Like Blog Ini...

Saturday, April 7, 2012

Tak terhapus adat menuntut ilmu

Oleh MOHD. SHAH CHE AHMAD

BUDAYA guru al-Quran datang ke rumah untuk mengajar mengaji bukan bermakna ia merupakan usaha untuk menghapuskan adat menuntut ilmu.

Tetapi disebabkan zaman berubah, maka tuntutan untuk menuntut ilmu dan mempelajari al-Quran juga berubah.

Sebaliknya kaedah yang fleksibel itu akan memudahkan lagi para ibu bapa untuk memberikan ilmu al-Quran kepada anak-anak mereka.

Oleh itu Presiden Akademi Al-Jazari, Ahmad Arshad Ezhar menolak dakwaan sistem tersebut menghapuskan adat menuntut ilmu.

Malah katanya, ia memberi galakan kepada ibu bapa dan pelajar untuk terus berusaha mencari ilmu walaupun dalam kesibukan dan pelbagai halangan.

"Memang sistem ini serba sedikit bertentangan dengan adat menuntut ilmu seperti yang dilakukan oleh ulama dan orang terdahulu.

"Namun ia sama sekali tidak menghapuskan tradisi menuntut ilmu.

"Apa yang penting, ilmu itu dapat disebarkan kepada setiap individu tanpa berkecuali.

"Ia juga menunjukkan semangat ibu bapa atau pelajar itu sendiri untuk menuntut ilmu walaupun mempunyai pelbagai halangan," ujarnya.

Dengan adanya kaedah mengaji al-Quran yang fleksibel dengan guru boleh datang ke rumah ia membantu mengatasi gejala buta al-Quran di kalangan umat Islam di negara ini.

Mereka yang tidak berpeluang mempelajari al-Quran ketika kecil boleh berbuat demikian walaupun kini telah lanjut usia tanpa perlu rasa malu kerana guru boleh didatangkan khusus ke rumah masing-masing.

Dengan trend terkini itu juga, mereka yang buta al-Quran tidak lagi boleh menjadikan sibuk dengan kerja atau mencari rezeki sebagai alasan tidak belajar membaca al-Quran.

Belajar membaca kitab suci Allah itu merupakan fardu ain yang perlu dilakukan denga apa cara sekalipun tanpa sebarang alasan.

Dengan adanya guru yang boleh datang ke rumah pada bila-bila masa maka faktor malu kerana telah umur juga tidak lagi relevan

Pengarah Operasi Akademi Al-Jazari, Ahmad Azlan Raihan pula berkata, ibu bapa juga tidak perlu lagi bimbang terhadap keselamatan anak-anak untuk menghantar mengaji di luar yang menyebabkan pelbagai risiko tidak diingini berlaku.

"Dengan khidmat pengajian terus ke rumah ini, pelajar hanya perlu menyediakan alat untuk belajar sahaja. Sementara urusan lain akan dilakukan oleh guru itu sendiri.

"Oleh kerana kebiasaan masa lapang untuk mengaji al-Quran adalah pada waktu malam, kanak-kanak juga terhindar daripada pelbagai risiko yang tidak diingini berlaku ketika dalam perjalanan untuk ke tempat mengaji," katanya.

Dari segi proses pemilihan tenaga pengajar pula, Azlan menerangkan, terdapat beberapa proses tapisan yang diberikan kepada setiap pengajar.

"Antaranya, kita akan menyelidik latar belakang pengajar tersebut, dan mengadakan temuduga untuk menguji kebolehan mereka. Pengajar haruslah mempunyai kelayakan sekurang-kurang Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) atau yang setaraf dengannya.

"Kita juga mempunyai borang prestasi untuk menilai tahap disiplin dan pencapaian pengajar tersebut yang akan diisi oleh keluarga tersebut.

"Sekiranya berlaku permasalahan pihak akademi akan menukarkan pengajar tersebut dengan pengajar yang lain atau terus akan melucutkan kontraknya bersama syarikat ini setelah diberikan nasihat dan dikenalpasti kesalahan yang kritikal.

"Kita mempunyai perjanjian antara pengajar dan juga pelajar. Sekiranya salah satu pihak melanggar perjanjian ini, maka mereka boleh dikenakan tindakan," katanya.

Bagi bekas pelajar Maahad Tahfiz Misbahul Munir Baling, Kedah, Mukit Abdul Hadi atau lebih mesra dengan panggilan Ariff Hasan, apa yang dilakukan oleh guru yang bergerak dari rumah ke rumah bukan bermotifkan keuntungan.

Katanya, biarpun ada yang melabelkan khidmat mereka itu dengan tuduhan negatif, tetapi matlamat utama ialah untuk menyebarkan ilmu al-Quran kepada setiap umat Islam terutama generasi muda.

"Ada segelintir pihak yang menuduh orang seperti kami ini mengambil kesempatan dengan meletakkan harga yang mahal.

"Tetapi bagi saya keikhlasan itu jauh lebih utama. Soal kadar bayaran itu jatuh kemudian kerana niat kita ialah untuk umat Islam menguasai al-Quran sebagaimana yang diperintahkan Allah SWT," tegas Ariff.

Katanya, dikatakan mementingkan keuntungan semata-mata tentu mereka tidak sanggup meredah hujan dan panas untuk mengajar.

"Kalau orang kata saya ini pentingkan keuntungan semata-mata itu tidak elok kerana saya bersama seorang teman turut menyediakan kelas mengaji di Taman Impian Ehsan, Balakong, enam kali seminggu kecuali hari Khamis. Kelas diadakan selepas Maghrib," katanya.

Menurutnya itulah khidmat baktinya kepada mereka yang benar-benar ingin belajarn dan mendalami pengajian al-Quran.

No comments: