Judul: How to Become a Good and Successful Medical Student
Penulis: Prof. Dr. Muhaya Mohamad
Penerbit: Rasidah Salleh
ISBN: 983-42676-0-6
Pengulas: AZMAN ANUAR
BUKU ini ditujukan khas kepada penuntut perubatan dan pelajar yang menanam cita-cita untuk menjadi doktor. Tetapi bukan semua mereka boleh berjaya menjadi doktor. Ada juga yang akhirnya berpendapat bidang perubatan tidak secocok dengan diri mereka.
Juga bukan semua calon yang mencapai tahap cemerlang akademik boleh menjadi doktor. Sebab, profesion ini memerlukan seorang yang prihatin terhadap diri orang lain dan sentiasa gembira untuk memberikan bantuan.
Hakikatnya profesion doktor bukan tugas mudah. Ia kerja sukar kerana seseorang itu perlu mendalam ilmu pengetahuannya mengenai anggota tubuh manusia. Dengan kepakaran ilmu tentang tubuh manusia, baru dia mampu mengurangkan kesakitan manusia lain.
Sebelum menyembuhkan orang lain, perlunya seseorang menyembuhkan terlebih dahulu dirinya daripada segi fizikal, spiritual, emosi dan sosial.
Pelajar perubatan perlu melatih diri menjadi seorang yang berfikiran kritikal. Sikap ini amat diperlukan untuk menjadi doktor.
Kita boleh ibaratkan doktor seperti penyiasat persendirian yang diberi petunjuk-petunjuk daripada satu simptom melalui aduan pesakit. Oleh itu doktor bertanggungjawab mengkaji petunjuk seterusnya bagi mendapatkan diagnosis melalui pengetahuan asas sains yang digabungkan dengan petunjuk klinikal untuk merawat pesakit.
Buku motivasi oleh pakar perunding mata, Prof. Dr. Muhaya Mohamad ditulis berdasarkan pengalamannya sendiri serta pengamatannya terhadap pelajar perubatan. Oleh itu beliau menulis buku ini untuk membantu pelajar perubatan daripada jatuh ke dalam perangkap ketika bergelar pelajar.
Dengan membaca buku ini diharap dapat mengurangkan dan menangani suasana stres dalam tempoh lima tahun pelajar mengejar cita-cita menjadi doktor.
Cabaran bermula di tahun satu apabila wujud pelbagai ‘perangkap’ yang dihadapi oleh pelajar perubatan yang baru. Kebanyakan mereka adalah pelajar terbaik di peringkat sekolah menengah tetapi mereka tidak sedar perlu bersaing dengan 200 pelajar terbaik lain ketika di fakulti perubatan.
Ramai yang tidak sedar bahawa mereka perlu belajar subjek baru yang memerlukan mereka panduan untuk memahaminya. Jika pendekatan mempelajarinya salah, ia akan menjadi sukar untuk mereka memahami apa yang dipelajari.
Dalam situasi tertentu, ada pelajar yang memasuki fakulti perubatan diberikan kereta dan telefon bimbit dan tinggal menyewa dengan rakan lain. Budaya hidup berkumpulan ini membiasakan diri mereka keluar makan malam pada 8 malam dan pulang 10 malam, selepas itu baru mereka mula hendak belajar.
Mereka teruskan kebiasaan ini sehinggakan semua rakan kumpulan mereka gagal dalam peperiksaan tahun pertama selepas beberapa pengulangan dan akhirnya terpaksa bertukar ke fakulti lain.
Dr. Muhaya memberikan banyak petua untuk pelajar perubatan. Jangan sekali-kali ‘ponteng’ kuliah kerana hilang satu jam kuliah, ia tidak mampu diganti dengan lima jam belajar sendirian. Ada juga masalah pelajar tidak tahu di mana patut bermula, terlampau banyak hendak dipelajar sedangkan masa terlalu singkat.
Terdapat juga pelajar yang mendapati subjek terlampau susah dan sukar untuk memahaminya. Ada yang cuba membaca, memahami tetapi tidak dapat mengingatkannya. Malah ada yang menyangka sudah memahami, ada yang gemar mengulang kaji di atas katil, saat-saat terakhir dan sanggup bersengkang mata menjelang hari peperiksaan. Semua pendekatan dalam mengikuti pengajian perubatan ini tidak begitu betul.
Buku bagaimana menjadi pelajar perubatan yang baik dan berjaya ini mendedahkan petua-petua untuk mengikuti pengajian ini dengan cara yang berkesan.
Pengajian perubatan tidak sama dengan bidang lain. Ini kerana perubatan adalah satu bidang yang ‘setiap baris yang dibaca dan setiap fakta asas yang dipelajari’ akan digunakan dalam peperiksaan dan amalan harian.
Buku motivasi Dr. Muhaya ini menurunkan kaedah dan pendekatan untuk mengulang kaji pelajaran dan cara-cara menjawab soalan. Tidak kurang juga didedahkan masalah-masalah pelajar dalam menjawab soalan. Gagal dalam peperiksaan bukan bermakna kecundang tetapi ia melengah-lengahkan untuk mencapai kejayaan.
Perubatan adalah urusan yang tidak boleh ada kesilapan. Oleh itu aset yang perlu ada pada pelajar perubatan ialah atitiut atau sikap, ilmu pengetahuan dan kemahiran. Antara ketiga-tiga aset itu yang paling utama ialah sikap. Ini kerana sikap akan menentu penerimaan ilmu dan kemahiran.
Dr. Muhaya merupakan bekas pelajar perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan penerima pertama Anugerah Toh Puan Rahah dari UKM pada 1982 kerana pencapaian cemerlang dalam akademik dan personaliti.
Sungguhpun buku ini diterbitkan empat tahun lalu, tetapi ia suatu panduan yang menyeluruh kepada pelajar perubatan hari ini dan akan datang. Malah pendekatannya boleh dipraktikkan dalam bidang ilmu yang lain.
No comments:
Post a Comment