Like Blog Ini...

Wednesday, February 29, 2012

Inisiatif IAM bantu pesakit Cerebral Palsy

Ujian hidup yang dihadapi oleh pasangan muda Mohd Affandi Ramli dan Raja Rohaisham Raja Mahaiddin memang sukar ditanggung. Pasangan ini dikurniakan dua cahaya mata yang mempunyai masalah kesihatan yang sukar untuk dipulihkan.

Lanjutan daripada itu, Hope 2 Walk adalah kempen yang diwujudkan bagi mencari dana pembiayaan rawatan intensif dan perubatan dua anak perempuannya iaitu Annisa Mohd. Affandi, 10, dan An-Nur Mohd. Affandi, 8, yang mengalami kecacatan Cerebral Palsy (Lumpuh Otak).

Dana ini bagi mengumpul RM500,000 iaitu kos membawa kedua-dua mereka menjalani rawatan dan latihan fisioterapi yang tersusun di Hospital Erkang, Beijing, China.

Hope 2 Walk dibantu oleh beberapa sukarelawan dan dipengerusikan oleh Hasan Suyut yang berpengalaman membawa anak lelakinya Atiq Wazif ke tempat yang sama beberapa tahun lepas.

Atiq Wazif yang juga mengalami Cerebral Palsy kini sudah boleh berjalan.

Annisa dan An-Nur mengalami Cerebral Palsy disebabkan kekurangan oksigen dan perkembangan tumbesaran mereka menjadi lewat.

Natijahnya, mereka tidak boleh mengurus diri sendiri dan memerlukan penjagaan sepenuh masa seperti kanak-kanak berusia sebulan.

Selain itu, tulang belakang mereka yang membengkok (scoliosis) menyebabkan isipadu paru-paru menyempit dan mudah terkena jangkitan.

Mereka kerap dimasukkan ke wad kerana mengalami Broncol Pneumonia. Tulang sendi pinggul mereka juga terkeluar daripada soket (hip dislocate) dan perlu dimasukkan semula.

Di Erkang Hospital, Beijing mereka akan mengikuti latihan dan rawatan rapi dan tersusun dengan berbagai kaedah moden dan tradisional di bawah satu bumbung selama 18 bulan.

Ini termasuk akupunktur, fisioterapi, latihan cara kerja (occupational therapy), stimulasi dan berbagai-bagai teknik yang mana kaedah ini begitu masyhur dan Erkang Hospital mempunyai kepakaran dalam bidang itu.

Bagaimanapun, Annisa meninggal dunia pada 22 Disember 2011 dan hari ini kempen Hope 2 Walk masih lagi diteruskan untuk membiayai rawatan adiknya, An-Nur.

Bonanza amal

Atas keprihatinan terhadap nasib yang menimpa An-Nur dan An-Nissa, pihak Islamic Aid Malaysia (IAM) mengambil inisiatif mengumpul dana untuk membantu mereka mendapatkan rawatan.

Program istimewa ini dinamakan program Bonanza Amal Hope2walk.

Konsep program amal itu adalah dengan mengumpul dan menjual semula barangan terpakai sumbangan orang ramai di mana hasil jualannya akan disalurkan kepada adik An-Nur.

Program unik tersebut diadakan di Dataran Muzium Negara, baru-baru ini. Ia menghimpunkan 30 sukarelawan yang terdiri daripada pelbagai lapisan umur yang terlibat secara langsung dalam menjayakan program ini.

Uniknya program ini telah dibanjiri oleh orang ramai seawal 8 pagi dan rata-rata mereka yang hadir amat berpuas hati dengan barangan yang mereka perolehi.

Keprihatinan

Usaha murni ini mendapat sokongan dan kerjasama IKIM.fm dan Jabatan Muzium Malaysia yang prihatin terhadap usaha-usaha kemanusiaan yang dijalankan oleh IAM.

Bagi menjayakan program ini, IKIM.fm membantu dalam aspek promosi serta hebahan kepada orang ramai tentang program ini. Satu segmen istimewa yang dinamakan sebagai segmen Prihatin, yang ke udara pada setiap Jumaat, pukul 3.15 petang menjadi platform dalam mempromosikan usaha kemanusiaan ini dalam membuat hebahan kepada orang ramai mengenai kutipan barangan terpakai dan juga mengenai adik An-Nur.

Pihak Jabatan Muzium Malaysia pula menjadi lokasi untuk pengumpulan barangan terpakai ini. Aktiviti pengumpulan barangan terpakai ini berjalan lebih tiga minggu dengan pembukaan pusat pengumpulan barangan terpakai di Muzium Negara.

Melalui program yang istimewa ini, pelbagai barangan terpakai seperti pakaian, barang perhiasan, barangan elektrik, kasut, beg tangan, buku-buku dan lain-lain telah dijual pada harga serendah RM2.

Kesemua barangan yang dijual ini telah disaring oleh para sukarelawan IAM dan dibantu oleh kakitangan Jabatan Muzium Negara dan hanya barang yang berada di dalam keadaan baik saja dipamerkan untuk jualan.

Program santai sambil beramal ini bertujuan untuk mengeratkan lagi hubungan di antara sukarelawan pertubuhan dan juga bagi mewujudkan sifat keprihatinan dan menyemai semangat kesukarelawan di kalangan masyarakat.

Selain jualan amal, program itu turut diserikan dengan penampilan penyampai-penyampai radio IKIM.fm seperti Dj Erwan, Dj Razak, Dj Farouq, Dj Siti, Dj Fairuz, Dj Mazlina dan Dj Faiz.

Turut memeriahkan majlis adalah artis-artis tempatan yang menyanyikan lagu berkonsepkan kerohanian seperti Suhaimi Mior Hassan, Kumpulan Pesawat, Nik Jidan, BandJawi, PelangiChenta, SevenWords, Hanzalini dan lain-lain serta deklamasi sajak oleh Pyan Habib.

Turut diadakan, demonstrasi masakan daripada Chef Sabri, persembahan karikatur serta lelongan barangan.

Presiden IAM, Zawahir Abdullah berkata, Bonanza Amal Hope2walk adalah antara program tempatan anjuran IAM tahun ini bagi membantu golongan yang kurang berkemampuan.

Katanya, penglibatan artis tempatan yang membuat persembahan secara percuma juga harus dicontohi oleh artis lain.

"IAM telah ditubuhkan melihat kepada keperluan dan situasi semasa, di mana pihak kami merasakan perlu ada satu organisasi yang prihatin kepada keperluan masyarakat setempat khususnya di Malaysia sendiri," katanya.

Sementara itu, Pengarah Radio IKIMfm, Nik Roskiman Abd. Samad berkata, usaha IAM untuk membantu adik An-Nur ini seharusnya dicontohi oleh pelbagai pihak.

Katanya, IKIMfm sentiasa peka dengan nasib golongan yang kurang berkemampuan sehingga adanya segmen Prihatin yang keudara setiap hari Jumaat pukul 3.15 petang.

"Segmen ini menjadi platform kepada badan bukan kerajaan (NGO) seperti IAM membuat hebahan mengenai aktiviti amal yang dijalankan," jelasnya.

No comments: