Like Blog Ini...

Sunday, March 6, 2011

Membuat salutan coklat pada kek cawan

Soalan

Bagaimana untuk membuat salutan coklat yang boleh diletakkan pada mufin dan kek cawan. Coklat jenis apa yang perlu saya gunakan untuk membuatnya. Dan apakah yang membuat coklat itu sentiasa cair dan tidak mengeras.

Daripada,
Azlina Amran
Kuala Selangor

Jawapan

Salam Azlina. Terdapat pelbagai jenis salutan aising yang digunakan untuk menyalut kek, mufin atau kek cawan.

Aising coklat dan ganache coklat adalah antara salutan yang sedap dan sering digunakan untuk menghias kek cawan dan mufin.

Saya cadangkan anda menggunakan salutan coklat ganache untuk menghias kek cawan dan mufin anda.. Jika anda membuat ganache.

Coklat masakan jenis biasa yang ada dijual dipasar raya ialah converture dan compound . Namun coklat compound sering menjadi pilihan kerana harganya yang lebih murah.

Bagaimana pun coklat converture lebih sedap rasanya dan sedikit mahal.

Coklat ini akan dimasak bersama krim putar (whipping cream) sehingga cair. Setelah masak ia akan menjadi set iaitu teksturnya akan mengeras apabila ia disejukkan.

Ini disebabkan lemak dalam coklat akan set pada suhu yang lebih rendah. Nisbah untuk membuat ganache adalah 0.5 krim:1 coklat iaitu jika anda menggunakan 500gm/ml krim anda perlu menggunakan 1liter cream. Jika anda ingin kan ganache anda lebih cair anda hanya perlu lebihkan sedikit krimnya. Diharap ini dapat membantu anda dalam membuat salutan coklat.

No comments: