Like Blog Ini...

Saturday, October 11, 2008

Ibadat jangan sampai menyukarkan

SOALAN:
Ada orang berulang-kali pergi mengerjakan umrah dan ada juga yang setiap tahun walaupun umrah itu memadai dibuat sekali seumur hidup.
Dalam keadaan begini bukankah wang kegunaan umrah itu lebih afdal/ baik disedekahkan kepada fakir miskin atau pun surau/masjid yang pahalanya lebih meluas, berpanjangan dan berterusan kerana ramai orang dapat manfaat berbanding sedekah itu?

JAWAPAN:
Mengikut pandangan Dr. Yusof al-Qaradawi mengenai keperluan mengulangi ibadat umrah bagi mereka yang berkemampuan, beliau jelaskan bahawa dengan ulasan berikut.
Setiap muslim yang mukalaf perlu mengetahui tentang tuntutan yang bersifat fardu dalam Islam ke atasnya, terutama perkara yang berkaitan dengan rukun agama. Pada masa yang sama dia juga mengetahui bahawa ibadat-ibadat sunat jika dilakukan dapat menghampirkan dan mengundang kasih sayang Allah SWT.

Dalam sebuah hadis qudsi Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Tiada suatu pun yang dapat mendekatkan hambaku kepada-Ku seperti mana ibadat fardu mendekatkan seseorang itu kepada-Ku (dengan mengerjakan ibadat fardu seseorang itu menjadi lebih dekat kepada Allah ), dan tidaklah seorang pun dari kalangan hambaku yang melakukan amalan sunat sehingga aku menyukainya…" (riwayat al-Bukhari)

Sebelum seseorang hamba ingin melakukan sesuatu maka mestilah dia meletakkan asas syariah dan maqasidnya bagi kelakuannya. Ini amat perlu supaya setiap mukalaf itu dapat menilai keperluan dan kewajaran melakukan sesuatu amalan, termasuklah memahami fiqh awlawiyat (keutamaan).

Pertama: Sesungguhnya Allah tidak akan menerima ibadat sunat selagi mana tidak menunaikan ibadat wajib. Berdasarkan persoalan pertama ini barang siapa menunaikan ibadat haji sunat dan ibadat umrah sunat sedang dia tidak mengeluarkan zakat padahal dia wajib mengeluarkannya maka kedua-dua ibadat itu ditolak dan tidak diterima di sisi Allah SWT.

Ini kerana mereka yang dikurniakan Allah dengan limpahan rezeki yang banyak hendaklah terlebih dahulu membersihkan harta mereka sebelum harta itu digunakan untuk ibadat sunat.
Kedua: Allah SWT tidak akan menerima amalan sunat seseorang itu sekiranya membawa kepada haram. Ini kerana menyelamatkan diri daripada dosa adalah lebih utama daripada mencari pahala sunat. Ini berdasarkan kepada bilangan jemaah yang mengerjakan haji sunat dan umrah sunat yang boleh mengundang kepada masyaqqah (kesukaran), penyakit yang boleh berjangkit mudah merebak.

Sebab itu pengawalan bilangan jemaah perlu ada bagi mengelak perkara yang tidak diingini berlaku, selain memberi peluang kepada yang belum menunaikannya.

Ketiga: Sesungguhnya menahan dan mengawal daripada sebarang fasad (kerosakan sama ada pada diri atau jemaah) adalah lebih utama daripada mengundang kebaikan. Lebih-lebih lagi jika kerosakan itu bersifat umum dan kebaikan itu bersifat khusus.

Keempat: Sesungguhnya pintu-pintu melakukan kebaikan sentiasa terbuka luas. Allah SWT tidak pernah menyempitkan peluang bagi hamba-hambanya melakukan kebajikan serta infak di jalan Allah.

Adapun seorang muslim yang peka dan prihatin kepada mujtamaknya pasti akan menyedari keperluan masyarakatnya. Jika mengulangi haji atau umrah boleh mengundang mudarat kepada jemaah lain, ada cara lain bagi seseorang itu mencari reda Allah dengan memanjangkan limpahan rezeki kepada orang yang lebih memerlukan.

Terdapat banyak hadis yang menggalakkan kita di antaranya sabda baginda daripada Salman bin Amir yang bermaksud: "Sedekah yang sebenarnya ialah sedekah kepada golongan yang miskin dan seterusnya kepada sanak saudara yang memiliki dua kelebihan: sedekah dan silaturahim". (riwayat Ahmad, al-Tarmidzi, al-Nasaie', al-Hakim, )
Berikut adalah nasihat kepada mereka yang cintakan Islam dan yang ikhlas dalam membela nasib ummah:

1)Menyumbang kepada sekolah-sekolah tahfiz dan agama, rumah kebajikan serta badan-badan dakwah yang masih mengharapkan perhatian orang ramai yang diberikan limpahan rezeki supaya tampil membantu.

2)Membiayai perbelanjaan pelajaran kepada anak-anak orang tidak berkemampuan.

3)Membina premis-premis yang menyediakan keperluan harian milik orang Islam, terutamanya keperluan fardu kifayah.

Sebab itulah al-Quran mengajar kita bahawa amalan jihad itu lebih utama daripada amalan haji. Ini jelas dalam firman Allah yang bermaksud:
"Adakah kamu sifatkan hanya perbuatan memberi minum kepada orang yang mengerjakan Haji, dan (hanya perbuatan) memakmurkan Masjid Al-Haram itu sama seperti orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad pada jalan Allah? Mereka (yang bersifat demikian) tidak sama di sisi Allah, dan Allah tidak memberikan hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim. (Sesungguhnya) orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang yang hanya memberi minum orang haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. (al-Taubah: 19&20)

Umat Islam Malaysia berbelanja mengerjakan umrah RM488.8 juta setahun. Jumlah yang besar itu jika disalurkan untuk aktiviti pendidikan dan dakwah pasti kita akan lebih ke hadapan dengan kemudahan yang lebih memberangsangkan.

Namun, ada insan yang berjaya mengimbangi kefahaman mereka terhadap agama. Biarpun banyak kali menunaikan umrah tanggungjawab sosialnya tetap ditunaikan, zakat juga tidak dilupa. Selalunya, mereka yang pernah ke Tanah Suci pasti berniat ke sana lagi. Ini jugalah yang berlaku, kadang-kadang ada yang ingin mencari sesuatu yang belum ditemuinya selama dia berada di Tanah Suci.

No comments: