Like Blog Ini...

Monday, February 13, 2012

Buat program pikat orang muda

Oleh MOHD. SHAH CHE AHMAD

TOKOH ulama tersohor dunia, Imam Al-Ghazali pernah menyebut: "Apabila hendak melihat wajah negara pada masa hadapan, lihatlah generasi mudanya pada hari ini."

Kedengaran agak ringkas, namun mutiara kata penuh makna itu memberi pengajaran yang sangat mendalam dan berharga.

Bukan sekadar ungkapan di bibir, malah ia turut menjadi salah satu ukuran masyarakat serta pakar sosial dalam menganalisis perkembangan negara pada masa akan datang.

Perkembangan semasa menjadikan segala urusan harian menjadi semakin mudah, ringkas dan cepat. Komunikasi yang dulunya diutus melalui surat mengambil masa sehingga hampir seminggu, kini boleh dikirim dalam tempoh kurang daripada lima saat.

Tidak ketinggalan dalam proses penyebaran dakwah. Segala kemajuan teknologi dunia menjadikan urusan penyebaran dakwah lebih mudah dan meluas untuk disampaikan kepada masyarakat.

Statistik terkini menunjukkan hampir 45 peratus bilangan penduduk di Malaysia terdiri daripada golongan belia. Belia di Malaysia adalah mereka yang berusia antara 12 hingga 40 tahun.

Justeru, golongan tersebut adalah kumpulan majoriti di negara ini. Sekali gus penyumbang tenaga utama dan terbesar dalam proses pembangunan dan pembinaan tamadun negara sehingga mereka disifatkan sebagai aset negara.

Potensi diri dan segala idea baru yang ada dalam minda belia yang lahir pada zaman teknologi dan maklumat itu sangat diharapkan oleh negara. Lebih-lebih lagi untuk mencetuskan perubahan di samping meneruskan wawasan jangka masa panjang negara.

Namun, apa yang dibimbangi, apabila membicarakan mengenai remaja, kini ia lebih sinonim dengan konotasi perbuatan negatif dan gejala sosial yang tidak berfaedah.

Sehingga suatu tahap, ada yang menganggap belia hanya golongan yang mencetuskan masalah dan kekecohan dalam masyarakat.

Jika benar fenomena negatif itu terus berlaku, sejauhmanakah jaminan kita terhadap masa depan negara. Adakah hasrat negara untuk meletakkan Malaysia setaraf dengan negara-negara maju dunia akan tercapai?

Pelbagai program berunsur keagamaan dilihat semakin pelbagai dan meluas diadakan melalui pelbagai medium. Hanya menanti sambutan daripada golongan yang menjadi harapan negara ini untuk menerimanya atau tidak.

Naib Yang Dipertua 1, Persatuan Ulama Malaysia, Prof. Madya Dr. Fauzi Deraman berkata, Islam turut menyentuh peranan dan tanggungjawab remaja dalam kehidupan manusia dengan mengurniakan mereka kelebihan tersendiri.

Ini bertepatan dengan firman Allah SWT bermaksud: Sesungguhnya kami telah memuliakan anak-anak Adam dan mengangkat mereka di dataran dan lautan dan memberi rezeki yang baik dan melebihkan mereka dari kebanyakan makhluk yang Kami ciptakan dengan kelebihan yang sempurna. (al-Israk: 70)

Oleh itu, menurut beliau, aktiviti kemasyarakatan serta program agama secara santai dan adalah formula untuk memikat golongan belia menyertainya.

Ini secara tidak langsung dapat membentuk kembali jiwa mereka agar menyedari tanggungjawab kepada masyarakat.

"Belia masa kini lebih suka kepada sesuatu pengisian yang menyeronokkan seperti hiburan, permainan dan sebagainya. Oleh itu, kita perlu bijak dalam menarik minat remaja bersesuaian dengan kemahuan mereka.

"Dengan cara ini, secara tidak langsung memberi pengajaran dan mendidik remaja untuk mengamalkan perkara yang berfaedah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Mega pada karnival Cinta Masjid di Masjid Saidina Hamzah, Kampung Batu Muda, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Karnival itu dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Turut hadir, Pengerusi TV AlHijrah, Tan Sri Dr. Mohd. Yusof Nor; Ketua Pegawai Eksekutif TV AlHijrah, Bukhari Che Muda dan Imam Masjid Saidina Hamzah, Awang Mamat.

Fauzi yang juga Timbalan Pengerusi Masjid Saidina Hamzah berkata, akhlak Rasulullah SAW dalam mendidik anak dan membentuk belia perlu dijadikan teladan serta diamalkan di negara ini.

Walaupun baginda merupakan pemimpin tertinggi negara pada masa itu, namun baginda tetap menghormati dan merendahkan diri melayan kanak-kanak dan juga belia.

Diceritakan, Anas bin Malik yang telah berkhidmat dengan Nabi SAW hampir 10 tahun sejak berumur 10 tahun berkata, beliau tidak pernah sekalipun mendengar Rasulullah SAW berkata, "mengapa kamu buat begitu," jika beliau melakukan sesuatu. Dan jika beliau tidak melakukan sesuatu perkara, Nabi Muhammad SAW juga tidak pernah bertanya, "mengapa kamu tidak melakukannya."

Menurut Fauzi, belia jika tidak dibimbing dan dilengkapi ilmu agama akan menyebabkan timbulnya pelbagai masalah yang lebih serius dan tidak dijangka pada masa depan.

"Semua pihak perlu bekerjasama dan proaktif dalam membentuk peribadi remaja serta menangani isu remaja yang kian berleluasa pada masa ini.

"Jika segala permasalahan ini dapat ditangani dengan baik, maka nilai belia akan lebih dipercayai dan mampu melahirkan belia yang benar-benar berkualiti.

"Inilah yang kita usahakan bagi melahirkan belia yang berilmu dan bertakwa untuk mencetuskan perubahan dalam negara," jelasnya.

Karnival selama dua hari itu menyediakan pelbagai aktiviti menarik yang melibatkan kerjasama antara pihak TV AlHijrah dengan penduduk serta jawatankuasa masjid.

Antara aktiviti yang diadakan adalah siaran langsung program selawat ke atas Nabi Muhammad SAW iaitu 'Kuala Lumpur Berselawat', program hiburan Islam 'Dikir Zikir' dan program dakwah melalui majlis dan ceramah keagamaan.

Pada program itu, Jamil Khir turut merasmikan perpustakaan Saidina Hamzah di masjid itu bertujuan menjadikan masjid sebagai pusat rujukan dan sumber ilmu kepada masyarakat.

Di samping itu, aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong membersihkan kawasan masjid, penyembelihan lembu, pertandingan azan dan mewarna untuk kanak-kanak.

Karnival itu dianggap berkesan dan berjaya mencapai objektifnya berdasarkan sambutan golongan sasar di kawasan sekitar dan berhampiran yang sangat menggalakkan.

Buktinya, masjid dilimpahi dengan orang ramai sejak awal program berlangsung.

No comments: