Like Blog Ini...

Sunday, March 6, 2011

Pengusaha biskut kongsi rezeki

Oleh MERAN ABU BAKAR

BUKAN setakat tukang jahit dan peniaga-peniaga bazar, rezeki Ramadan turut dikongsi oleh para pengusaha biskut raya yang tumbuh bagai cendawan di musim hujan apabila menjelangnya Syawal.

Antara yang tidak jemu-jemu mengusahakan biskut raya sejak 35 tahun lalu ialah Asiah Hashim.

Sebagaimana pengusaha kedai jahit, Asiah juga 'dihujani' dengan tempahan yang melimpah ruah sejak sebelum Ramadan lagi.

"Saya dah tak terima lagi tempahan biskut raya sebab takut tak dapat penuhi,'' kata Asiah ketika ditemui di kedainya di Prima Kajang, Selangor baru-baru ini.

Asiah yang telah mengusahakan perniagaan biskut raya sejak umurnya 22 tahun lagi kerana minat yang begitu mendalam dalam bidang masakan.

Saban tahun ibu kepada dua orang anak yang telah meningkat dewasa itu tidak pernah menolak tempahan pelanggan terutamanya pelanggan tetapnya sejak mula dia melibatkan diri dalam bidang tersebut.

Bercerita mengenai awal pembabitan membuat kuih raya, kata Asiah, pada mulanya dia hanya membuat kuih batang buruk dan tiga jenis biskut, di antaranya tat.

''Permintaan memang banyak daripada kawan-kawan, jiran dan kemudian diketahui pula oleh orang luar.

" Sejak itu, terasa seronok pula membuat kuih apa lagi apabila pelanggan memuji kuih yang saya buat,'' kata wanita yang berasal dari Muar, Johor ini.

Bermula dari situ, Asiah menambah beberapa jenis biskut lagi yang dicipta sendiri dan menjadi kegemaran ramai.

''Setiap tahun saya akan membuat lapan atau sembilan jenis biskut yang paling mendapat tempahan daripada pelanggan. Pelanggan yang telah mencuba biskut-biskut ini tetap mahukan jenis biskut yang sama.

''Biskut-biskut tersebut ialah snow white chocolate, chocolate snowy, suji Brunei, ice nestum, caterpillar, chocolate amos, cornflake crispy dan ditambah dengan dua jenis biskut terbaru, iaitu almond slice dan meringue cornflake. Selain biskut, tahun ini saya juga buat kek kukus dan kek coklat yang seberat satu kilogram setiap sebiji.

''Biskut yang paling disukai pelanggan ialah snow white chocolate yang ditempah sebanyak 120,000 keping oleh pelanggan. Sudah lapan tahun saya membuat biskut ini. Tempahan saya tutup sebulan sebelum bulan puasa lagi,'' ujar Asiah yang banyak dibantu oleh anaknya, Aimi Anuar.

Katanya, biskut resipi sendiri itu enak kerana di antara bahan-bahan campurannya ialah emping jagung, serbuk badam, susu tepung, coklat putih dan dihiasi kelapa bakar.

Bagi memastikan rasa yang enak, dia menggunakan susu tepung serta bahan-bahan lain yang berkualiti.

Menurutnya, biskut keluarannya tidak dicampurkan dengan bahan pengawet. Pun begitu, ia tetap tahan selama tiga bulan. Ini kerana proses membakar biskut adalah selama 45 minit dengan api perlahan bagi memastikan biskut benar-benar masak dan rangup.

''Tiga minggu sebelum puasa baru saya akan buat biskut dan berterusan setiap hari hingga ke malam. Saya akan berhenti buat biskut tiga hari sebelum raya.

''Bagi saya, jika hendak berniaga lama kena ikhlas. Resipi jangan diubah-ubah walaupun harga barang naik. Contohnya bila orang dah suka dengan biskut kita, kita mula kurangkan bahan.

"Rasa sebenar biskut pun hilang. Tahun depan mesti orang tak beli lagi dengan kita,'' katanya yang dibantu oleh tujuh orang pembantu,

Dia juga menerima tempahan biskut untuk dimasukkan ke dalam hamper, untuk cenderahati perkahwinan, kenduri kecil dan sebagainya.

Asiah yang telah mengkomersialkan perniagaannya dengan jenama Asiah Food and Beverages itu juga menganjurkan kelas masakan di kedainya pada setiap hari Sabtu dan Ahad.

Pelbagai jenis masakan lauk-pauk dan kuih-muih boleh dipelajari. Di antaranya ialah kelas biskut, kek, makanan Barat, makanan sejuk beku, puding, menu katering dan banyak lagi.

No comments: