Like Blog Ini...

Monday, July 23, 2012

Amal minum air elak batu karang

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my

SAFFIE Mat Saman, 59, tidak menyangka terpaksa menjalani satu pembedahan akibat batu karang pada usia emas.

"Saya disahkan menghidap batu karang pada 2008. Namun saya mengambil keputusan untuk tidak membuang batu karang tersebut kerana tidak berasa sakit. Setahun kemudian, saya sakit teruk dan terpaksa menjalani pembedahan laser membuang batu karang.

"Ketika itu, saluran kencing tersumbat akibat batu karang," jelasnya ketika ditemui di Pusat Rawatan eMan, G5, Kompleks Amaniah, Batu Caves, Selangor baru-baru ini.

Saffie berkata, kebetulan ketika diserang sakit, dia hendak menunaikan haji dan memerlukan rawatan segera.

Akibat sakit yang terlampau, dia akhirnya akur untuk menjalani pembedahan.

Dia tidak lagi sanggup mengambil risiko menghadapi kesakitan ketika membuang air kecil sehingga menyebabkannya berpeluh-peluh dengan muka berkerut menahan kepedihan apabila batu karang menghalang saluran kencing.

Syukur kepada Allah, Saffie selamat dibedah dan doktor pakar berjaya menembak laser batu karang yang terkumpul daripada merebak.

"Namun doktor turut memaklumkan sakit itu akan datang semula. Bahkan, saya terpaksa memakai tiub sepanjang satu kaki di dalam buah pinggang saya," katanya sambil menunjukkan pinggangnya.

Sekembalinya daripada menunaikan haji, Saffie terus menjalani rawatan dan mengikut segala nasihat doktor.

"Kini saya cukup sedar mengenai kepentingan dan keperluan meminum air sekurang-kurangnya dua botol besar sehari," katanya lagi.

RawatanWalaupun masih meneruskan pemeriksaan kesihatan di hospital, Saffie juga mencuba rawatan alternatif bagi memperbaiki taraf kesihatannya.

Kebetulan beliau diperkenalkan oleh seorang rakan dengan Pusat Rawatan eMan kira-kira setahun yang lalu.

"Selepas menjalani rawatan di sini, saya semakin sihat. Tidur saya semakin lena kerana rawatan terapi elektrostatik mungkin bersesuaian dengan saya," ujarnya yang semakin sihat dan bebas daripada penyakit batu karang.

Ditanya nasihatnya kepada mereka yang mungkin tidak menyedari mereka menghidap batu karang, Saffie berkata, setiap orang perlu memastikan kandungan air dalam badan sentiasa mencukupi untuk mengelakkan terjadinya batu karang .

"Apabila seseorang itu kurang minum air, ia boleh menyebabkan berlaku kepekatan air kencing.

"Bahan-bahan asing (partikel) seperti 'sel epitelium' bertindak sebagai nukleus dalam pembentukan batu karang yang terjadi dari larutan garam dalam air kencing tersebut," katanya yang kini cukup arif tentang penyakit yang pernah dideritainya itu.

No comments: