Like Blog Ini...

Thursday, May 14, 2009

Ibu Madrasah Pertama Ku

Oleh ZUARIDA MOHYIN

RASANYA masih belum terlewat untuk penulis merakamkan ucapan Selamat Hari Ibu kepada semua ibu, umi, mama dan emak di Malaysia yang disambut Ahad lalu.

Sesungguhnya, walau apa juga gelaran yang diberikan kepada insan istimewa dan mulia ini, jasa mereka memang tidak terhingga. Tanpa ibu, kita tidak akan lahir ke dunia ini.

Bagi penulis yang memiliki seorang ibu yang garang, ia tidak pernah merenggangkan hubungan antara kami. Ini kerana kami adik-beradik mengetahui bahawa garang ibu adalah untuk mengasuh dan mendidik kami agar menjadi manusia berguna.

Malah saya hairan, apabila berlaku kes lari dari rumah dengan alasan ibu atau bapa mereka garang. Bagi saya, ibu dahulu jauh lebih garang berbanding dengan ibu-ibu moden sekarang yang begitu toleransi terhadap anak-anak mereka.

Cuma mungkin ibu kurang mahir untuk menunjukkan kasih sayang dengan perkataan. Namun saya tahu, jauh di sudut hati ibu, apa juga tindakannya adalah demi kebaikan kami. Sementelah pula, tidak semua manusia itu sempurna kejadiannya.

Sesungguhnya kami reda dan bersyukur dianugerahkan oleh Allah seorang ibu bernama Ja'emah Hussein.

Apa kata untuk kenangan sambutan hari ibu kali ini kita menghadiahkan senaskah buku berjudul Ibu Madrasah Pertama Ku susunan Roha Hassan buat koleksi peribadi ataupun kepada insan tersayang yang berstatus ibu bakal ibu.

Buku kecil ini bolehlah dianggap sebagai sebutir permata. Harapan semoga ia menjadi penyuluh kehidupan generasi kita dan selepas kita dalam mengharungi liku-liku kehidupan sebagai seorang insan soleh wa musleh.

Ia memuatkan kompilasi kisah 23 orang ibu membesarkan anak-anak yang kini telah berjaya. Selain itu turut disertakan tips yang diharap dapat memberi pelbagai pengajaran serta panduan dalam mendewasakan anak-anak dan generasi muda di zaman ini dan akan datang.

Ketua Wanita JIM Pusat, Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj adalah antara insan yang berkongsi kisahnya mengenai ibu tercinta beliau. Selain beliau, buku ini turut mengetengahkan kisah-kisah wanita daripada pelbagai latar kerjaya seperti pengetua, pensyarah, ahli korporat, usahawan dan pelajar.

Di dalam buku ini turut disertakan borang bagi mereka yang sudah membaca buku ini untuk meluahkan perasaan.

Buku-buku ini boleh diperoleh di pejabat Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) di Lot 3000.3, Lorong Selangor, Pusat Bandar Melawati, Kuala Lumpur atau menghubungi 03-4108 9669.

No comments: