Like Blog Ini...

Friday, August 28, 2009

Ramadan rahmat kepada anak yatim

Oleh SITI AINIZA KAMSARI

MUNGKIN ramai yang bersetuju, walaupun apa pun kejayaan dan kenangan yang kita kecapi selama hidup ini, ia tidak semanis zaman kanak-kanak atau lebih tepat lagi setiap kali detik-detik menyambut lebaran!

Terlalu indah dan menyeronokkan, lebih-lebih lagi jika desa yang melatari suasana!

Walaupun siangnya letih lesu dek puasa, namun ibadat itu tidak pernah menghalang untuk mereka melakukan pelbagai aktiviti. Ligat tetap ligat. Mencari tin-tin diikuti meredah hutan belukar untuk mencari batang-batang buluh atau kayu. Semua itu kerana semangat yang tinggi untuk membuat pelita-pelita panjut.

Hasilnya pada waktu malam maka bergemerlapanlah cahaya pelita-pelita itu di sekeliling rumah yang menerangi jalan masuk dan halaman rumah!

Pemandangan yang terhasil itu sungguh indah, malah kita sanggup sekeliling kampung hatta di tengah-tengah malam bagi menikmati suasana yang cukup mengasyikkan itu.

Suasana bertambah meriah apabila sedari siang sehingga ke malam malah sehingga ke titisan embun pagi yang terakhir, kedengaran dentuman dari meriam buluh di sana sini.

Walaupun sangat bingit tetapi tiada siapa yang dapat menghalang kanak-kanak dan remaja malah seorang dua, orang tua yang sama-sama melakukan aktiviti 'pengeboman' itu dari serata ceruk kampung.

Begitu juga bermain mercun dan bunga api, satu lagi aktiviti wajib bagi 'mewarnai' malam-malam Ramadan!

Namun keindahan Ramadan dan Hari Raya bagi seorang kanak-kanak itu turut bermakna, meraikannya bersama ahli keluarga terutama ayah dan ibu tercinta.

Telah menjadi tradisi sehingga kini, tiada ibu bapa yang mahu melihat anak-anaknya menyambut Hari Raya tanpa sepatu baru, baju baru segala-galanya baru.

Segala-galanya akan mereka sediakan demi si anak. Apabila di pagi raya, pemandangan yang cukup mengasyikkan apabila si anak-anak yang begitu segak dan comel yang serba serbi baru tadi mengucup kedua-dua tangan dan pipi ayah dan ibu untuk pelbagai pengucapan yang ditujukan khas buat orang tua yang melahirkan.

"Selamat Hari Raya ayah, ibu! Minta ampun maaf dan halalkan makan minum!" merupakan ayat-ayat yang sering kita dengar, dilafazkan oleh si anak.

Suasana yang asalnya hening dan sayu, serta merta bertukar kepada sangat ceria apabila si anak melonjak kegembiraan apabila menerima habuan duit raya dari orang tua.

Sedikit catatan dari pelbagai 1,001 memori Aidilfitri ini mungkin tidak pernah tercatat pada diari si anak yatim. Catatan mereka adalah tersendiri dan menuntut seribu pengertian dan keinsafan dari semua pihak.

Namun pada hakikatnya, Ramadan dan Syawal tidak pernah membeza-bezakan umatnya. Semua individu muslim layak untuk meraikannya.

Malah golongan yang tidak bernasib baik inilah yang patut lebih mendapat keutamaan dan perhatian agar kemeriahan Ramadan dan kegembiraan Syawal itu sama-sama dapat dirasai.

Jika kita selami hidup sebatang kara, tiada ayah dan ibu, seolah-olah kehadiran Ramadan dan Syawal seperti tiada erti. Bagaimana kita dapat meraikan bulan-bulan kebesaran ini sedangkan orang yang kita sayangi dan kasihi tiada di sisi?

Kita tidak nafikan, golongan anak yatim piatu pastinya mempunyai psikologi mereka yang tersendiri. Jiwa mereka menjadi lebih halus dan mudah terusik, lebih-lebih lagi di saat orang lain begitu gembira terutama menyambut Syawal bersama-sama ibu bapa, ahli keluarga dan saudara mara.

Justeru kita selami isi hati anak-anak yang menghuni asrama anak yatim dan miskin Darul Kifayah kelolaan Jabatan Agama Wilayah Persekutuan (JAWI).

Ketika ditemui di asrama mereka di Taman Koperasi Polis Fasa 2, Batu Caves, Kuala Lumpur, seolah-olah berlaku pertembungan dua dunia yang berbeza.

Suasana mereka menyambut Ramadan dan Syawal tidak ada titik persamaan seperti yang dilalui rakan-rakan yang seusia mereka di luar sana.

Malah kadang kala termalu sendiri apabila bercakap soal kualiti berpuasa. Penulis akui, penghuni Darul Kifayah ini tidak memerlukan mercun, bunga api, pelita panjut sehinggalah bersengkang mata untuk membuat biskut Raya bagi sebagai pengisian bulan Ramadan.

Ini kerana mereka begitu mengejarkan pelbagai kelebihan bulan Ramadan, iaitu satu bulan yang menjanjikan rahmat pada 10 hari pertama, berkat pada 10 hari kedua dan maghfirah atau keampunan dari Allah pada 10 hari yang terakhir.

Wan Muhd. Zubair Wan Mohd. Noor, 14, berkata, suasana Ramadan di situ amat berbeza berbanding bulan-bulan lain.

Katanya, apabila tiba Ramadan, mereka diraikan oleh pelbagai pihak dengan jemputan berbuka puasa dan tidak kurang yang menyediakan juadah-juadah yang istimewa di asrama.

"Tidak cukup itu, kami juga dilimpahkan rezeki dengan sumbangan-sumbangan duit raya dan pelbagai hadiah berupa kelengkapan-kelengkapan termasuk baju baru, kasut dan sebagainya bagi membolehkan kami ceria dan gembira menyambut Syawal.

"Sebagaimana rakan-rakan sebaya di luar yang lebih bernasib baik, kami di sini tidak pernah kekurangan malah bersyukur kerana semakin ramai yang prihatin dengan nasib kami," katanya yang telah menetap dua tahun di situ.

Namun semua itu berbeza ketika Zubair mula-mula menghuni di situ. Perasaan sedih, rendah diri, takut, bimbang bercampur baur walaupun dia tinggal bersama seorang abang dan adiknya di situ.

"Saya tidak dapat membiasakan diri dan masa diperlukan apatah lagi tahun lalu adalah kali pertama saya berpuasa jauh dari kaum keluarga dan sanak saudara.

"Sekarang Alhamdulillah, tiada sebab lagi untuk saya menangisi nasib diri, malah yang penting saya bersama-sama penghuni lain, kami gembira dengan cara kami sendiri bagi menyambut Ramadan dan Syawal," katanya yang berasal dari Terengganu.

Mohd. Iskandar Mohd., 14, pula berkata, rezeki yang melimpah ruah dengan pelbagai pemberian dan sumbangan membuktikan bahawa pelbagai pihak juga mahu anak-anak yatim bergembira menyambut Ramadan dan Syawal.

"Mungkin ini tidak dirasai oleh anak-anak di luar sana tetapi kami begitu bersyukur kerana dikurniakan 'durian runtuh.'

"Walaupun setahun sekali tetapi semua sumbangan itu begitu bermakna bagi kami menampung perbelanjaan diri, sekolah dan dapat digunakan di waktu-waktu kecemasan," katanya.

Menurut Iskandar, setiap penghuni mempunyai akaun peribadi bagi menyimpan semua sumbangan duit raya yang diterima. Mereka tidak boleh menggunakan wang berkenaan sesuka hati ini apabila untuk tujuan wang poket, ia telah menjadi tanggungjawab kepada pihak pengurusan untuk memberi wang itu setiap hari.

Remaja perempuan, Nurfatin Pazin, 13, berkata, berpuasa di Darul Kifayah memberi banyak kenangan manis.

"Ini terutama apabila para penghuni di situ mendapat layanan istimewa dari syarikat-syarikat dan individu korporat yang menaja majlis berbuka puasa dan bersahur.

"Suasananya memang menyeronokkan apatah lagi mereka selalu memberikan banyak kata-kata nasihat dan perangsang supaya kami juga boleh berjaya seperti orang lain," katanya.

Tambah seronok apabila para penghuni Darul Kifayah kata Nurfatin, mereka secara dapat berbuka puasa, solat tarawih, bertadarus al-Quran sehingga khatam beramai-ramai.

"Berbanding orang lain, alhamdulillah kami dapat memanfaatkan sepenuhnya bulan Ramadan dan melakukan ibadat. Walaupun penat tetapi seronok," katanya.

Teh Maizatul Idayu Mohd. Nazri, 13, yang sebelum ini tinggal bersama ibu saudaranya pula sedih kerana ini kali pertama dia berpuasa di Darul Kifayah.

"Tetapi semakin lama di sini, saya makin serasi dan dapat menyesuaikan diri dengan baik. Saya belajar hidup bertolak ansur dan berkerjasama.

"Hasilnya, bukan sahaja dapat mengenali ramai kawan tetapi semua penghuni di sini seperti keluarga sendiri, saling bantu-membantu dan berkongsi suka duka," katanya.

Menggembirakan anak-anak yatim antara menjadi tanggungjawab umat Islam yang berkemampuan.

Bercakap soal fadilat dan ganjaran, hayatilah sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Barang siapa memuliakan anak yatim di bulan ini (Ramadan) Allah akan memuliakannya pada bertemu-Nya di hari akhirat kelak. (riwayat Bukhari)

No comments: