Like Blog Ini...

Saturday, August 22, 2009

Kemeriahan ramadan di seluruh dunia

Oleh Hafizahril Hamid

SEMALAM bermulalah tarikh satu Ramadan dan pastinya ia merupakan hari yang paling dinanti-nantikan oleh semua golongan dan peringkat umat Islam di seluruh dunia.

Tanpa mengira sempadan umur, kedudukan dan pangkat, bulan Ramadan yang disambut kebanyakan umat Islam di seluruh dunia pastinya disambut dengan penuh kesederhanaan.

Sesungguhnya kedatangan Ramadan ini melengkapkan lagi fitrah manusia yang bahawa di sebalik setiap kegembiraan itu ada di antara kita yang terpaksa menjalani hidup dengan penuh ranjau dan kepayahan sebagai sebahagian dari dugaan hidup.

Maka umat Islam diwajibkan berpuasa selama sebulan bagi mengingati dan menyelami nasib mereka yang kurang bernasib baik.

Dan pastinya akan ada ganjaran yang dijanjikan Allah untuk setiap umatnya yang cekal menjalankan perintahnya sepanjang bulan yang mulia ini.

Bagi jutaan umat Islam di seluruh dunia, sambutan yang diadakan sempena Ramadan pastinya berbeza mengikut adat resam dan budaya setempat.

Pastinya kemeriahan yang paling jelas ialah ketika berbuka puasa yang mana pastinya terdapat pelbagai juadah yang disediakan setelah penat seharian menjalani ibadah puasa sambil berkumpul bersama sanak saudara dan juga ahli keluarga.

Namun begitu kemeriahan yang disambut hendaklah dilakukan dengan sederhana mungkin bagi mengelakkan pembaziran secara berleluasa dan bukan dilakukan semata-mata atas tujuan menunjuk-nunjuk.

Sambutan yang dilakukan secara berlebih-lebihan tidak lagi mencerminkan ajaran Islam sebenar kerana ia dilakukan hanya bagi memenuhi tuntutan nafsu.

Matlamat umat Islam berpuasa adalah bagi menginsafi penderitaan mereka yang kurang bernasib baik di samping mensyukuri nikmat dan rahmat yang dikurniakan Allah kepada umat manusia.

Di samping itu kita dituntut untuk bermuhasabah diri dengan amalan yang dilakukan sepanjang bulan Ramadan lalu selain mendekatkan diri kepada yang maha Esa.

Tradisi

Walaupun sambutan yang diraikan berbeza mengikut tempat dan negara, namun tradisi menunaikan menunaikan solat terawih serta berbuka puasa di masjid merupakan antara perkara wajib yang akan dilakukan oleh umat Islam di seluruh dunia.

Bagi umat Islam di Malaysia sesungguhnya kita harus bersyukur dengan limpahan rezeki yang mencurah di mana hampir kebanyakan masjid dan surau di negara ini menyediakan hidangan berpuasa yang pelbagai untuk dikongsi bersama.

Malah boleh dikatakan sepanjang bulan Ramadan ini senantiasa ada pelbagai jamuan untuk majlis berbuka puasa tidak kira di mana untuk dinikmati oleh semua peringkat umur dan golongan.

Itulah kelebihan yang dinikmati oleh umat Islam di Malaysia yang senantiasa menikmati rezeki yang melimpah ruah sepanjang Ramadan ini.

Namun tidak semua umat Islam di seluruh dunia bernasib baik seperti rakan-rakan mereka di Malaysia.

Ketika umat Islam di negara ini sedang menikmati pelbagai hidangan yang disediakan secara percuma terdapat saudara kita seperti di Palestin, Iraq dan beberapa negara di Afrika yang terpaksa meraikan Ramadan ini dalam keadaan yang menyedihkan dan serba kekurangan.

Malah ada yang kehilangan ahli keluarga akibat peperangan suatu musibah yang sangat menyayatkan hati ketika Ramadan baru sahaja bermula.

Jika kita dihidangkan dengan pelbagai lauk pauk dan hidangan lazat malahan ada yang sehingga berlebihan namun bagi mereka jika masih terus bernyawa untuk menjalani ibadah puasa pada keesokan harinya itu sudah cukup baik bagi mereka.

Ini semua adalah angkara mereka yang jahil dan sering beranggapan jahat terhadap Islam dan penganutnya dengan menuduh secara membabi buta umat Islam sebagai pengganas dan perosak keamanan.

Namun sebenarnya mereka hanya takut dengan bayang-bayang sendiri dengan keterlaluan bimbang kebangkitan umat Islam yang dikatakan mampu membawa musibah kepada dunia.

Inilah tuduhan paling tidak berasas mereka kerana hakikatnya umat Islam ini walau sehebat mana pun dirinya mereka yang tetap berpegang dan memelihara kesucian dan keindahan Islam sebagai agama yang suci dan benar.

Ini dapat dilihat melalui kepelbagaian penganutnya yang tidak hanya berdasarkan kepada bangsa dan kaum tertentu namun ia meliputi semua umat manusia tanpa mengira warna kulit, bangsa dan sempadan negara.

Itulah keindahan Islam, dimana saja di seluruh dunia sentiasa ada penganutnya yang kekal setia dengan ajaran dan pegangan sejati walaupun mungkin mereka merupakan golongan minoriti di sesebuah negara seperti di India, China dan beberapa negara lain di Eropah.

Keunikan dan keindahan inilah yang sering dicemburui mereka yang beranggapan jahat terhadap Islam.

Namun walau apa pun kekangan dan halangan yang dilakukan dan dinafikan terhadap mereka, sambutan yang dikongsi bersama sempena Ramadan ini akan merapatkan dan mengeratkan lagi ikatan dan ukhuwah sesama Islam, satu keindahan yang sangat jelas dan nyata.

Bagaimanapun kemeriahan dan sambutan sempena Ramadan ini akan tetap menggamit pengalaman pahit dan manis terutama bagi kanak-kanak dan mereka yang baru memeluk Islam.

Walau apa pun hakikatnya kemeriahan sepanjang bulan Ramadan ini tiada galang gantinya bagi umat Islam yang menyambutnya sekali dalam setahun.

Itulah nikmat dan yang berlaku sempena bulan Ramadan ini dan ia akan tetap dipertahankan dari tahun ke tahun bagi membuktikan ketaatan dan ketaqwaan umat Muhammad SAW dalam memelihara kesucian agama mereka.

No comments: