Like Blog Ini...

Saturday, August 29, 2009

Hormat tidak boleh dipaksa

Oleh Zin Mahmud

KETIKA Rasulullah SAW memasuki Mekah, tidak berlaku sebarang pertempuran. Penduduk Mekah sudah bersedia menerima tentera Islam, bukan kerana takut atau gerun, tetapi dihormati. Mereka tahu Islam akan menjadi rahmat kepada kota Mekah.

Begitu juga ketika Omar Ibn Khattab memasuki Baitulmakdis. Tidak berlaku penentangan. Bukanlah kerana mereka takut atau gerun pada tentera Islam itu tetapi mereka tahu orang Islam datang dengan keadilan dan keamanan mengatasi pemerintah Rom sebelum itu.

Dengan mudah, Islam tersebar ke seluruh Asia Barat dan Afrika Utara, bukan kerana penaklukan atau kekuatan tentera Islam itu sangat tetapi adalah kerana agama yang dibawa oleh orang Islam itu jauh lebih baik daripada amalan terdahulu. Kedatangan Islam merupakan suatu rahmat bagi rantau itu.

Tetapi mengapakah sekarang orang bukan Islam bukan saja memandang serong kepada Islam tetapi amat takut dan gerun terhadap agama ini? Sedangkan tentera mana-mana negara Islam tidaklah sekuat pihak bukan Islam. Tetapi di seluruh kalangan dunia bukan Islam, mereka takut terhadap Islam, termasuklah hal-hal mengenai Islam seperti Syariah, dan apatah lagi jihad dan hudud.

Syariah

Malah di negara-negara Islam juga, penduduk bukan Islam yang sudah tinggal beratus tahun dengan orang Islam turut takut dengan Islam.

Bukan itu saja, di kalangan orang Islam sendiri pun takut atau gerun terhadap Islam dan institusi-institusinya termasuk seperti jabatan agama, badan penguatkuasa, mahkamah Syariah dan lain-lain. Mengapakah keadaan sudah menjadi sebegitu rupa? Islam, sebagai suatu agama memberi rahmat kepada masyarakat yang menerimanya kini ditakuti dan digeruni, dan sudah tentu cuba dihalang.

Agama Islam ditakuti dan bukannya dihormati. Agama ini dilihat sebagai menekan perempuan, mengongkong dan tidak memberikan kebebasan. Agama Islam dan institusi-institusinya juga dilihat tidak memberikan kasih sayang melalui nasihat dan bimbingan. Tetapi sebaliknya institusi agama Islam dilihat bertindak tegas, cepat menghukum dan tidak memberi ruang kepada perbincangan waras serta tolak ansur.

Adakah agama Islam seharusnya menjadi begitu? Dunia sememangnya takut kepada Islam kerana ada segelintir orang Islam yang melakukan keganasan, memaksa orang mengikut cara hidup Islam.

Maka tentu timbul persoalan mengapakah orang Islam, agama Islam, institusi-institusinya tidak dihormati walaupun mereka ditakuti dan digeruni,

Kalau melihat pada zaman Abasiah di Baghdad dan Umayah di Andalusia, asas kepada Islam dihormati dan disambut baik ialah kebebasan warganya untuk berfikir, bersuara, berhujah, berbincang, menulis dan akhirnya mencambahkan pemikiran baru.

Pada zaman Abasiah umpamanya, terdapat pelbagai mazhab berkembang. Bukan itu saja, banyak lagi mazhab lain dan pelbagai aliran yang muncul.

Tetapi adakah di negara-negara Islam hari ini, dari Iran ke Malaysia, dari Arab Saudi ke Indonesia, kebebasan berfikir dan bersuara ini digalakkan?

Bagaimanakah masyarakat Islam hendak dihormati jika dilihat sebagai menyekat kebebasan berfikir dan bersuara. Tetapi bukan itu saja, Islam juga dilihat sebagai menyekat kebebasan bergaul dan berkasih sayang. Akibatnya, umat Islam tidak dihormati tetapi ditakuti. Ini kerana orang Islam dilihat terlalu sensitif, mudah melenting, protes di sana sini, dan akhirnya mengangkat senjata dan meletupkan diri.

No comments: