Abdul Aziz dan Presiden Muafakat, Profesor Emeritus Datuk Dr. Osman Bakar.

No comments: