Like Blog Ini...

Sunday, March 6, 2011

Ovalette buat kek lebih gebu

Soalan
SAYA ada persoalan untuk chef. Bolehkah kita memasukkan ovelette dalam setiap adunan kek yang kita buat. Apakah fungsi ovalette itu (yang warna kuning atau oren). Adakah ia untuk menggebukan kek?

Daripada,
Syeeda Mohd Rashidee
Kuala Kedah, Kedah

Jawapan

Terima kasih di atas pertanyaan itu. Nama panggilan lain bagi ovelette adalah quick 75. Ia berwarna oren atau kuning dan teksturnya seperti gel.

Ovalette merupakan pengemulsi atau penstabil yang digunakan untuk membuat kek span dan dan kek-kek yang menggunakan telur sebagai bahan untuk melembutkan kek.

Selain kek span saya pernah melihat ada juga resipi kek Sarawak dan apam yang mengunakan ovalette sebagai bahan penstabil. Sifatnya yang berasid akan membantu telur dalam kek naik dan memerangkap lebih udara dengan lebih cepat.

Ovalette menjadikan kek mudah mengental, stabil dan tidak mudah jatuh ketika ia dikacau, dibakar atau dikukus. Kek span yang menggunakan ovalette mampu mengekalkan bentuk kek di samping menjadikan kek lembut dan gebu setelah dimasak.

Kepada mereka yang tidak pernah menggunakan ovalette apa kata anda cuba resipi kek kukus ini yang menggunakan ovalette sebagai bahan penstabil kek.

No comments: