Like Blog Ini...

Thursday, February 9, 2012

PIUM, Jakim bentuk pelapis daie

AKADEMI Pengajian Islam Islam, Universiti Malaya (APIUM) dengan kerjasama Bahagian Hal Ehwal Pelajar, Universiti Malaya dan Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengadakan program Brotherhood Muslim Camping 2012 (Bro-MC '12) di Lopo Blue River, Hulu Langat, Selangor pada 20 dan 21 Januari lalu.

Program yang bersempena dengan cuti semester awal tahun 2012 turut melibatkan penyertaan seramai 150 para peserta yang terdiri daripada kalangan pelajar tahun satu, dalam semua fakulti.

Program tahunan itu bermatlamat untuk memberi kefahaman dan penghayatan Islam yang sebenar kepada mahasiswa, di samping menerapkan nilai-nilai akhlak individu Muslim.

Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Dakwah Jakim, Jamali Mohd. Adnan berkata, antara lain objektif program adalah meningkatkan kefahaman Islam kepada golongan elit seperti mahasiswa dalam melahirkan mahasiswa Islam yang berilmu, berakhlak dan bertakwa serta mampu menjadi barisan hadapan dakwah di Malaysia.

Katanya, mahasiswa adalah golongan pemimpin masa hadapan yang harus diberi bimbingan bagi menyerlahkan potensi diri mereka.

"Ini sebagai persediaan untuk diangkat menjadi pemimpin, seterusnya bersedia membimbing masyarakat di luar kampus," katanya.

Program ini berkonsepkan gabungan modul yang berbentuk indoor dan outdoor.

Para peserta diberikan pengisian ilmu oleh dua Imam Muda iaitu Imam Muda Fakhrul yang bertajuk, Islam Is The Way of Life.

Manakala, Imam Muda Hassan dengan tajuk, Aku Terima Jalannya (Islam).

Di samping itu, Mohd. Hariri Mohamad Daud dari bahagian dakwah Jakim turut menyampaikan pengisian berkaitan isu-isu akidah dan remaja kepada para peserta.

Pada masa yang sama, para peserta berpeluang mengikuti aktiviti outdoor yang melatih ketahanan fizikal dan mental di samping semangat berpasukan.

Antaranya adalah merempuh halangan, jungle trekking, night walk dan survival (kelangsungan) diri.

Program perkhemahan ini dirasmikan oleh MS Ramlee yang mewakili Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar, Universiti Malaya.

No comments: