Like Blog Ini...

Saturday, August 29, 2009

Fungsi radio di Selatan Thai

Oleh ZULKIFLEE BAKAR

DALAM amalan demokrasi hak kaum-kaum tertentu tetap harus dipelihara biarpun mereka adalah kelompok penduduk minoriti.

Inilah senario yang dapat disaksikan jika kita melawat dua stesen radio milik kerajaan Thailand dan meninjau kehidupan masyarakat Islam di selatan negara itu menjelang Ramadan.

Berdasarkan tinjauan yang dilakukan oleh penulis, ia jelas membuktikan sikap toleransi yang ditunjukkan oleh kerajaan Thailand. Biarpun masyarakat Islam di negara itu adalah kaum minoriti namun mereka tetap diberi peluang yang sama rata dari segi penyebaran maklumat dan menjalankan aktiviti harian.

Stesen Radio Pattani dan Stesen Radio Narathiwat menjadi pengantara utama antara penduduk Islam dengan kerajaan Thailand.

Kedua-dua stesen radio itu memainkan peranan penting dalam memberikan maklumat yang tepat dan betul mengenai situasi semasa. Langkah itu bertujuan bagi mengelakkan umat Islam terpengaruh dengan sebarang dakyah yang boleh memecah belahkan mereka.

Apa yang menarik kedua-dua stesen radio berkenaan turut menyediakan ruangan khas untuk umat Islam. Ia bersesuaian dengan fungsinya yang bukan sahaja bertindak sebagai penyebar maklumat tetapi juga saluran berdakwah bagi umat Islam.

Menurut Pengarah Stesen Radio Pattani, Abbas Abdullah, stesen itu yang bersiaran selama 16 jam sehari menyediakan slot tiga jam bagi ruangan agama.

Katanya, sempena menyambut Ramadan, siaran agama akan diadakan selama sejam pada sebelah pagi dan sejam ketika waktu berbuka.

''Selain itu kita juga menyediakan slot-slot seperti ucapan Ramadan, paparan hadis dan selingan,'' katanya ketika ditemui.

Dalam memastikan siaran radio itu mendapatkan sambutan, Abbas menegaskan, mereka sentiasa berusaha memenuhi kehendak tempatan.

''Rancangan-rancangan agama yang kita siarkan mendapat sokongan daripada pihak universiti, Ahli Jawatankuasa Majlis Agama Islam Pattani dan pakar-pakar agama.

''Kita mahu umat Islam di ketiga-tiga wilayah di selatan iaitu Pattani, Narathiwat dan Yala mendapat maklumat yang betul kerana itulah matlamat kita,'' katanya.

Turut disiarkan sepanjang Ramadan ialah rancangan khas yang dipancarkan secara langsung dari Bangkok.
SEBAHAGIAN daripada alim ulama yang mengendali rancangan agama sepanjang Ramadan di radio Pattani.



Pada masa ini, berdasarkan kaji selidik yang dijalankan, Radio Pattani mencatatkan 350,000 pendengar setiap hari berbanding jumlah keseluruhan penduduk wilayah tersebut iaitu seramai 850,000 penduduk.

Terpengaruh

Ditanya mengenai sumbangan radio itu dalam usaha mewujudkan keamanan di selatan, Abbas berkata, mereka bertanggungjawab menyiarkan maklumat yang betul.

''Apabila berlaku sesuatu kejadian yang mendapat perhatian masyarakat, kita akan memanggil pelbagai pihak untuk memberikan penjelasan.

''Melalui cara itu, ia akan mengelakkan masyarakat terutamanya umat Islam terpengaruh dengan sebarang maklumat yang tidak tepat,'' katanya.

Di Stesen Radio Narathiwat pula, Pengarahnya, Abdullah Hassan memberitahu, sempena Ramadan, radio berkenaan menyiarkan secara langsung solat tarawih dari Mekah.

''Selain itu, kita juga mempunyai slot pada sebelah pagi dan menjelang waktu berbuka puasa,'' katanya.

Beliau berkata, radio berkenaan yang bersiaran 24 jam sehari, mempunyai ruangan soal jawab agama yang merupakan salah satu program yang mendapat sambutan hangat.

''Pendengar kita bukan sahaja terdiri daripada masyarakat setempat, malah di luar negara, ini terbukti kerana kita turut menerima panggilan daripada pendengar yang mengikuti siaran melalui laman web kami,'' katanya.

Dari segi kerjasama dengan Malaysia, kedua-dua stesen radio berkenaan amat mengharapkan kerjasama yang pernah wujud suatu ketika dahulu dijalinkan semula.

''Dulu kita ada kerjasama melalui program ceramah yang disampaikan oleh tokoh-tokoh agama dari Malaysia tetapi sekarang sudah tidak ada lagi. Kita berharap usaha ini disambung semula kerana ia mendapat sambutan ramai di sini,'' katanya.

Kewujudan kedua-dua radio ini dan diterajui oleh orang Islam telah membuktikan dakwaan berlakunya diskriminasi terhadap umat Islam di wilayah berkenaan adalah tidak benar.

1 comment:

Philip DXing Log said...

IKIM.FM di Pattani dan Narathiwat boleh diterima pada 89.8MHz dari Kelantan, tapi kurang jelas.