Like Blog Ini...

Tuesday, May 12, 2009

MAIWP majukan dana wakaf

MAJLIS Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) selaku pemegang amanah tunggal bagi semua wakaf, sama ada wakaf am atau wakaf tunggal di Wilayah Persekutuan menggalas amanah untuk memajukan tanah-tanah wakaf demi manfaat umat Islam.

Apabila tanah-tanah wakaf itu dimajukan, ia mampu menjana ekonomi umat Islam dan juga meringankan beban kewangan kerajaan dalam menyediakan infrastruktur seperti pembinaan masjid, pusat pendidikan, rumah anak yatim dan warga tua serta pusat perlindungan.

Perkara ini dinyatakan oleh Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP, Anan C. Mohd. pada Wacana Pentadbiran Dan Pengurusan Pembangunan Ekonomi Tanah Wakaf Di Wilayah Persekutuan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak, Selangor, baru-baru ini.

Menurut beliau, walaupun keluasan tanah wakaf di Wilayah Persekutuan sangat terhad iaitu sekitar 4.4 hektar sahaja, tidak termasuk tanah perkuburan, tanah berkenaan sangat bernilai dan boleh dimajukan untuk projek yang memberikan pulangan tinggi.

Sebagai contoh, kata Anan, tanah wakaf milik MAIWP yang terletak di Jalan Perak, Kuala Lumpur akan dimajukan dengan pembinaan sebuah bangunan pejabat kelas A setinggi 34 tingkat yang akan disewakan.

Kos pembangunan projek tersebut menelan belanja sebanyak RM151 juta dan dibiayai sepenuhnya oleh Lembaga Tabung Haji dan tempoh pembinaannya selama 46 bulan. Projek ini dimulakan pada Ogos 2007 dan dijangka siap pada April 2011.

MAIWP juga akan memajukan sekeping tanah wakaf yang terletak di Jalan Jelatek dengan membina sebuah Pusat Dialisis kepada pesakit buah pinggang dengan menggunakan peruntukan kerajaan yang akan disalurkan menerusi Jabatan Wakaf, Zakat Dan Haji (Jawhar).

Sementara itu, Tanah Wakaf Am di Lorong Syed Putera Kiri, Sungai Puteh, Kuala Lumpur akan dibangunkan sebuah pangsapuri (servis apartmen).

Di samping itu, MAIWP juga akan memperkenalkan Skim Saham Wakaf yang didefinisikan sebagai berwakaf menggunakan wang tunai sebagai harta yang diberi oleh maukuf oleh pewakaf (wakif) kepada satu tabung amanah yang diuruskan untuk menguruskan wakaf ini (muttawali).

"Dengan cara ini Wakaf Tunai membolehkan maukuf dikumpul daripada bilangan wakif yang ramai untuk mendapatkan dana wang tunai yang besar supaya dapat digunakan ke arah memberi manfaat kepada penerima wakaf yang disasarkan (maukuf alaih)," kata Anan.

Menurutnya, Skim Saham Wakaf MAIWP membolehkan umat Islam daripada pelbagai latar belakang ekonomi untuk mampu melakukan amalan wakaf ini tanpa perlu menunggu mempunyai harta-harta kekal seperti tanah atau bangunan untuk tujuan wakaf.

No comments: