Like Blog Ini...

Wednesday, February 29, 2012

Jangan abaikan moral generasi muda

“SAYA menyesal tak beli nombor kereta saya hujung minggu lepas, kalau tak, kayalah saya, boleh belanja awak semua,” seorang lelaki Melayu 20-an memberitahu kawan-kawannya di sebuah kafetaria.

Kawan-kawannya pula nampak teruja dan ada yang bertanyakan nombor kereta bertuah itu.

“Kalau saya beli satu ‘big’ dan satu ‘small’ banyak ribu juga saya menang. Saya tak ingat nak belilah,” tambah lelaki muda yang segak itu, dalam nada kesal.

Tiga orang sahabat berketurunan Melayu itu dilihat sudah cukup matang untuk memahami hukum halal haram agama.

Atau adakah ilmu tentang hukum-hakam agama warga muda beragama Islam semakin menipis kini?

Adakah ia disebabkan warga muda hari ini lebih mengutamakan kehendak diri dan kurang menitikberatkan hal-hal agama.

Siapa yang perlu dipertanggungjawabkan dengan tugas menyedarkan mereka ini?

Ada yang memberi respons pemerintah dan tidak kurang juga yang menyatakan ia tanggungjawab individu itu sendiri.

Generasi muda kini, yang berdepan dengan pelbagai dugaan dan kurang menghayati rukun dan hukum agama, mudah melencong dan kehilangan pegangan.

Orang seperti Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, 64, melihat anak-anak muda ini terutama yang masih menuntut di institusi pengajian tinggi, melakukan dosa seperti berkhalwat dan minum arak tanpa rasa bersalah.

Bekas tokoh pemimpin PAS yang juga bekas anggota jawatankuasa untuk hal ehwal agama, adat-adat Melayu, infrastruktur dan kemudahan awam (exco) Selangor, Hasan berkata: “Mereka nampak tidak takut dengan perbuatan mereka sendiri yang jelas melanggar larangan Allah dan enakmen jenayah syariah.”

"Saya menyertai beberapa serbuan ke tempat-tempat hiburan di sekitar kawasan Petaling Jaya, tempat berkumpulnya generasi muda sehingga awal pagi, saya terkilan dengan apa yang saya lihat.

"Yang minum arak, ditemui di dalam serbuan itu. Ada juga yang menginap di hotel murah, seorang perempuan ditemui di dalam sebuah bilik bersama lima lelaki, mereka semua masih menuntut.

"Itulah sebabnya wajib kita menjunjung perintah Allah dalam kehidupan harian.”

Walaupun kini Hasan sudah tidak lagi memegang sebarang jawatan kepemimpinan, negeri, hidupnya kini didedikasikan untuk Islam dan Melayu.

“Saya mempunyai tanggungjawab yang besar kepada Allah. Seorang pemimpin Islam itu merupakan seorang khalifah Allah. Akhlak anak muda yang beragama Islam turut wajib dipastikan terpelihara dan tidak melencong daripada peratuan Allah.

“Semuanya dilakukan untuk menjamin kelangsungan generasi pengganti tunduk kepada perintah Allah,” kata Hasan.

Generasi yang takutkan Allah, menurut Hasan, akan menjadi pendinding di samping menggerakkan masyarakat ke arah mewujudkan negeri atau negara yang aman sejahtera.

Godaan ialah ancaman paling besar bagi generasi muda. Nampaknya godaan yang menduga prinsip moral dan keimanan ini tiada akhirnya.

Godaan baru bagi anak-anak muda kini muncul di Lembah Klang — pertumbuhan bilangan hotel bajet mengikut jam.

Tinjauan yang dijalankan Bernama menunjukkan banyak hotel sedemikian tumbuh bagai cendawan di Selangor — Shah Alam, Subang Jaya, Sunway dan Petaling Jaya — ada yang mengiklankan kadar sewa bilik bermula serendah RM9.90.

Menyewa ikut jam

Walaupun hotel-hotel ini berguna untuk pengunjung dan mereka yang mahu bermalam, tetapi timbul kebimbangan mengenai hotel yang menyewakan bilik mengikut jam.

Ia boleh menggalakkan aktiviti tidak bermoral dalam kalangan golongan muda.

Menurut seorang petugas hotel bajet yang menyewakan bilik mengikut jam, bilik-bilik itu disewakan bermula pukul 8 pagi, dan biasanya hotel ini penuh dengan tempahan.

"Ramai yang menyewa ikut jam atau separuh hari saja. Bukan polisi kami untuk bertanya pelanggan mengapa mereka hendak sewa untuk beberapa jam atau separuh hari, kami cuma berikan kunci,” jelas petugas kaunter itu.

Kemudahan seperti ini ada kalanya menjadi penyebab kepada sesuatu aktiviti yang negatif.

Harga yang dikenakan murah, hubungan pasangan yang menyewanya tidak dijadikan kriteria untuk disoal, dan waktu penggunaan yang fleksibel, antara sebab ia menarik perhatian ramai yang mungkin mempunyai niat untuk melakukan perbuatan tidak bermoral.

Penulis mudah mendekati hotel-hotel bajet ini memandangkan bila bertanyakan kedudukan hotel yang boleh disewa mengikut jam, penduduk di sekitarnya pantas menunjukkan lokasinya.

Berseronok tanpa batas lelaki dan wanita dan tanpa mengikut lunas agama, lambat laun dalam kalangan remaja dan penuntut IPT boleh merosakkan masyarakat.

Perlu dikaji semula kebenaran mengeluarkan lesen yang diberikan kepada jenis perniagaan seperti hotel dan rumah tumpangan ini apabila pemeriksaan mendapati ada kegiatan tidak bermoral dilakukan di situ.

Sesuatu yang negatif, yang dibenarkan menapak di satu-satu kawasan berpenghuni, pasti akan menggalakkan penularan aktiviti yang tidak positif.

Jadikanlah usaha memelihara akhlak dan keperibadian generasi masa depan satu keutamaan yang wajib diberi tumpuan, agar tidak membinasakan harapan negara untuk melahirkan generasi yang berakhlak, dan berjaya. - BERNAMA

No comments: