Like Blog Ini...

Saturday, August 22, 2009

Pamuk dan Islam di Turki

WARTAWAN juga menulis sejarah, demikian dinyatakan oleh sesetengah daripada golongan tersebut. Inilah yang dilakukan oleh Orhan Pamuk, Wartawan Turki yang memenangi Hadiah Nobel jurusan Sastera pada tahun 2006.

Beliau antara novelis paling terkemuka di negaranya setelah menjual lebih tujuh juta buku dalam 50 bahasa asing. Antaranya: My Name is Red, The Black Book, The New Life, The White Castle, Istanbul: Memories of a City and Snow.

Lahir di Istanbul pada tahun 1952, Pamuk membesar dalam satu keluarga kaya tetapi kian merosot status mereka sebagai golongan borjuis dan ini diceritakan dalam beberapa buah novelnya, demikian menurut catatan dari Wikipedia, ensaiklopedia bebas.

Seterusnya disebut hal-hal berikut mengenai dirinya:

Beliau lulus dari Institut Kewartawanan Universiti Istanbul dan kemudian menulis novel pertama. “Beliau beragama Islam dan menyifatkan dirinya sebagai budayawan yang mengaitkan identiti sejarah dengan budaya bersabit agama itu.”

Beliau berkahwin dengan Aylin Turegun, seorang sejarawan yang menuntut di Universiti Columbia, New York dan Pamuk sendiri menulis novelnya. Mereka kembali ke Istanbul yang berupa kota paling disayanginya.

Pada tahun 2006, Pamuk menghadapi beberapa tuduhan jenayah setelah menulis secara terus-terang mengenai peristiwa pembunuhan kira-kira sejuta orang kaum Armenia. Beliau kembali ke Universiti Columbia menjadi profesor pelawat. Pamuk juga menyokong perjuangan hak-hak politik kaum Kurdish.

Beliau memenangi beberapa hadiah dari beberapa buah novelnya, termasuk My Name Is Red yang diterjemah dalam 24 bahasa asing. Akhbar New York Times menyiarkan berita: “Bintang baru telah lahir di Timur.”

Buku-bukunya mengisahkan kehilangan identiti kerana pergeseran di antara nilai-nilai hidup Barat dan Timur. Jelas bahawa karyanya kerap menyentuh pertikaian-pertikaian antara Timur dan Barat dan antara tradisi dengan kemodenan serta sekularisme.

Pada tahun 2005 Pamuk membuat kenyataan mengenai pembunuhan kaum Armenia dan Kurdis semasa pemerintahan Empayar Osmaniah. Tuntutan saman jenayah segera diajukan terhadapnya oleh peguam. Rapat-rapat umum membakar buku-bukunya diadakan di sana-sini.

Namun, pada tahun 2006 Pamuk menerima Hadiah Nobel jurusan sastera, warga Turki yang pertama menerimanya. Juga pada tahun 2006 majalah Time, Amerika menyenaraikan Pamuk sebagai seorang dari 100 orang yang menjadi teladan seluruh dunia.

Antara yang mengajukan pelbagai hujah pro dan kontra Islamisme dan sekularisme ialah karya Pamuk berjudul Snow. Naskah asal dalam bahasa Turki terbit pada tahun 2002 dan terjemahan dalam bahasa Inggeris pada tahun 2004.

Kisah bermula apabila seorang wartawan bernama Ka ditugaskan melapor pelbagai kekecohan yang berlaku di bandar Kars berhampiran sempadan Armenia, dan salji terus-menerus menghujani segalanya.

Berlaku di waktu itu ialah peristiwa-peristiwa bunuh diri di kalangan sebilangan gadis dan pihak Islam diduga memenangi pilihan raya majlis perbandaran. Dianggap menjadi simbol politik Islam ialah pemakaian tudung oleh para wanita.

Dalam pada itu pejabat pelajaran negeri melarang gadis-gadis yang bertudung meneruskan persekolahan di darjah masing-masing. Berikutan itu pengarah jabatan tersebut ditembak. Dicatat selanjutnya ialah pelbagai hujah dan pendapat antaranya:

Intelektual yang sekular begitu mudah menuduh seseorang wanita bertudung mempunyai motif politik. Bahawasanya juga istilah “politik Islamis” adalah kata-kata yang digunakan oleh pihak Barat dan yang sekular terhadap orang-orang Islam yang sedia berjuang untuk agama mereka.

Seorang yang dipanggil sheikh mengingatkan: “Jangan lupa bahawa orang-orang angkuh yang terlalu membesarkan diri sendiri biasanya keseorangan diri akhirnya. Ingat bahawa keangkuhan yang menyebabkan syaitan direjam.”

Ada manusia yang berpangkat besar tidak percaya kepada Tuhan. “Mereka percaya apa yang dipercayai oleh orang Eropah dan dengan itu menganggap diri mereka lebih besar dari rakyat biasa.

Gembira

Rasa gembira dan puisi hanya seketika saja seiringan. Kerana, kemudiannya rasa gembira menyebabkan puisi menjadi sesuatu yang kasar dan puisi pula menghilangkan rasa gembira seseorang itu.

Dari satu pihak lain suatu tuduhan: Ini adalah tindakan gerakan Islam antarabangsa untuk menjadikan Turki seperti negara Iran.

Ada dua jenis komunis: Pertama ialah mereka yang angkuh dan mahu mengubah rakyat jelata menjadi manusia handal serta membawa kemajuan kepada negara. Satu lagi ialah mereka yang berjiwa murni yang mahu terlibat kerana ingin persamaan darjat dan keadilan.

Golongan yang angkuh mahu merebut kuasa dan mengatur segalanya bagi sesiapa saja, manakala yang murni merosakkan kepentingan diri mereka sendiri saja. Demikian antara makluman yang diterima ialah Ka dari pelbagai pihak.

Dalam melaporkan perkara-perkara yang berlaku di Turki pihak media Barat kerap menyiarkan berita dan gambar rapat umum golongan sekular. Sebaliknya mereka tidakpun menyebut mengenai ramainya makmum sembahyang di masjid pada hari Jumaat hingga meliputi perkarangan luar masjid.

Ini antara yang disaksikan sendiri oleh tukang catat ini ketika melalui tanah besar Anatolia dan singgah di Konya. Demikian juga seperti disebut oleh Allahyarham Tan Sri Hashim, Hakim Mahkamah Tinggi ketika berkunjung ke Turki dan sembahyang Jumaat di masjid.

Juga tidak pernah disebut oleh media Barat ialah ramainya jemaah haji dari Turki setiap musim haji. Tiap kali ramai, pegawai di Arab Saudi di Mekah memberitahu tukang catat ini.

Di samping itu ialah bantuan yang diberi oleh jabatan agama Turki kepada sebuah masjid di negeri Jepun. Hal ini dilaporkan dalam sebuah akhbar bahasa Inggeris terbitan pihak Jepun.

Wajar dicatat ialah sumbangan Mustafa Kamal Attaturk (1881-1938) pegawai tentera dan kemudian melahirkan Republik Turki. Beliau dan bala tenteranya berjaya menewaskan tentera Greek yang mahu menakluki Anatolia (1919-22). Attaturk memulihkan kedaulatan Turki dan menjadi Presiden pertama Turki kemudiannya (1923-38).

Molek dicatat ialah dua tajuk bab cerita oleh Orhan Pamuk dalam novelnya Snow:

Apakah mereka sembah Tuhan lain di Eropah? Saya tak mahu membicarakan iman diri saya dengan seorang yang tidak percayakan Tuhan.

No comments: