Like Blog Ini...

Friday, May 29, 2009

Hukum berniaga semasa tunai haji

Huraian

Perniagaan adalah satu bidang mata pencarian yang mulia di sisi Islam. Melalui perniagaan juga akan terbukanya pintu rezeki yang luas. Menunaikan haji pula adalah rukun Islam yang kelima dan wajib ke atas setiap muslim yang mampu mengerjakannya.

Justeru apabila seseorang itu menunaikan fardu haji sambil membawa barangan untuk dijual ke Tanah Suci semasa musim haji, tidaklah berdosa atau menjadi kesalahan. Bahkan perbuatan itu diharuskan selagi tidak menyalahi syariat.

Walau bagaimanapun niat hendaklah betul iaitu untuk menunaikan fardu haji kerana Allah semata-mata bukan berniat berniaga. Maksud dan tujuan mengerjakan haji adalah untuk mencari keredaan-Nya.

Jadi, tidak salah berniaga kerana ia juga amalan mulia dan dituntut supaya hamba-hamba-Nya mencari rezeki di muka bumi; untuk menyara kehidupan keluarga mereka bukan bermakna mereka tidak ikhlas dalam menunaikan ibadah Haji.

Kesimpulan

Rezeki Allah sangat luas dan ada di mana-mana. Mereka yang pergi ke Tanah Suci untuk mengerjakan haji juga dibolehkan menjalankan perniagaan di sana.

Apa yang penting, niat mereka betul dan ikhlas dalam menunaikan rukun Islam kelima itu.

No comments: